ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● دیدگاه

آغازی نو در روابط ایران و حماس

حسن هاشمیان- رهبران حماس انتظار دارند که ایران کمک‌های مالی و نظامی خود را بعد از یک وقفه سه ساله از سر بگیرد. آنها از دولت احمدی‌نژاد و کمک‌های آن بعنوان «دوره طلائی» یاد می‌کنند.

رهبران حماس انتظار دارند که ایران کمک‌های مالی و نظامی خود را بعد از یک وقفه سه ساله همانند سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ از سر بگیرد. آنها از دولت احمدی‌نژاد و کمک‌های آن بعنوان «دوره طلائی» یاد می‌کنند. اما در شرایط جدید آیا خامنه‌ای قادر خواهد بود که اعضای دولت روحانی را به گسیل کمک‌های خود به غزه وادار سازد؟

خالد مشعل، رهبر سیاسی حماس

روز ۱۸ آذر یک هیات بلندپایه از اعضای حماس به رهبری «محمد نصر» مسئول ارتباطات این سازمان از تهران دیدار کرد. این نخستین سفر هیاتی از حماس در این سطح به ایران بعد از تحولات سوریه در سال ۲۰۱۱ بود.

بازتاب این دیدار دو روزه در رسانه‌های ایران، بر مهم‌ترین بخش آن یعنی ملاقات با علی لاریجانی رئیس مجلس تمرکز داشت. هیچ خبری از دیدار این هیئت با اعضای دولت روحانی منتشر نشد و اساسا روشن نیست آیا چنین ملاقاتی صورت گرفته یا خیر.

قبل از این سفر، در ماه مه گذشته حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در دوحه پایتخت قطر ملاقات کرد. موضوع این دیدار که از سوی برخی نشریات عربی «مثبت» توصیف شد، تلاش طرفین برای کنار گذاشتن اختلافات و توافق بر سر مسائل اساسی کمک به «قضیه فلسطین» بود.

قبول شرط های حماس از سوی ایران

بعد از دیدار اخیر هیئت حماس از تهران، رأفت مرّه نماینده حماس در لبنان که ناظر مذاکرات سری اعضای تشکل خود با نمایندگان جمهوری اسلامی در بیروت بود، در گفتگو با نشریه «العربی الجدید» اظهار داشت: «دیدار هیئت حماس از تهران به هیچ‌وجه به معنی تغیر مواضع حماس و  مربوط به این نیست که حماس گزینه‌ها و موضعگیری خود را در ارتباط با قضایای منطقه را تغیر داده است، بلکه دیدگاه و رویکرد حماس نسبت به تمام موضوعات منطقه ثابت است. ما در این سفر تلاش کردیم حمایت‌ امت (اسلامی) از قضیه فلسطین را وحدت دهیم.»

مناسبات حماس و حزب‌الله تیره است. بدون شک علی خامنه‌ای بدون رضای رهبر حزب‌الله لبنان، از خالد مشعل در تهران استقبال نخواهد کرد و رئیس دفتر سیاسی حماس بدون دیدار با خامنه‌ای به ایران نخواهد آمد.

این اظهارات بدین معنا است که حماس مواضع خود در حمایت از مخالفان بشار اسد را تغیر نداده است، بلکه با درخواست جمهوری اسلامی موافقت کرده که موضوع سوریه از دایره روابط فی‌مابین کنار رود و بیشتر بر کمک مالی و نظامی به جنبش اسلامی فلسطین تأکید گردد. اعضای هیات اعزامی به تهران برای مسئولان ایرانی توضیح داده‌اند که هیچ تمایلی در ورود به جبهه‌بندی حاکم در منطقه براساس دو محور ایران یا عربستان ندارند و انتظار می‌رود مقامات ایرانی شرایط آنها را درک کرده باشند.

