ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفت‌وگو با روزنامه فایننشنال تایمز:

«ایران درصدد برقراری ارتباط با آمریکا نیست»

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفت‌وگو با روزنامه فایننشنال تایمز از بی‌علاقگی تهران برای برقراری ارتباط با آمریکا سخن گفته است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفت‌وگو با روزنامه فایننشنال تایمز از بیعلاقگی تهران برای برقراری ارتباط با آمریکا سخن گفته است.

علی شمخانی

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در شماره روز دوشنبه ۲۲ دسامبر (۲ دی ماه) خود گفت و گویی با علی شمخانی منتشر کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در پاسخ به پرسش روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز مبنی بر اینکه آیا نشست‌های میان ایران و دیپلمات‌های آمریکایی در جریان مذاکرات هسته‌ای، می‌تواند به روابط بیشتر میان این دو کشور منتهی شود، گفته است که مذاکرات ما با آمریکا تنها در زمینه مسائل هسته‌ای است.

در یک سال گذشته و در جریان سلسله مذاکرات مربوط به فعالیت هسته‌ای ایران، وزرای خارجه ایران و آمریکا بارها با همدیگر گفت‌وگو کرده‌اند. این مقام سیاسی اما تاکید کرده است که ایران حتی در پی توافق هسته‌ای و کاهش تنش میان دو کشور نیز درصدد برقراری ارتباط دیپلماتیک با آمریکا نیست.

او در  این گفت و گو که در خبرگزاری‌های رسمی داخل ایران نیز انعکاس یافته در پیوند با توافق هسته‌ای ایران و کشورهای عضور گروه ۱+۵ گفته است: «همه چیز بستگی به صداقت آمریکایی‌ها در گفت‌گوهای هسته‌ای دارد. اگر توافق هسته‌ای حاصل شود، بازهم ایران و آمریکا قادر به همکاری مشترک در منطقه نیستند.»

شمخانی از حقوق ایران برای برخورداری از انرژی هسته‌ای بر اساس معاهده منع گسترش جنگ افزارهای اتمی دفاع کرده و گفته است: «اگر توافقی صورت نگیرد ما نخواهیم مرد و اگر هم موفقیتی در این زمینه حاصل شود به بهشت نخواهیم رفت.»

او گفته است: «تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما سعی کرده به تبیین آنچه در پی آن هستیم بپردازد و تحلیلگران غربی باید برداشت خود از ایران را تغییر داده و بدانند که ایران در زیر فشار تحریم‌ها خم نخواهد شد و همچنین این‌ که درخواست‌های غیر مشروع آن‌ها باید متوقف شود. آن‌ها نباید درخواست جاهای دیگر (اسرائیل) را در مذاکره با ما مطالبه کنند.»

حمایت نظامی ایران از عراق

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران معتقد است آمریکایی‌ها در پی بازگشت به منطقه و بازیافت آن چیزی هستند که از دست داده‌اند: «آن‌ها برای جبران عقب‌ماندگی و جلوگیری از موفقیت ایران در پی بازگشت به منطقه هستند. اگر ایران به عراق کمک نمی‌کرد، بغداد سقوط می‌کرد.»

شمخانی درباره حضور ایران در عراق گفته است که ایران در عراق مشاوران نظامی دارد.

این مقام سیاسی با اشاره به اینکه عراق دارای فرماندهان قوی است گفته: «نیازی به حمله هوایی به عراق از سوی ایران نیست. اولاً عراق خود دارای جت‌های جنگنده است. ثانیاً اثر حملات هوایی کم است. داعش دارای یک خط دفاعی نیست که هدف حمله هوایی قرار بگیرد. اعضای داعش در منطقه یا منازل پراکنده‌اند. آنها در یک نقطه قابل بمب‌باران نیستند. به همین خاطر است که ائتلاف نتوانسته موفق شود. یک حمله با آرپی‌جی یا یک حمله توپخانه‌ای می‌تواند موثرتر از یک بمب‌باران باشد.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هرگونه همکاری ایران و آمریکا در عراق را نفی کرده و گفته است: اگر در عملیاتی در نقطه‌ای از عراق نقش مشاوره داشته باشیم، به دولت عراق اعلام می‌کنیم که اگر آمریکایی‌ها دخالت کنند، ما وارد نمی‌شویم. به‌طور مثال، ما در حال برنامه‌ریزی برای آزادسازی "حمرین" هستیم. اگر ائتلاف دست به بمب‌باران بزند، ما هیچ کاری انجام نمی‌دهیم. این همکاری نیست، تنها اطلاع دادن است.»

او تاکید کرده است ائتلاف آمریکا و متحدانش در مقابله با داعش هیچ پیروزی نداشته بلکه در این نبرد شکست نیز خورده است.

شمخانی ادامه داده است: «متاسفانه داعش می‌تواند در این زمینه مدعی شود که ائتلاف آمریکا هیچ پیروزی نداشته است. البته داعش محبوبیت خود را از دست داده و قطعاً مشروعیت خویش را نیز از دست خواهد داد. اما در تقابل با نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا این گروهک قادر است با حفظ مشروعیت خویش نیروهای بیشتری را به خدمت گیرد. این را بگویم که ما نسبت به اهداف نیروهای ائتلاف مشکوک هستیم. هواپیماهای آمریکایی ۹۰ تن تجهیزات نظامی و غذا را برای نیروهای داعش در منطقه جلولا حدود یک ماه قبل و به مدت پنج بار ارسال کردند.»

 ۲۲ حامی داعش در ایران

شمخانی درباره حامیان ایرانی گروه دولت اسلامی (داعش) گفته است که تعداد ایرانیانی که می‌خواستند به این پیکارجویان بپیوندند و پیش از خروج از مرزها دستگیر شدند، تنها ۲۲ نفر از جمعیت ۷۵ میلیونی ایران بود.

این مقام سیاسی تاکید کرده است: «در استان سیستان و بلوچستان، ما حتی یک پیرو داعش نداشته‌ایم.»

وی با اشاره به اینکه ایران تعداد زیادی سنی‌مذهب دارد گفته است: «در جریان پیروزی‌های بزرگ داعش در عراق و پروپاگاندای آنها، تنها اتفاقاتی که در مناطق سنی‌نشین ایران رخ داد این بود که چند شعار روی یک یا دو دیوار نوشته شد، حدود ۱۰۰ گرم شکلات توزیع شد و در بین ۸۰۰ میلیون پیامک که روزانه در ایران تبادل می‌شود، چند پیامک مبادله شد و در یک روستا در غرب ایران نیز پرچم داعش بالا رفت.»

علی شمخانی در ادامه گفت و گو با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز ابراز امیدواری کرده که بتواند به کاهش تنش‌ها میان ایران و عربستان سعودی کمک کند و «عدم درک موجود» یا «رقابت‌های تلخ»، تبدیل به «تحرکات سیاسی معمولی شوند».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.