ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سند روش‌های شکنجه‌‌ «سیا» منتشر می‌شود

بخشی از گزارش محرمانه شیوه‌های شکنجه در سازمان سیا روز سه‌شنبه ۹ دسامبر منتشر می‌شود. ‌کاخ سفید نسبت به خطر حمله به مراکز ایالات متحده در سراسر جهان هشدار داده است.

سنای آمریکا پس از مدتی تاخیر، گزارش محرمانه شیوه‌های بازجویی و شکنجه در سازمان سیا را منتشر می‌کند. کاخ سفید در این میان نسبت به خطر حمله به مراکز آمریکا در سراسر جهان هشدار داده است.

تظاهرات در هنگ کنگ علیه جاسوسی آمریکا - عکس آرشیوی

گزارش ۵۰۰ صفحه‌ای سنای ‌آمریکا از روش‌‌های شکنجه و اعتراف‌گیری در سازمان امنیت ایالات متحده در آستانه انتشار است. این گزارش خلاصه‌ای است از یک سند ۶۰۰۰ صفحه‌ای که کمیته اطلاعاتی سنا آن را طی پنج سال پبگیری و تفحص تهیه کرده است.

این گزارش، تنها آن بخش از واقعیات را در برمی‌گیرد که برای افکار عمومی قابل هضم باشد. مندرجات دیگر سند، محرمانه خواهند ماند.

رسانه‌های آمریکایی نوشته‌اند که بخش‌هایی از این سند، برای افکار عمومی تکان‌دهنده خواهند بود. از جمله روش «واتر بوردینگ» که به کرات در شکنجه زندانیان مورد استفاده قرار گرفته است. در این شیوه چشم‌های زندانی را می‌بندند و آنقدر آب رویش می‌ریزند تا احساس خفگی در آب به او دست دهد.

جلوگیری از خوابیدن زندانیان برای روزهای متمادی، کوبیدن سر آنها به دیوار، ریختن آب یخ به رویشان یا سوءاستفاده‌های جنسی، از نمونه‌هایی هستند که در سند مربوطه آمده‌اند.

تصمیم انتشار این سند از سوی سناتورهای دموکرات گرفته شده است. وزیر خارجه آمریکا کوشیده بود همقطاران حزبی خود را متقاعد کند که انتشار این گزارش را برای مدتی دیگر به تعویق بیندازند.

برملا شدن شیوه‌های شکنجه سیا در بازجویی از متهمان، می‌تواند خشونت در خاورمیانه را دامن بزند یا خطراتی امنیتی متوجه جان گروگان‌های آمریکایی سازد. کاخ سفید هزاران سرباز ویژه را برای حراست از سفارت‌خانه‌های آمریکا در برابر اعتراضات احتمالی به کار گمارده است.

باراک اوباما پس از انتخاب خود به مقام ریاست جمهوری آمریکا جلوی اعمال شکنجه در سیا را گرفت. جاش ارنست، سخنگوی اوباما می‌گوید رئیس جمهور در صدد شفاف سازی وقایعی است که در سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده روی داده‌اند.

اوباما پیش‌تر نیز گفته بود که روش‌های بازجویی در سیا ناموجه و مغایر ارزش‌ها بوده‌اند.

انتشار سند ۵۰۰ صفحه‌ای سنای ‌آمریکا می‌تواند نشانگر ‌‌این هم باشد که بازجویی توام با شکنجه در زمان جرج بوش، امنیتی برای ایالات متحده به ارمغان نیاورده و روش‌های به کار گرفته شده موجب کسب اطلاعات چندانی نشده‌اند.

این درست عکس چیزی است که مقامات مسئول سیا در دستگیری‌های پس از ۱۱ سپتامبر بر آن تاکید می‌کردند.

جرج بوش‌، رئیس جمهور وقت ‌آمریکا در زمان حملات ۱۱ سپتامبر، روز یکشنبه ۷ دسامبر در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» از عملکرد سازمان سیا دفاع کرد و کارکنان آن را «وطن‌پرست» خواند. او گفت با انتشار گزارش، شایستگی‌های آنها روشن می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.