ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نان گران شد؛ مزد کارگران تغییر نکرد

قیمت نان بین ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد، اما مزد کارگران نانوایی‌ها تغییر نکرد. دولت روحانی می‌گوید برای «کار شایسته»، «مزد منصفانه» تعیین می‌کند.

قیمت نان بین ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده، مزد کارگران اما همچنان ثابت مانده. دولت روحانی می‌گوید برای «کار شایسته»، «مزد منصفانه» تعیین می‌کند.

مزد کارگران نانوا: فقط ساعتی ۵ هزار تومان، ۱۵ ساعت کار در روز

یدالله صمدی، دبیر انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است نمایندگان کارگران و کارفرمایان برای آخرین بار روز گذشته، یکشنبه، ۲۳ آذر در دفتر اتحادیه کارفرمایان خبازی‌های سنندج تشکیل جلسه دادند اما نمایندگان کارفرمایان با افزایش مزد کارگران خباز حتی برای چند درصد نیز موافقت نکردند. به این ترتیب مذاکرات بر سر افزایش مزد کارگران نانوایی‌ها پس از چهار روز چانه‌زنی با کارفرمایان و عده‌ای از مقامات دولتی بدون نتیجه به پایان رسید.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه، قیمت هر قرص نان لواش در استان کردستان از ۱۲۵ تومان به ۱۶۵ تومان افزایش پیدا کرده و در‌‌ همان حال دستمزد کارگران نانوایی‌ها از سال ۹۱ تاکنون زیاد نشده است.

صرفه‌جویی در ۱۱ هزار میلیارد تومان یارانه

آنچه که در سنندج اتفاق افتاد در سراسر ایران تعمیم‌پذیر است. به گفته مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۱ قیمت خرید گندم ۴۲۰ تومان، سال ۹۲، ۸۰۰ تومان و در سال جاری یک هزار و ۵۰ تومان بوده است. دولت تا پیش از آنکه به بهانه ارتقای کیفیت نان و افزایش حقوق کارگران نانوایی‌ها، نان را گران کند، به طور متوسط سالی ۱۱ هزار میلیارد تومان یارانه برای مابه‌التفاوت خرید گندم پرداخت می‌کرد.

برای صرفه‌جویی در این مبلغ بود که دولت مقرر کرد قیمت نان ۳۴ درصد افزایش پیدا کند. هم‌زمان اما نرخ آرد افزایش پیدا کرد و از سهمیه آرد نانوایان هم ۲۰ درصد کاسته شد. در این بین نانوا‌ها برای اینکه ضرر نکنند، از وزن چانه کم می‌گذارند. در حال حاضر وزن چانه سنگک ۶۵۰ گرم، لواش گردان و تافتون ۱۷۰گرم و تافتون سنتی ۲۸۰ گرم تعیین شده. به این ترتیب قیمت واقعی نان تا ۶۰ درصد و در برخی شهرستان‌ها حتی بیش از این افزایش پیدا کرده.

کار ناشایست، مزد ناعادلانه

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود که دو سوم از درآمد ناشی از افزایش قیمت نان می‌بایست به هزینه‌های مختلف نانوایی‌ها، از جمله مزد کارگران تعلق بگیرد. دولت در این میان در پرداخت یارانه گندم صرفه‌جویی کرده، نانوایی‌ها هم با ترفندهایی مانند کاهش وزن چانه، خرج و دخل می‌کنند. در این بین فقط کارگران نانوایی‌ها بی‌نصیب مانده‌اند. علی یزدانی، رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران نانوایی کشور به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است کارگران نانوا برای گذران زندگی می‌بایست ۱۵ ساعت در روز کار کنند. مکاتبات کانون انجمن‌های صنفی کارگران نانوایی کشور با نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم تاکنون بی‌ثمر بوده است.

ارزش ریال از سال ۱۳۸۴ تاکنون ۷۳ درصد کاهش پیدا کرده. فرامرز توفیقی، رئیس کارگروه تخصصی مزد وزارت کار خبر داده بود که دولت حسن روحانی در نظر دارد در سال ۹۴ با شعار «مزد منصفانه و کار شایسته» مزد کارگران را با توجه به افت ۷۳ درصدی قدرت خرید افزایش دهد. قرار است که با اصلاح ماده ۴۱ قانون کار، دستمزد کارگران متخصص به میزان حداکثر ۳۵ درصد افزایش پیدا کند.

معلوم نیست که پس از اصلاح ماده ۴۱ قانون کار در سال آینده، کارگران نانوایی‌ها از دید دولت کارشان آنقدر «شایسته» باشد که مزدشان هم ۳۵ درصد افزایش پیدا کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mosior

    ۵۰۰۰ تومان یا ۵۰۰۰۰ تومان؟ فکر میکنم منظورتون ۵۰۰۰۰ تومان بوده چون مزد کارگر روزمزد در ایران روزی ۵۰۰۰۰ تومان است.