در این رابطه سامی ابوزهری سخنگوی حماس تأکید کرد که دولت عربستان سعودی هیچ مخالفتی با از سرگیری روابط حماس و ایران ندارد. او همچنین اذعان کرد که تماس‌هائی با سعودی‌ها بر سر سفر هیات حماس به تهران صورت گرفته، اما این موضوع نقطه اختلافی در بر نداشت. با این همه، نزدیکی دوباره حماس به ایران بدون اینکه سیاست خود را درباره بشار اسد تغیر دهد، خشم حاکم دمشق را برانگیخته است.

بشار اسد بعد از دیدار هیات یاد شده از ایران، در کنفرانسی که برای فلسطینی‌های ساکن اروپا در دمشق ترتیب داده شده بود، به شدت به حماس و خالد مشعل حمله کرد. او رفتار خالد مشعل در ابتدای شکل‌گیری اعتراضات در سوریه را «منافقانه» خواند و گفت: «قبل از شکل‌گیری اعتراضات و همزمان با آن دیداری با خالد مشعل داشتم. او از من خواست به شدت این اعتراضات را سرکوب کنم... او معتقد بود که سوریه هدف یک توطئه قرار گرفته و برای به ثمر نرسیدن نتایج آن، تظاهرات باید به شدت سرکوب شود... اما بعد متوجه شدیم که خود جنبش حماس در مسلح کردن مخالفان دست دارد و دختر خالد مشعل به همراه همسرش در حال انتقال اسلحه به مخالفان دستگیر شد.»

این اتهامات چه درست باشد یا غلط، نشان می‌دهد که رئیس جمهور سوریه همانند مقامات ایرانی فکر نمی‌کند که به استنقبال هیات حماس رفتند و در صدد است بازگشائی روابط جمهوری اسلامی با جنبش حماس را عقیم سازد. این خشم همچنین نشان می‌دهد که گفتگوهای محرمانه مسئولان سوری با طرف‌های ایرانی خود برای قبولاندن شروط بشار اسد به حماس، نتیجه نداده است،

از این رو حاکم دمشق آخرین راه برای حمله به رهبران حماس  را به طور علنی را انتخاب کرده است. علاوه بر این حمله بشار اسد به خالد مشعل از آنجا اهمیت دارد که نتایج سفر هیات اعزامی حماس به ایران، تنها با دیدار خالد مشعل از تهران محقق خواهد شد.

در بودجه سال آینده، ردیف‌های مالی برنامه‌های نظامی در داخل و خارج ایران ثابت مانده و امید حماسی‌ها در دیدار از ایران در این مسئله نهفته است.

موضوع این دیدار، از ماه‌ها پیش مطرح است، اما هنوز تاریخ دقیقی برای آن تعیین نشده است. یکی از مشکلات این دیدار، پذیرش خالد مشعل از سوی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است که این بار نه بشار اسد، بلکه حسن نصرالله باید در مورد آن نظر بدهد. روابط حماس و حزب‌الله لبنان بعد از ورود این گروه شبه‌نظامی به جنگ سوریه، به شدت تیره شد.

بدون شک رهبر ایران بدون رضای رهبر حزب‌الله لبنان، از خالد مشعل در تهران استقبال نخواهد کرد و رئیس دفتر سیاسی حماس بدون دیدار با خامنه‌ای به ایران نخواهد آمد.

دولت روحانی و حماس

رهبران حماس انتظار دارند که ایران کمک‌های مالی و نظامی خود را بعد از یک وقفه سه ساله همانند سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ از سر بگیرد. آنها از دولت احمدی‌نژاد و کمک‌های آن بعنوان «دوره طلائی» یاد می‌کنند. اما در شرایط جدید آیا خامنه‌ای قادر خواهد بود که اعضای دولت روحانی را به گسیل کمک‌های خود به غزه وادار نماید؟ در سایه پائین آمدن قیمت نفت تحرک بارزی در کشورهای ثروتمند عربی برای بازسازی غزه بعد از جنگ اخیر دیده نمی‌شود. طی ماه‌های اخیر اخبار زیادی درباره این موضوع در رسانه‌های عربی منتشر شده است. کشورهائی مانند امارات که اختلاف نظر اساسی با حماس دارند، اکنون بهانه عامه‌پسندی برای عدم مشارکت جدی در بازسازی غزه پیدا کرده‌اند.

