ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ یکی از شش کرگدن سفید باقی‌مانده در جهان

از این گونه کرگدن فقط شش عدد در جهان باقی مانده بود. یکی از آن‌ها در باغ‌وحش سن‌دیگو مرد و حالا تنها راه حفظ این گونه کمیاب، لقاح مصنوعی‌ست.

نسل گرگدن شمالی در حال انقراض است. از این گونه کرگدن فقط شش عدد باقی مانده بود. اکنون با مرگ یکی از آن‌ها فقط پنج کرگدن شمالی در جهان وجود دارد. دانشمندان امید دارند که با لقاح مصنوعی بتوانند این گونه کمیاب از کرگدن‌ها را از انقراض نجات دهند.

دو کرگدن سفید شمالی در باغ‌وحشی در شهر دوور در جمهوری چچن

به گزارش خبرگزاری رویترز در باغ وحش سن‌دیاگو در کالیفرنیا یکی از شش کرگدن شمالی باقی‌مانده در جهان در ۴۴ سالگی در اثر مرگ طبیعی مرد. این حیوان «انگلایفس» نام داشت و جفت او «نولا» تنها مانده است.

رندی ریچرز، مدیر باغ‌وحش سن‌دیاگو به خبرگزاری فرانسه گفته است: «مرگ «انگلایفس» به این معناست که نسل کرگدن شمالی یک قدم دیگر به انقراض نزدیک‌تر شده است.»

کرگدن شمالی کمیاب‌ترین حیوان جهان است. پیش از آنکه نسل این حیوان در خطر انقراض قرار بگیرد در مراتع کنگو، اوگاندا و چاد و سودان در گله‌های انبوه چرا می‌کرد.

پنج کرگدن شمالی باقی‌مانده در جهان در باغ‌وحش‌های جمهوری چچن، کنیا و سن‌دیگو به زندگیشان ادامه می‌دهند. این حیوانات دیگر نمی‌توانند از راه طبیعی زاد و ولد کنند. در سال ۲۰۰۹ چهار کرگدن شمالی به کنیا انتقال داده شدند با این امید که آن‌ها در محیط طبیعیشان جفت‌گیری و زاد و ولد کنند. اما این برنامه موفقیت‌آمیز نبود و تنها کرگدن نر که توانایی جفت‌گیری داشت در اکتبر ۲۰۱۴ مرد. دانشمندان اسپرم این حیوان را حفظ کرده‌اند و این احتمال وجود دارد که بتوانند با لقاح مصنوعی نسل کرگدن شمالی را از انقراض نجات دهند.

یک کرگدن سفید شمالی در منطقه حفاظت‌شده‌ای در کنیا

کرگدن‌ها گونه‌های مختلف دارند: غول شاخدار، کرگدن سفید، کرگدن سیاه، کرگدن هندی، کرگدن جاوه‌ای، دوشاخ‌بینی و کرگدن سوماترایی. از میان این گونه‌ها، کرگدن سیاه می‌تواند جنین کرگدن سفید را که از لقاح مصنوعی حاصل شده، در بطن خود پرورش دهد و او را به دنیا بیاورد.

نسل کرگدن سیاه هم که در کنیا، تانزانیا، کامرون، آفریقای جنوبی، نامیبیا، زیمبابوه، و آنگولا زندگی می‌کند در خطر قرار داشت. در پایان قرن نوزدهم از این گونه کرگدن فقط ۲۰ عدد در سراسر جهان وجود داشت. اما امروزه در مناطق حفاظت‌شده جنوب آفریقا ۲۰ هزار کرگدن سیاه زندگی می‌کنند.

شکار غیر قانونی کرگدن‌ها برای به دست آوردن شاخ آن‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل انقراض نسل آن‌هاست. در ژاپن و برخی کشورهای آسیایی از شاخ کرگدن به عنوان دارویی برای تحریک قوای جنسی استفاده می‌کنند. بر اساس برآورد سازمان ملل قاچاقچیان هر سال با تجارت شاخ کرگدن و عاج فیل ۲۰۰ میلیارد دلار سود می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.