ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خبرهای ضد و نقیض پیرامون اعتصاب غذای زندانیان سیاسی زندان ارومیه

پس از گذشت ۳۳ روز از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی کرد زندان ارومیه، امروز سه‌شنبه دوم دی‌ماه، خبرهایی ضد و نقیض پیرامون اعتصاب غذای آنان منتشر شده است.

پس از گذشت ۳۳ روز از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی کرد زندان ارومیه، امروز سه‌شنبه دوم دی‌ماه، خبرهایی ضد و نقیض پیرامون اعتصاب غذای آنان منتشر شده است.

عکس تزیینی است

در حالی که برخی از وب‌سایت‌های خبری ازجمله وب‌سایت خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، از پایان اعتصاب غذای ۲۷ تن از زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه پس از ۳۳ روز گزارش داده‌اند، برخی وب‌سایت‌های خبری دیگر چون «کردپا» به نقل از خانواده و وکیل این زندانیان کرد، خبر یادشده را تکذیب می‌کنند.

پایان اعتصاب

به گزارش وب‌سایت خبری «هرانا» که از پایان اعتصاب زندانیان سیاسی ارومیه در ساعت ۱۱ شب گذشته (یکم دی ماه سال جاری) خبر داده‌ است، مسئولان این زندان با مطالبات اعتصاب کنندگان موافقت کرده‌اند.

بنابر این گزارش یکی از زندانیان زندان مرکزی ارومیه گفته است: «مسئولان زندان به ما قول دادند که تمام خواسته‌های ما را قبول می‌کنند و در این راستا ۳۲ تن از زندانیان عادی را از بند سیاسی خارج کرده و ۱۳ تن از زندانیان سیاسی را به داخل بند منتقل کردند. با این وجود هنوز ۲۰ زندانی عادی در بند سیاسی باقی مانده‌اند و هنوز قانون تفکیک جرایم به طور کامل رعایت نشده است.»

بر اساس گفته‌های این زندانی سیاسی که نخواست نامش فاش شود، مسئولان زندان ارومیه قول داده‌اند که بند ۱۲ را به زندانیان سیاسی اختصاص دهند و تمامی زندانیان سیاسی را به این بند منتقل کنند.

او دلیل دیگر پایان اعتصاب غذای زندانیان سیاسی را وخامت وضعیت جسمانی برخی از آنان عنوان کرده است.

بر اساس اطلاعیه‌ای که از پایان اعتصاب زندانیان خبر می‌دهد، نام ۲۶ زندانی که به اعتصاب خود پایان داده‌اند بدین ترتیب است: علی افشاری، ولی افشاری، حبیب افشاری، کیهان درویشی، شیرکو حسن‌پور، محمد عبداللهی، خزر رسولی‌راد، سامان نسیم، امیر ملادوست، سیروان نژاوی، جعفر میرزایی، ابراهیم رضاپور، محمد عبدالبخت، عبدالله اصغری، عبدالرحمان سلیمان، سیدسامی حسینی، عبدالله حمودی، احمد تموئی، عثمان مصطفی‌پور، بهروز آلخانی، مصطفی الرحمان، یوسف کاکه‌ممی، سیدجمال محمدی، علیرضا رسولی، شورش افشاری و مصطفی داوودی.

دو زندانی دیگر علیرضا رسولی در اعتراض به عدم رسیدگی به مسائل درمانی‌اش و مسعود شمس‌نژاد در اعتراض به وضعیت خود در زندان همچنان به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهند.

بر اساس خبر پایان اعتصاب زندانیان سیاسی در «هرانا»، ۲۸ نفر در اعتصاب غذا بوده‌اند.

ادامه اعتصاب

وب‌سایت‌ «کردپا»، بعد از ظهر روز سه‌شنبه، خبر «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» و نیز برخی از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی درباره پایان موفقیت‌آمیز اعتصاب زندانیان سیاسی ارومیه را تکذیب کرده‌ است.

صالح نیکبخت وکیل برخی از زندانیان یادشده در گفت‌وگو با این وب‌سایت خبری گفته که یکی از موکلان‌اش گفته است که ۲۷ زندانی یادشده همچنان در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند.

این وکیل همچنین از خونریزی معده چهار تن از زندانیان اعتصاب‌کننده خبر داده و گفته است: «دو زندانی کرد به دلیل حاد شدن بیماری به بهداری زندان منتقل شده‌اند که تاکنون تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.»

نیکبخت مطالبات زندانیان ارومیه را مشروع و در چهارچوب قوانین ایران دانسته و عمده‌ترین خواسته‌ آنان را اجرای اصل تفکیک بی‌قید و شرط جرایم در زندان عنوان کرده است.

به گفته او، «سه تن از اعتصاب‌کنندگان در وضعیت وخیمی به‌سر می‌برند و خطر مرگ آنان را تهدید می‌کند».

نیکبخت تأکید کرده است که تاکنون مقامات زندان هیچکدام از مطالبات زندانیان را برآورده نکرده‌اند و پاسخ روشنی به آنان در این زمینه نداده‌اند.

خانواده دو تن از زندانیان سیاسی نیز گفته‌اند که اعتصاب زندانیان تا حصول نتیجه همچنان ادامه دارد.

عضو خانواده یکی از زندانیان سیاسی که مایل به ذکر نامش در این گزارش نبوده، گفته است: «بنده ساعاتی قبل با فرزندمان صحبت کردم و او همچنان در اعتصاب غذا بسر می‌برد.  او حتی به دلیل ضعف جسمانی قادر به تکلم با خانواده نبود.»

بر اساس اطلاعات طرح شده در این گزارش، مقامات امنیتی ارومیه و زندان این شهر، طی روزهای اخیر خواستار پایان اعتصاب زندانیان سیاسی شده‌اند. زندانیان سیاسی این درخواست را تا عملی‌شدن کامل خواسته‌های شان رد کرده‌اند.

به گفته زندانیان سیاسی زندان ارومیه، دست‌کم ۴۵ زندانی سیاسی و امنیتی دیگر در بندهای مختلف این زندان پراکنده هستند و جمعیت این گروه از زندانیان به مراتب بسیار بیش از میزان یادشده از طرف مسئولان زندان ارومیه است.

روز گذشته نيز ۲۱ سازمان حقوق بشری  از دولت ايران خواسته بودند که به درخواست‌های اين زندانيان توجه و برای بهبود وضعيت آنان اقدام کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.