این موجب می‌شود که حماسی‌ها برای ساختن خرابی‌های جنگ اخیر در غزه راه تهران را در پیش بگیرند. اما دولت روحانی وضع به مراتب بدتری از نظر اقتصادی نسبت به دیگر کشورهای صادرکننده نفت دارد. تحریم‌های اقتصادی و کاهش تولید نفت، دولت روحانی را مجبور می‌کند قول‌های مساعدی به حماسی‌ها ندهد که در گام نخست برای بازسازی خدمات عمومی در مناطق جنگ‌زده خود، به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار کمک فوری نیاز دارند. بی‌میلی روحانی برای نزدیکی به حماس، علی‌رغم گرایش شدید مخالفان دولت «تدبیر و امید»، دلایل اقتصادی خود را دارد و تنها فشارهای خامنه‌ای خواهد بود که ممکن است منجر به تصمیمات غیرمنتظره درباره گسیل کمک دولت ایران به حماس شود.

علی رغم فشارهای اقتصادی فزاینده بر مردم ایران، خامنه‌ای موفق شده در بودجه سال آینده، ردیف‌های مالی برنامه‌های نظامی خود در داخل و خارج ایران را ثابت نگه دارد و احتمال اینکه بتواند چنین رویکردی را در ارتباط با حماس بر دولت روحانی تحمیل کند، زیاد خواهد بود و امید حماسی‌ها به دیدار از ایران در این مسئله نهفته است.

رهبران حماس بعد از پایان جنگ غزه،  از جمهوری اسلامی تشکر کردند. اخیرا در نوار غزه مراسم  ویژه‌ای توسط  گردان‌های «عزالدین قسام» شاخه نظامی حماس انجام گرفت که چند نمایش آن با پرچم ایران بود و نام خامنه‌ای نیز در چند عملیات آن آورده شد. حماسی‌ها با این کارها می‌خواهند دل رهبر ایران را به دست آورند و امیدوارند اظهار "شکر"شان از سوی رهبر ایران بی‌پاسخ نماند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • iron

    در یمن بگم، اگر یکم سواد جغارافیایا و به نقشه داشته باشید. جکومت فاسد و ظالم جمهوری اسلامی نمتواند کمک چندانی به یمین ها بکندو یمنی ها چون شیعه زیده هستند سعودی ها فکر میکنند طرفدار ایارن هستند. من شرط مسیندم زیدی ها مثل اسماعیلی ها در قدرت کامل بر ضد ایران خواهندبودو همین الات درایارن شیعیان اسماعیلی افغان تحقیر میکنند و به انها فرقه میگویند. من با شناخت دقیق از روئحانیومن و اخوندهای مرتجع شیعه 12 امامی میگویمم این 12 امامی های اخوند هیچ کس جز خودشان قبول ندارند. ایرانیهای 12 امامی حاکم فقط دارند با برگ یمن بازی میکننند. آنها با دولت اسد هم بخاطر حزب الهه متحد شدند تا راه کمک به حزب الهه قطع نشود. حکومت سکولار بعصی اسد هیچ قربت با 12 امامی ها ندارد. ولی تاتکتیکی دوست شدن. غرب احمقانه اسد سکولار دو دستی تقدیم روسیه ایران کرد. دهه نود میلادی اسد خواست مثل مصر با غرب و لاسارئیل کنار بیاد ولی زیدی خواهی اسارئیل و ندادند جولان رزیم سکولار اسد را در دانت منحوص روسیه مافیای و ایران ضد یهودی انداخت. باید صراحت بگوید ایدئلوژی این رزیک کثیف و فاسد و جامی 12 امامی نابودی اساارئیل هست. شما به دروغ گویی ها تربونهای رسیم توجه نکنید بروید به حوزه های علیمه و کلاسهای عقیدتیف آنها حادثه بنی قرظیه را شبیه سازی کرده اندو هدف نهای حکومت ایارن نابودی اسارئیل . و کل یود است اونها حتی به زنان و بچه های بود هم رحم نمیکنند. برای توجیه این کاتر داستان موس ی خضر شاهد میاورند. کشتن بچه های یود را کار حضری میدانندو. انها میگویند هر کس یهود به دنیا بیادی صهیوئنیست است. هر انفجاری فلسطینی تروریست انجام میدهد و تی کودکان یهودی کشته یمشونود در ایرانن 12 امامی میگویند یک صهیونیت کشته شده.. غربو ااسرئیل تنها راهش حکله نطامی و نابودی این حکومنت است. تحریم ومماشت بی فایده است.

