ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ممنوعیت حضور اتباع غیر مجاز افغان در استان مازندران

به گفته محمدتقی شفیعی، مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی در استانداری مازندران، اقامت و حضور اتباع غیر مجاز افغان در این استان در نیمه دوم سال جاری ممنوع است.

به گفته محمدتقی شفیعی، مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی در استانداری مازندران، اقامت و حضور اتباع غیر مجاز افغان در این استان در نیمه دوم سال جاری ممنوع است. آن دسته از اتباع افغان که مادران ایرانی دارند می‌توانند در کشور زندگی کنند.

بیش از ۸۴۰ هزار مهاجر افغان در ایران تقاضای پناهندگی کرده‌اند

محمدتقی شفیعی که در سال ۹۱ نیز از تصمیم استانداری مازندران برای اخراج اتباع افغان خبر داده بود، روز پنج‌شنبه، ۲۷ آذر به خبرگزاری تسنیم گفته است که اتباع خارجی غیر مجاز در نیمه دوم سال جاری در این استان توسط نیروی انتظامی دستگیر می‌شوند.

این مقام استانداری مازندران تاکید کرده که اتباع افغان ساکن مازندران دو گروه هستند: اتباع غیر مجاز و اتباعی که دارای مادر ایرانی هستند. به گفته او آن دسته از اتباع افغان که مادران ایرانی دارند می‌توانند در کشور و در اینجا استان مازندران زندگی کنند.

شفیعی اشاره کرده است که ۹۰ درصد اتباع افغان مقیم مازندران وضعیت مالی مناسب ندارند. هم‌اکنون ۸۸۹ دانش‌آموز از اتباع خارجی در مدارس مازندران تحصیل می‌کنند.

گروهی از سینماگران و بازیگران ازجمله داریوش مهرجویی، مانی حقیقی، لیلا حاتمی، نیکی کریمی، علی مصفا و جمع دیگری از هنرمندان به تصمیم استانداری مازندران اعتراض کرده‌اند.

در روزهای گذشته خبرهایی نیز از بدرفتاری با اتباع افغان در ایران منتشر شده است. چندی پیش فیلمی در شبکه‌های اجتماعی از برخورد تحقیرآمیز یک مامور نیروی انتظامی ایران با اتباع افغان منتشر شد.

در پی انتشار این فیلم، سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی نیروی انتظامی، روز ۲۶ آذر گفت که دستور شناسایی افراد خاطی و برخورد انضباطی و قضائی «متناسب با سوءرفتار مأمورین» صادر شده است.

روزنامه شهروند روز سه‌شنبه ۲۵ آذر گزارش داد که «حمید، مرتضی، یاسین و محمدرضا» چهار دانش‌آموز افغان هستند که «معلم‌شان آن‌ها را به دلیل نداشتن کتاب، مجبور کرده که به سرویس‌های بهداشتی مدرسه بروند و دست‌شان را در سنگ توالت دستشویی فرو کنند».

هم اکنون ۸۸۹ دانش‌آموز از اتباع خارجی در مدارس مازندران تحصیل می‌کنند

این چهار دانش‌آموز در کلاس سوم یکی از مدارس پاکدشت که ویژه افغان‌هاست، درس می‌خوانند.

غلامعلی خانی، مدیر اداره آموزش و پرورش پاکدشت بعد گفت که معلم مدرسه، این چهار دانش‌آموز را تنبیه کرده اما نه به شکلی که این دانش‌آموزان تعریف کرده‌اند.

به‌گفته خانی «معلم آن روز به این چهار دانش‌آموز گفته که بروند سالن را تمیز کنند.» او می‌گوید این معلم اخراج نشده و به یکی دیگر از مدارس پاکدشت منتقل شده است.

اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، روز جمعه ۲۱ آذر با انتشار اعلامیه‌ای مطبوعاتی خبر از ارسال یک پیام کتبی از سوی اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت این کشور خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران داد که در آن درخواست تمدید اقامت ۴۵۰ هزار نفر از اتباع افغانستان در ایران مطرح شده بود.

وزارت امورخارجه ایران می‌گوید که متعاقب مذاکرات و دریافت این پیام و همچنین به دلیل وجود «روابط برادرانه میان دو کشور» با تمدید اقامت این تعداد از مهاجران افغان به مدت شش ماه موافقت کرده است.

