ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خاصه خرجی سپاه برای کتابی که همسر «شهید همت» آن را تحریف‌آمیز می‌داند

وزارت ارشاد، انتشار و پخش کتاب خاطرات محمد ابراهیم همت را ممنوع اعلام کرد. سپاه پاسداران همه نسخه‌های این کتاب توقیف‌شده را خرید.

مدتی‌ است که در ایران کتاب‌سازی و داستان‌پردازی بر اساس زندگی‌نامه گروهی از فرماندهان سپاه پاسداران که در جنگ ایران با عراق کشته شدند به یک حرفه پردرآمد تبدیل شده است. این کتاب‌ها هرچند خریداری ندارد و معمولا با قیمتی ارزان‌تر از کتاب‌هایی که ناشران مستقل منتشر می‌کنند، عرضه می‌شوند، اما تلویزیون دولتی ایران در اغلب مواقع حقوق این آثار را به قیمت گزاف می‌خرد. یکی از این آثار زندگی‌نامه محمد ابراهیم همت است که در سال ۱۳۶۲ در عملیات موسوم به «خیبر» کشته شد. این کتاب را شخصی به نام محمد عزیزی نوشته است.

رونمایی از یک کتاب دردسرآفرین در بهمن ماه ۹۲. سپاه همه نسخه‌ها را خرید

سردار پاسدار گلعلی آقابابایی، رییس سازمان هنری و ادبیات دفاع‌مقدس در نشست خبری شانزدهمین جایزه کتاب سال دفاع‌مقدس خبر داد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور توقف چاپ زندگی‌نامه محمد ابراهیم همت را صادر کرده است. این کتاب بهمن ماه سال گذشته با عنوان «همت» توسط «نشر روزگار» در شمارگان ۳۳۰۰ نسخه، در ۱۱۴۵ صفحه و با قیمت ۴۰ هزار تومان منتشر شده بود.

به گفته گلعلی آقابابایی، خانواده محمد ابراهیم همت به ویژه همسر او از محتوای کتاب «همت» خشمگین بودند تا آن حد که همسر همت در دیدار و گفت‌و‌گو با علی جنتی، وزیر ارشاد و محمد علی جعفری، فرمانده سپاه تهدید کرده است که اگر وزارت ارشاد کتاب «همت» را توقیف نکند، دست به اقداماتی خواهد زد که «در شأن جمهوری اسلامی» نیست. خانم همت در «جنبش سبز» در سال ۱۳۸۸ به صورتی فعال از میرحسین موسوی دفاع می‌کرد. او و همسر حمید باکری، یکی دیگر از سرداران مشهور کشته شده در حنگ، بارها با انتشار اعلامیه به دفاع از موسوی و کربی، که در «حصر خانگی» به سر می‌برند، برخاسته‌اند.

کتاب «همت» سال گذشته با نام «نشر روزگار» منتشر شده، اما به گفته پاسدار گلعلی آقابابایی، نویسنده کتاب، یعنی محمد عزیزی، ناشر این کتاب است. این شخص با معاونت حقوقی سپاه پاسداران جلسه‌ای برگزار کرده و سپس سپاه یک سال پس از انتشار و پخش این کتاب در بازار متعهد شده همه نسخه‌های توقیف شده را خریداری کند تا ناشر از نظر مالی زیان نبیند.

محمد عزیزی که کارش داستان‌سرایی درباره فرماندهان کشته‌شده سپاه پاسداران در جنگ است، درباره کتاب «همت» به خبرگزاری مهر گفته بود: «این کتاب روایتی از زندگی شهید همت است که از فیلتر فهم و درک من عبور کرده. سعی کرده‌ام از بخشی از یک واقعیت عکس بگیرم.»

این عکس اما ظاهرا با واقعیت زندگی محمد ابراهیم همت همخوانی چندانی نداشته و به همین دلیل هم گلعلی آقابابایی می‌گوید، همسر همت به انتشار این کتاب معترض شده است.

سپاه پاسداران در شرایطی در این اقدام کم‌سابقه همه نسخه‌های یک کتاب توقیف‌شده را می‌خرد که پیش از این آثار بسیاری در جمهوری اسلامی، پس از انتشار توقیف و خمیر شده‌اند و ناشران مستقل زیان‌های مالی بسیاری را تحمل کرده‌اند.

خاطرات روسپیان غم‍گی‍ن من، نوشته گابریل گارسیا مارکز به ترجمه کاوه میرعباسی، (نشر نیلوفر)، راز داوینچی نوشته دن براون به ترجمه حسین شهرابی و سمیه گنجی (نشر زهره) طوبا و معنای شب، نوشته شهرنوش پارسی‌پور، شاهدبازی در ادبیات فارسی نوشته سیروس شمیسا (انتشارات فردوس) و همچنین آداب بی‌قراری نوشته یعقوب یادعلی (نشر نیلوفر) فقط چند نمونه از آثاری‌ است که پس از انتشار خمیر شدند.

پیش از این، سعید مرتضوی در دوران ریاستش بر سازمان تأمین اجتماعی مبلغ ۳۰ میلیون تومان از صندوق این سازمان برای خرید دو هزار نسخه از کتابی به نام «دوستت دارم ای مادر» نوشته برادرزنش پرداخت کرده بود.

دولت یازدهم در سال ۹۴ بودجه سپاه پاسداران را تا ۵۰ درصد افزایش داده و در همان حال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از لحاظ میزان بودجه در مقایسه با ۱۷ وزارتخانه دیگر در جایگاه دوازدهم قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آبپرور !

    یه جایی تو مشرق نیوز نوشته بود که ۳۶ درصد کاهش داشته !!! بودجه سپاه رو میگم ...