  • darya

    خبرگزاری رویتر: جزییاتی از دخالتهای رژیم ایران در یمن. در حالی که رژیم ایران جنگ قدرت منطقه‌یی خود را با عربستان گسترش می‌دهد، مقامهای دولت یمن می‌گویند رژیم ایران به شبه‌نظامیان شیعی حوثی یمن سلاح، پول و آموزش می‌دهد. ریاض، خشمگین از قدرت فزاینده حوثی‌ها، کمکهای خود به یمن را به‌حالت تعلیق در آورده است، در حالی‌که رژیم ایران به‌طور علنی حمایت از حوثی‌ها را گسترش داده است. یکی از مقامهای ارشد امنیتی یمن گفت رژیم ایران به‌طور مستمر از حوثی‌ها حمایت کرده است. این گروه از سال 2004 به این سو با دولت مرکزی جنگیده‌است. این مقام، به رویتر گفت، ”پیش از ورود به صنعا، رژیم ایران شروع به ارسال سلاح به این‌جا کرد و از طریق دیدارهایی در خارج، حمایت مالی گسترده‌یی از حوثی‌ها کرد“. یک مقام ارشد امنیتی دیگر یمن گفت، ”سلاحها هنوز هم از طریق دریا و پول‌ها از طریق بانکها وارد می‌شود. رژیم ایران دخالت در یمن را بر خلاف عراق و سوریه، سریع الحصول ”و بدون هزینه زیاد“ می‌دید. یک منبع غربی آشنا با مسائل یمن نیز گفت ”چندین سال است که ما شاهد رفتن حوثی‌ها به ایران و لبنان برای آموزش نظامی بوده‌ایم“. این منبع افزود: ”ما فکر می‌کنیم پول نقد در کار است، بخشی از آن از طریق حزب‌الله و چمدانهای پولی که به فرودگاه می‌رسد کانالیزه می‌شود. تعداد کسانی‌که برای آموزش می‌روند به‌اندازه کافی برای ما نگران‌کننده است“. یک مقام ارشد رژیم ایران به خبرگزاری رویتر گفت نیروی قدس، بازوی خارجی سپاه پاسداران، ”چند صد“ نیروی نظامی در یمن دارد که شبه‌نظامیان حوثی را آموزش می‌دهند. او گفت، حدود 100 حوثی امسال برای گرفتن آموزش در یک پایگاه سپاه پاسداران در نزدیکی شهر قم، به ایران سفر کرده‌اند. از زمان اشغال صنعا، سرعت رساندن پول و سلاح به حوثی‌ها افزایش یافته است.

  • faryad

    رهبران حماس با پولهای اهدایی بهترین زندگی را در هتل و زمین ورزشی میگذرانند و با هواپیمای شخصی مسافرت میکنند و با سرنوشت مردم فلسطین بازی میکنند. 

