ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات ايران و قدرت‌های جهانی در ژنو پايان يافت

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ايران و قدرت‌های جهانی در حالی پايان يافت که شواهد نشان می‌دهد اختلافات هنوز به قوت خود باقی مانده‌اند.

مذاکرات معاونان وزيران خارجه ايران و کشورهای گروه ۱+۵ پس از سه روز گفت‌وگوهای فشرده چهارشنبه شب به وقت محلی در ژنو پايان يافت.

دور بعدی مذاکرات ايران و ۱+۵ ماه آينده برگزار می‌شود.

عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای بامداد پنج‌شنبه ۲۷ آذر به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ايرنا) گفت که دور بعدی مذاکرات ايران و ۱+۵ ماه آينده برگزار می‌شود.

بر پايه گفته عراقچی، مذاکرات ماه ژانويه نيز در سطح معاونان وزيران خارجه ايران و کشورهای ۱+۵، شامل ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان، خواهد بود.

معاونان وزيران خارجه ايران و آمريکا، در اين دور از مذاکرات که از دوشنبه ۲۴ آذر در ژنو آغاز شد، به طور دو جانبه با يکديگر مذاکره کردند. همزمان نيز کارشناسان دو طرف با يکديگر مذاکراه داشتند.

همچنين نمايندگان ايران و فرانسه نیز با هم به طور دو جانبه مذاکره کردند.

نشست رسمی معاونان وزيران خارجه ايران و ۱+۵ روز چهارشنبه ۲۶ آذر برگزار شد که دو ساعت به طول انحاميد. پس از آن، هيأت ايرانی با نمايندگان روسيه و چين به‌شکل جداگانه گفت‌وگو کرد.

مذاکره معاونان وزير خارجه ايران با سه کشور اروپايی آلمان، بريتانيا و فرانسه نيز در پايان اين دور از مذاکرات به صورت چهارجانبه برگزار شد.

اختلافات در مذاکرات

به گفته سرگئی ريابکوف، معاون وزير خارجه روسيه و نماينده مسکو در مذاکرات هسته‌ای «مسأله راکتور آب سنگين اراک و نحوه لغو تحريم‌های ايران، همچنان جزو مسائل حل نشده در مذاکرات هسته‌ای هستند.»

ايالات متحده دو هفته پيش ايران را متهم کرده بود که در بازارهای بين‌المللی برای خريد قطعاتی برای استفاده در راکتور آب سنگين اراک تلاش کرده است. مقامات آمريکايی از اين نگران هستند که اين راکتور می‌تواند پلوتونيوم که دارای کاربرد نظامی است، توليد کند.

اما بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران می‌گويد: «خريد تجهيزات برای راکتور آب سنگين اراک خلاف و نقض توافق ژنو نيست و آن‌چه در توافقنامه آمده عدم نصب تجهيزات است و نه خريد آن.»

اتهامات تازه آمريکا عليه ايران، هفتم نوامبر ۲۰۱۴ / ۱۶ آبان ۱۳۹۳ در يک گزارش محرمانه توسط هیأت هشت نفره به کارشناسان شورای امنيت سازمان ملل ارائه شده است.

اين اتهامات در حالی مطرح شده که بيش از يک سال است که دولت ايران به‌عنوان بخشی از توافق موقت با آمريکا و ديگر قدرت‌های جهانی متعهد شده که غنی‌سازی اورانيوم را با درجه بالا را لغو کند و بخشی از فعاليت‌های هسته‌ای خود را به حال تعليق در آورد.

يکی از مهم‌ترين موارد اختلاف بين ايران و قدرت‌های جهانی بر سر ميزان غنی‌سازی اورانيوم و نحوه لغو تحريم‌ها عليه برنامه هسته‌ای ايران است. همچنين تأسيسات فردو و اراک هم از ديگر موارد اختلاف بين ايران و قدرت‌های جهانی است.

مذاکرات هسته‌ای در يک سال اخير

وزيران خارجه ايران و گروه ۱+۵ و کاترين اشتون، سوم آذرماه سال گذشته در شهر ژنو به توافقی با عنوان «برنامه اقدام مشترک» در مورد برنامه هسته‌ای ايران دست يافتند که اين توافقنامه ۳۰ دی‌ماه وارد مرحله اجرا شد. بهمن‌ماه نيز مذاکرات هسته‌ای برای دستيابی به يک توافق جامع آغاز شد که وين ميزبان هفت دور اين مذاکرات بوده و دو دور نيز در نيويورک و مسقط پايتخت عمان برگزار شد.

با اينکه طرفين در وين کار نگارش متن پيش‌نويس توافقنامه جامع هسته‌ای را آغاز کردند و حتی گفته شد که ۶۰ تا ۶۵ درصد متن نوشته شده، ولی محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران اعلام کرد که هنوز متن پرانتزهای (جاهای خالی) زيادی دارد و اختلافات عمده کماکان به قوت خود باقی است.

ايران و گروه ۱+۵ پس از آن برای ششمين دور در وين گرد هم آمدند و در حدود دو هفته به رايزنی‌های دو و چندجانبه پرداختند تا ۲۹ تيرماه امسال (فرصت شش ماهه از زمان اجرای توافقنامه ژنو) به توافق جامع دست يابند ولی در آخرين روزهای تيرماه، اختلافات، دستيابی به نتيجه را امکان‌پذير نکرد و اين مذاکرات تا ۲۴ نوامبر / سوم آذر ماه ۱۳۹۳ تمديد شد.

پس از آن مذاکرات سه دور ديگر نيز ادامه يافت تا اينکه در دهمين دور مذاکرات و در پی هفت روز مذاکره پشت درهای بسته در وين و پايان ضرب‌الاجل، مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ در مهلت تعيين‌شده به توافق نهايی نرسيد و بار ديگر مذاکرات تمديد و به اول ژوئيه ۲۰۱۵ / ۹ تير ۹۴ موکول شد.

نکات مورد اختلاف ميان کشورهای در حال مذاکره، «ميزان و ظرفيت غنی‌سازی اورانيوم در ايران» و همين‌طور «زمان‌بندی رفع يا تعليق تحريم‌ها» است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.