ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران اقامت ۴۵۰ هزار مهاجر افغان را برای ۶ ماه تمدید می‌کند

ایران خبر از قبول درخواست مقامات دولت افغانستان برای تمدید موقت شماری از مهاجران افغان داده است. پیش‌تر اعلام شده بود ۷۶۰ هزار از اتباع افغانستان با خطر اخراج رو به رو هستند.

ایران اعلام کرد اقامت ۴۵۰ هزار نفر از اتباع افغانستان را به مدت ۶ ماه دیگر تمدید می‌کند. این توافق در جریان مذاکرات بین مقامات وزارت امور خارجه ایران با محمد محقق معاون رئیس اجرایی افغانستان به دست آمده است.

مهاجران افغان در ایران

اداره کل دیپلماسی رسانهای وزارت امور خارجه، روز جمعه ۲۱ آذر با انتشار اعلامیه‌ای مطبوعاتی خبر از ارسال یک پیام کتبی از سوی اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت این کشور خطاب به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران داد که در آن درخواست تمدید اقامت ۴۵۰ هزار نفر از اتباع افغانستان در ایران مطرح شده بود.

وزارت امورخارجه ایران می‌گوید متعاقب مذاکرات و دریافت این پیام و همچنین به دلیل وجود «روابط برادرانه میان دو کشور» با تمدید اقامت این تعداد از مهاجران افغان به مدت ۶ ماه موافقت کرده است.

پیش‌تر در آذرماه اعلام شده بود بیش از ۷۶۰ هزار مهاجر افغان که در ایران زندگی می‌کنند و اجازه اقامتشان تمدید نشده است، با خطر اخراج از ایران رو به رو شده‌اند. اجازه اقامت این مهاجران حدود ۶ ماه پیش تمام شده بود. افغانستان در آن زمان تصمیم گرفت هیئتی را مامور مذاکره با ایران کند.

پس از آن محمد محقق معاون رئیس اجرایی افغانستان به همراه هیئتی عالی رتبه از سوی دولت این کشور در تاریخ ۱۵ آذرماه برای دیدار رسمی و ملاقات با مقامات ایران وارد تهران شد.

با این حال در آن زمان مقامات افغان اعلام کرده بودند از ایران خواهند خواست تا اقامت این مهاجران را حداقل به مدت یک سال دیگر تمدید کند، اما اکنون ایران تنها با ۶ ماه اقامت بیشتر آنان موافقت کرده است.

همچنین مشخص نیست حدود ۳۱۰ هزار نفر مهاجر دیگری که اقامت آن‌ها تمدید نشده است آیا بلادرنگ از ایران اخراج می‌شوند یا آنکه امکان تمدید اقامت آنان نیز وجود خواهد داشت. اعلامیه مطبوعاتی وزارت امور خارجه ایران اشاره‌ای به دیگر مهاجران افغان که اجازه اقامت آن‌ها تمام شده نکرده است.

در این اعلامیه تصریح شده است که توافق قبلی درباره اعطای تعداد ۵۰۰ بورسیه تحصیلی از سوی دولت ایران به محصلین افغان که به دلیل مشکلات فنی به تعویق افتاده بود، اجرایی می‌شود.

بر اساس اطلاعیه ایران همچنین مقرر شده است تا همکاری های بین وزارت آموزش و پرورش ایران و وزارت معارف افغانستان، در خصوص ساخت مدارس ایران – افغان در افغانستان، تهیه و تدوین کتب درسی، تدوین معیارهای آموزشی برای وزارت معارف افغانستان، انتقال تجارب آموزشی و تأمین سایر نیاز های وزارت معارف افغانستان افزایش یابد.

دولت ایران اعلام کرده است که بیش از ۸۴۰ هزار مهاجر افغان در ایران تقاضای پناهندگی کرده‌اند. علاوه بر این عده، افغان‌های بسیاری برای کار به ایران مهاجرت کرده‌اند.

مقامات ایرانی می‌گویند در ایران بیش از سه میلیون مهاجر افغان زندگی می‌کنند. تاکنون سازمان ملل ۹۰۰ هزار مهاجر افغان را از ایران به افغانستان بازگردانده است. پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری فقط ۲۰ هزار مهاجر افغان مایل باشند از ایران به افغانستان بازگردند.

سال گذشته، دیدبان‏ حقوق بشر گزارشی در ۱۲۴ صفحه‏‌ منتشر کرد ‏‏‏با عنوان «مهمانان ناخوانده: نقض حقوق پناهندگان و مهاجران افغان توسط ایران». بر اساس این گزارش دولت ایران با اعمال تبعیض نسبت به مهاجران و پناهجویان افغان، تعهدات قانونی این کشور برای محافظت از این گروه آسیب‌پذیر در مقابل آزار و اذیت را نقض کرده است. بر اساس این گزارش، ایران هزاران افغان را شتابزده از کشور اخراج می‏‌کند، بدون آنکه به آن‌ها فرصت دهد حق خود برای حضور در ایران را اثبات کنند یا درخواست پناهجویی دهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهرام

    معلوم نیست این افغانیها از این مملکت چی می خوان؟افغانستان صاحب حکومت ملی شده و بهانه ای برای حضور افاغنه در ایران نیست کاش صاحب حکومتی بودیم که در چارچوب مرزهای ایران فکر می کرد و به جای پرداخت هزینه تحریم به خاطر دخالت در اموری که به ایران مربوط نمیشه مثل قضیه فلسطین همت و اراده اش را صرف اخراج افاغنه از ایران می کرد و از بروز مشکلات * بیشتر در اینده در ایران جلوگیری می کرد و ضمنا ایران کشور فقیری است و در شرایطی نیست که نقش گاو شیرده را برای اتباع افغانی بازی کند