  • cuba ba amrika rabeteh bargharar mikoneh ina ba trerorist haye arab

    ارزش روبل روسیه حدود 6 درصد کاهش یافت و از زمان سخنرانی پوتین در 2 اکتبر، حدوداً نصف شده است. قیمت نفت، که اقتصاد پوتین به آن وابسته است، حدود یک سوم کاهش یافته است. بانک مرکزی روسیه به منظور حل این مشکل نرخ بهره را به رقم بی سابقه 17 درصد رساند. دیپلماسی ایرانی: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در سخنرانی ای که اوایل اکتبر در مسکو داشت لحنی از خود راضی درباره تحریم های واشنگتن و متحدین اروپایی اش در قبال روسیه داشت. پوتین این تحریم ها را «کاملاً احمقانه» دانست و گفت که این تحریم ها تنها به تجارت غربی ها آسیب می زند. اما حالا اقتصاد روسیه از درون در حال فروپاشی است. با کاهش قیمت نفت و سقوط ارزش روبل پوتین در حال زجر کشیدن است. سوالی که در واشنگتن مطرح است این است که آیا استراتژی رئیس جمهور باراک اوباما مبنی بر تحریم اقتصادی و منزوی کردن روسیه تاثیر داشته است؟ مایکل مک فال، سفیر سابق ایالات متحده در مسکو می گوید: «کار دشواری است که نقش تحریم ها را به صورت جداگانه بررسی کنیم. اما آن چه که به وضوح مشخص است، تاثیر قیمت نفت است. شکی نیست که تحریم ها عدم قطعیت درباره اقتصاد روسیه را افزایش داده است. وزیر توسعه اقتصادی روسیه در این رابطه گفته است که روبل سریع تر از آن چه که شاخص های اقتصاد کلان مطرح می کنند، سقوط می کند.» جمهوری خواهان که مدت هاست معتقدند که سیاست های اوباما بیش از اندازه محجوبانه است، بیش از این بدبین هستند. یکی از دستیاران ارشد جمهوری خواه کنگره در این رابطه می گوید: «من فکر می کنم سخت است که بگوییم استراتژی تحریم های روسیه موجب سقوط روبل شده است. تاثیر تحریم ها قطعاً امری حاشیه ای در این داستان است.» با وجود این که علت این مسئله مورد مناقشه است، اما همه موافقند که اقتصاد پوتین در بحران قرار دارد. روز سه شنبه ارزش روبل روسیه حدود 6 درصد کاهش یافت و از زمان سخنرانی پوتین در 2 اکتبر حدوداً نصف شده است. قیمت نفت که اقتصاد پوتین به آن وابسته است حدود یک سوم کاهش یافته است. بانک مرکزی روسیه به منظور حل این مشکل نرخ بهره را به رقم بی سابقه 17 درصد رساند. در حال حاضر تحلیلگران شانس کمی برای نجات روسیه از مارپیچی از مشکلات اقتصادی که همانند بحران 1998 نیازمند کمک های گسترده بین المللی بود، قائل هستند. این مشکلات منجر به لرزیدن سکان رهبری سیاسی در مسکو شده است. سرگی شتسوف، یکی از مقامات ارشد بانک مرکزی روسیه روز سه شنبه در مسکو گفت: «ما در بدترین کابوس به سر می بریم، در سال گذشته حتی نمی توانستیم آن چیزی را که اکنون اتفاق می افتد، تصور کنیم.» با وجود این که اوباما همچنان رویکردی محتاطانه نسبت به رهبر روسیه دارد، روز سه شنبه کاخ سفید اعلام کرد که اوباما لایحه تحریم های جدید مسکو را که کنگره تصویب کرده است، امضا خواهد کرد. علاوه بر این کمک های نظامی هم به اوکراین داده خواهد شد. با این وجود نگرانی هایی درباره تاثیر تحریم ها بر اقتصاد کشورهای اروپایی وجود دارد. (اوباما می تواند از تحریم های جدید چشم پوشی کند، اما مقمات دولتی نگفته اند که وی قصد این کار را دارد.) در سطح عمومی، مقامات دولت اوباما در زمینه اثربخشی تحریم ها -که ماه مارس به خاطر اقدام روسیه در الحاق کریمه به خاک خودش صورت گرفت- فروتنانه برخورد می کنند. جن ساکی، سخنگوی وزارت خاجه آمریکا روز سه شنبه گفت: «بحران ایجاد شده در روسیه تنها به خاطر تحریم ها نیست. این مسئله بسیار پیچیده تر است و مسائلی از قبیل قیمت نفت و سوء مدیریت اقتصادی در روسیه در آن دخیل هستند.» در سطح خصوصی، مقامات دولت آمریکا و متحدین آن از وضعیت اسفبار پوتین رضایت دارند. یکی از مقامات ارشد دولت اوباما در این رابطه می گوید: «ما شاهد نوعی نوشیدن سم از سوی پوتین و پوتین گرایی هستیم. تحریم ها هزینه های اقتصادی و ژئوپولیتیکی انتخاب های پوتین در سیاست خارجی را مشخص کرد. این تصمیمات نشان دادند که او بازیگری غیرقابل پیش بینی در صحنه بین المللی است و بازارها هم مانند دولت ها به این گونه اقدامات پاسخ می دهند.» یکی از دستیاران دموکرات سنا معتقد است: «این مسئله زمان کمی گرفت، اما شما می توانید شاخص های اقتصادی روسیه را ببینید که نشان دهنده ی محاسبه غلط پوتین است.» حتی با وجود بحران اقتصادی نشانه ای مبنی بر آمادگی پوتین برای ترک شرق اوکراین وجود ندارد. بعضی از تحلیل گران هم شک دارند که بحران اقتصادی رفتار پوتین را در کوتاه مدت تغییر دهد. منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

