ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراقچی: تا رسیدن به توافق نهایی اتمی فاصله داریم

عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در ژنو، در پی یک گفت‌وگوی شش ساعته با مقامات آمریکایی گفته است که این مذاکرات هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.

عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در ژنو، در پی یک گفت‌وگوی شش ساعته با مقامات آمریکایی گفته است که این مذاکرات هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.

گفت‌وگوهای دوجانبه ایران با مقامات آمریکایی در ژنو از صبح سه‌شنبه ۱۶ نوامبر/ ۲۵ آذرماه سال جاری دوباره شروع شده است

عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر امور خارجه ایران و وندی شرمن، قائم مقام موقت و معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگوهای مشترک خود پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای ایران را از عصر دوشنبه ۱۵ نوامبر/ ۲۴ آذرماه سال جاری در شهر ژنو آغاز کرده‌اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، عباس عراقچی که برای ادامه مذاکرات در ژنو به‌سر می‌برد، گفته است که تقریبا درباره همه مسائلی که مطرح است به خصوص تحریم‌ها بحث‌های مفصلی هم در سطح معاونان و هم در سطح کارشناسی صورت گرفته است.

گفت‌وگوهای دوجانبه ایران با مقامات آمریکایی در ژنو از صبح سه‌شنبه ۱۶ نوامبر/ ۲۵ آذرماه سال جاری دوباره شروع شده است. عصر امروز گفت‌وگوهای دوجانبه دیگری با بقیه کشورهای ۱+۵ برگزار خواهد شد و جلسه روز چهارشنبه با همه اعضای گروه ۱+۵  خواهد بود.

به گفته عباس عراقچی در حال حاضر امکان قضاوت پیرامون مذاکرات اتمی ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ وجود ندارد.

این مقام مسئول، فضای حاکم بر جلسات دوجانبه را «بسیار خوب» توصیف کرده و  گفته است: «به دلیل آنکه بحث‌ها خیلی جزئی و خیلی ریز شده است در برخی از موارد راه‌حل‌هایی وجود دارد و در بعضی از مراحل هنوز باید بیشتر تلاش و بحث شود».

معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده است برای رسیدن به توافق نهایی، هنوز فاصله زیادی وجود دارد.

اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا در این دور از مذاکرات علاوه بر وندی شرمن، عبارتند از: مدیرکل ارشد شورای امنیت ملی آمریکا در امور ایران، عراق و کشورهای خلیج فارس، مشاور ارشد معاون وزارت امورخارجه در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی، مدیرکل شورای امنیت ملی آمریکا در امور عدم اشاعه، مشاور حقوقی وزارت امور خارجه، مدیرکل دفتر ایمنی و امنیت اتمی وزارت انرژی، مشاور ارشد وزارت خزانه‌داری در امور تحریم‌ها و مشاور ارشد معاون وزارت امور خارجه.

در تیم مذاکره‌کننده ایران نیز علاوه بر عراقچی و روانچی، حمید بعیدی‌نژاد، داود محمدنیا، محمد امیری، حسین زمانی‌نیا و یک کارشناس حقوقی حضور دارند.

گفت‌وگوهای دوجانبه با همه کشورهای عضو گروه ۱+۵

عصر روز سه شنبه گفت‌وگوهای دو و چندجانبه با حضور نمایندگان کشورهای عضو گروه ۱+۵ شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان ادامه می‌یابد و جلسه روز چهارشنبه با حضور همه اعضای این گروه برگزار خواهد شد.

عباس عراقچی

در مذاکرات این روز هلگا اشمید و استفان کلمنت به ترتیب معاون و دستیار ویژه کاترین اشتون مشاور ویژه اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ حضور دارند.

این دور از مذاکرات در حالی در ژنو برگزار می‌شود که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، مشاور ویژه فدریکا موگرینی هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آن حضور ندارند.

یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف بین ایران و قدرت‌های جهانی بر سر میزان غنی‌سازی اورانیوم و نحوه لغو تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران است. همچنین تأسیسات فردو و اراک هم از دیگر موارد اختلاف بین ایران و قدرت‌های جهانی است.

دور پیشین مذاکره ایران و قدرت‌های جهانی، ۲۶ آبان ماه تا سوم آذرماه امسال در شهر وین اتریش در سطح وزیران خارجه برگزار شد و طرفین نتوانستند در سوم آذرماه / ۲۴ نوامبر که دومین مهلت تعیین‌شده برای دستیابی به توافق نهایی بود، به تفاهم برسند.

بر همین اساس، وزیران امور خارجه ۱+۵ اعلام کردند که برای رسیدن به توافق جامع نیاز به زمان بیشتری است و تهران و غرب با پیشنهاد تمدید مذاکرات برای هفت ماه دیگر موافقت کردند.

ایران و گروه کشورهای عضو ۱+۵ تا روز ۱۰ تیر سال ۱۳۹۴ فرصت دارند که به توافقی جامع پیرامون فعالیت هسته‌ای ایران دست پیدا کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.