پیش‌تر در آذرماه اعلام شده بود بیش از ۷۶۰ هزار مهاجر افغان که در ایران زندگی می‌کنند و اجازه اقامت‌شان تمدید نشده است، با خطر اخراج از ایران رو به رو شده‌اند.

همچنین مشخص نیست حدود ۳۱۰ هزار نفر مهاجر دیگری که اقامت آن‌ها تمدید نشده است آیا بی‌درنگ از ایران اخراج می‌شوند یا آنکه امکان تمدید اقامت آنان نیز وجود خواهد داشت. اعلامیه مطبوعاتی وزارت امور خارجه ایران اشاره‌ای به دیگر مهاجران افغان که اجازه اقامت آن‌ها تمام شده نکرده است.

دولت ایران اعلام کرده است که بیش از ۸۴۰ هزار مهاجر افغان در ایران تقاضای پناهندگی کرده‌اند. علاوه بر این عده، افغان‌های بسیاری برای کار به ایران مهاجرت کرده‌اند.

مقامات ایرانی می‌گویند در ایران بیش از سه میلیون مهاجر افغان زندگی می‌کنند. تاکنون سازمان ملل ۹۰۰ هزار مهاجر افغان را از ایران به افغانستان بازگردانده است. پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری فقط ۲۰ هزار مهاجر افغان مایل باشند از ایران به افغانستان بازگردند.

سال گذشته، دیدبان‏ حقوق بشر گزارش داد که ایران هزاران افغان را شتابزده از کشور اخراج می‏‌کند، بدون آنکه به آن‌ها فرصت دهد حق خود برای حضور در ایران را اثبات کنند یا درخواست پناهجویی دهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرش

    خطاب به شهرام ، نویسند ه نظر اول : جناب شهرام ، شما هنوز ابتدائی ترین اصول انسان بودن رو نمیدونی. قرن ۲۱ دیگه حتی میمونها هم یاد گرفتند چطور با هم زندگی کنند و رنگ و نژاد ، زبان مایه برتری نباشه اما متاسفانه هنوز موجوداتی وجود دارند که نژاد پرستی تو خونشونه . تقصیر شما نیست که اینجوری هستی ، تقصیر والدین شماست که بلد نبودند چطور تربیت کنند اما فقط بلد بودند که پس بندازند .

  • سعید

    جناب آقای شهرام! این هنرمندان نمی خواهند بگویند که روشنفکر اند، بلکه می خواهند بگویند انسانند. می دانید انسان بودن و انسانیت یعنی چه؟ فکر نمیکنم بدانید. شما جزو آن آدمهایی هستید که جداً باور دارند که خداوند باری تعالی اول ما ایرانی ها را خلق کرده و سپس آدم و حوا را !!! خداوند شما را حفظ بفرماید. عجب هموطن مدرنی!!!

  • بسم الله نادری

    حس بشر دوستی در این سرزمین هیج وجود ندارد. با انسان همانند حیوان برخورد می‌شود. افغان‌ها حالا مهاجر هستند، اما ایران‌ها هم هزاران سرمایه گذار در افغانستان دارند و هزاران کارگر که باید از آنان احوال گرفته شود که در چی روزی هستند. هیچ شهروندی افغانستانی با چشم بد و تحقیر کننده به آنان نگاه نمی@کنند و در کنارهم زندگی آرامی را در افغانستان دارند. خدا نکند که یک روزی روزگار برعکس شود افغانستانی‌ها میزبان ایران‌ها شوند.

  • شهرام

    هنرمندانی که با تصمیم استانداری مازندران مخالفت کرده اند می خواهند بگویند ما روشنفکریم چند سال پیش اقای بازیگر معروفی که حالا 90 سال سن دارد در تلویزیون برای افاغنه شدیدا گریه می کرد به این اقای بازیگر باید می گفتند به حال 4 یا 5 میلیون ایرانی گریه کن که در 35 سال گذشته دربدر شدند و بسیاری از انان علیرغم میل باطنی مهاجرت کردند وبسیاری در ممالکی مقیم شدند که مانند ما ایرانیان اجنبی پرست نیستند و با اقامت خارجیها در کشورشان مخالفند