  • مطیر مطوری.کوت سید صالح .

    فرمانده های نظامی حماس همگی مخلص و دوستدار قاسم سلیمانی و یار وفادار او حسن نصرالله هستند. بخش سیاسی حماس همیشه اما با اکراه به ایران نگاه کرده و متمایل به محافظه کاران اخوانی هستند. عربستان هم هیچگاه از حماس دلخوشی نداسته است. رهبری سیاسی حماس و بخصوص شخص خالد مشعل سالها نان و نمک سوریه را یعنی تنها دولت عربی که به سازمان ایشان جا و مکان داده بود خورد ندو به هنگام تنگی روزگار بر آن حکومت، نمک دانش را شکستند. مشعل تاریک اندیش، مثل نویسنده ی این نوشته مرگ حکومت سوریه را سه سال پیش جشن گرفته و به تبعت از شیوخ پولدار خلیج ایران و حزب الله را در نوبت ذبح بعدی قرار داده بودند. خامنه ای و سردارانش احمقهایی چون صدام و زنرالهایش نیستند. مرتجعی چون قرضاوی یا پریشان متوهمی چون مرسی هم نیستند. آنها زیر شدیدترین تحریم های هم جانبه ی جهان در برابر سه پارچه از چهار پارچه ی جهان ایستادند و با شجاعتی استوار بر هوشمندی از دوست خود در منطقه پاسداری کردند و سبب شدند تا چهره ی راستین پیکارگران چاقو کش در سوریه در چشمان کور شده ی مردم گیتی آشکار شود.

  • mansour

    اقای خامنه ای بدون گرفتن قول عدم همکاری ازحماس با داعش و عربستان ،علیه حزب الله و بشار اسد،هیچ کمکی به حماس نخواهد کرد ،مگر به دلائل ویژه که در ارتباط با امنیت مثلث  ایران،حزب الله لبنان و سوریه باشد.اقای خامنه ای شخصیتی است که خیانت به خود،شیعیان و جبهه مقاومت را  هرگز فراموش نکرده و خائنین را بدون مجازات جدی ،به حال خود رها نمی کند.یاسر عرفات،موسوی،کروبی و رفسنجانی نمونه های مشخصی هستند که اقای خامنه ای در حد توان خود،آنان را مجازات کرده است.

  • hasani

    بزودی موشک پرانی شروع میشود؟!

  • بهنام

    تروریستهای اسلامی جنایتکار فقط فکر منافع مادی خود هستند و گروهک حماس نیز با به گروگان گرفتن مردم غزه به یک دیکتاتوری کوچک مبدل گشته است ، دیکتاتوری کوچکی که وابسته به دیکتاتوری بزرگتر و رژیم پوسیده ای به اسم ایران است . امیدوارم روزی فرا رسد که نه حزب الهی وجود داشته باشد و نه حماس ، بدون شک آن روز مردم با خیال راحت تری نفس میکشند و از اینکه شر این گروهک های تروریستی از سرشان کم شده ، شاد و حوشحالند .