ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۶۸ زندانی سیاسی در زندان ارومیه

یوسف رحمانی‌پور یکی از زندانیان سابق زندانیان ارومیه،، ۶۸ زندانی سیاسی در این زندان به‌سر می‌برند.

به گفته یکی از زندانیان سابق زندان ارومیه، ۶۸ زندانی سیاسی در این زندان به‌سر می‌برند.

در حال حاضر ۱۰ نفر در زندان ارومیه زیر حکم اعدام به سر می‌برند.

یوسف رحمانی‌پور یکی از زندانیان سابق زندانیان ارومیه در گفت‌‌وگو با رادیو زمانه مجموع تعداد زندانیان سیاسی زندان ارومیه را ۶۸ نفر عنوان می‌کند و می‌گوید: «این زندانیان بیشتر از احزاب کومله زحمتکشان، حزب کمونیست کارگری، دموکرات کردستان، پژاک و بقیه احزاب هستند.»

از این میان، ۲۸ زندانی سیاسی کرد محبوس در سالن ۱۲ زندان مرکزی ارومیه (دریا) که از روز ۲۹ آبان‌ماه ۱۳۹۳در اعتراض به عدم اجرای اصل تفکیک زندانیان، توقف رفتارهای غیر انسانی و تحقیرآمیز در برابر زندانیان و اعضای خانواده آن‌ها، دست به اعتصاب غذا زده بودند سرانجام پس از گذشت ۳۳ روز اعتراض در روز یکم دی‌ماه با انتشار اطلاعیه‌ای به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

یوسف رحمانی‌پور که خود پنج سال و سه ماه در زندان ارومیه زندانی بوده است یکی از دلایل اعتصاب‌کنندگان زندان ارومیه را رسیدگی به وضعیت قضائی، عدم تفکیک جرایم و نداشتن پزشک متخصص و مددکار عنوان می‌کند و می‌افزاید: «مسائلی نظیر سلیقه‌ای برخورد کردن قضات با زندانیان، سرکشی نکردن دادستان به زندان، تشدید مجازات و تحویل ندادن جنازه اعدام‌شدگان سیاسی ازجمله مواردی است که در این زندان اعمال می‌شود.»

به گفته این زندانی سابق در حال حاضر ۱۰ نفر از زندانیان سیاسی این زندان زیر حکم اعدام به سر می‌برند.

رحمانی پور، زندانی سیاسی سابق زندان ارومیه، وضعیت بهداشت آب زندان را بسیار نامناسب توصیف می‌کند و می‌افزاید: «آب این زندان حاوی انگل، میکرب و انواع بیماری‌هاست. از سوی دیگر وی کیفیت غذای زندان ارومیه را نیز بسیار نامطلوب توصیف می‌کند.»

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، یک منبع مطلع در این زمینه گفته است: «حکم اعدام علی و حبیب افشاری، محمدامین عبدالهی و سیروان نژاوی در بند ۱۲ تائید شده و هر لحظه امکان اجرای حکم آن‌ها وجود دارد.»

به گفته این منبع، در چند روز اخیر، رئیس زندان ارومیه برای شکستن اعتصاب زندانیان سیاسی چندین بار به زندان سرکشی و اعتصاب‌کنندگان را به اجرای حکم زندانیان محکوم به اعدام تهدید کرده بود.

رحمانی پور، زندانی سیاسی سابق زندان ارومیه در ادامه، وضعیت بهداشت آب زندان را بسیار نامناسب توصیف می‌کند و می‌افزاید: «آب این زندان حاوی انگل، میکرب و انواع بیماری‌هاست. از سوی دیگر وی کیفیت غذای زندان ارومیه را نیز بسیار نامطلوب توصیف می‌کند.»

او همچنین حضور تعداد زیادی زندانی مبتلا به ایدز و هپاتیت را مشکل‌ساز می‌داند و می‌گوید این زندان امکانات مناسبی برای درمان و عدم سرایت بیماری به سایرین را ندارد.

علاوه بر شمار بالای زندانیان سیاسی کرد در زندان ارومیه در حال حاضر در زندان رجایی‌شهر کرج نیز ۳۹ فعال مذهبی اهل سنت زیر حکم اعدام هستند.

وی معتقد است که ماموران زندان ارومیه با خانواده برخی از زندانی‌ها رفتار نامناسبی دارند.

رحمانی‌پور از زندانیانی چون حبیب افشاری و عثمان مصطفی‌پور نام برده و توضیح می‌دهد که خانواده‌های این دو زندانی بار‌ها با برخوردهای نامناسب مسئولان و ماموران زندان ارومیه روبه‌رو بوده‌اند.

این زندانی سابق سیاسی در ادامه نداشتن کتاب و روزنامه را از دیگر مشکلات زندانیان زندان ارومیه عنوان می‌کند.

بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه ظرفیت پذیرش ۵۰ زندانی را دارد، در حالی که هم اکنون ۸۰ زندانی را در خود جای داده است.

۵۰ تن از زندانیان این بند دارای جرایم خطرناک مانند مواد مخدر و قتل هستند. برخی از زندانیان سیاسی جدید به جای اینکه به بند ۱۲ منتقل شوند به بندهای زندانیان خطرناک منتقل شده‌اند و در ماه‌های گذشته نیز برخی از زندانیان با جرم‌های مواد مخدر و قتل به بند ۱۲ افزوده شده‌اند.

موافقت با خواست اعتصاب‌کنندگان

وب‌سایت خبری «هرانا» گزارش داده است که پس از پایان اعتصاب زندانیان سیاسی ارومیه در ساعت ۱۱ شب یکم دی ماه، مسئولان این زندان با مطالبات اعتصاب کنندگان موافقت کرده‌اند.

بنا بر این گزارش یکی از زندانیان زندان مرکزی ارومیه گفته است: «مسئولان زندان به ما قول دادند که تمام خواسته‌های ما را قبول می‌کنند و در این راستا ۳۲ تن از زندانیان عادی را از بند سیاسی خارج کرده و ۱۳ تن از زندانیان سیاسی را به داخل بند منتقل کردند. با این وجود هنوز ۲۰ زندانی عادی در بند سیاسی باقی مانده‌اند و هنوز قانون تفکیک جرایم به طور کامل رعایت نشده است.»

بر اساس گفته‌های این زندانی سیاسی که نخواست نامش فاش شود، مسئولان زندان ارومیه قول داده‌اند که بند ۱۲ را به زندانیان سیاسی اختصاص دهند و تمامی زندانیان سیاسی را به این بند منتقل کنند.

نداشتن کتاب و روزنامه از دیگر مشکلات زندانیان زندان ارومیه است .

او دلیل دیگر پایان اعتصاب غذای زندانیان سیاسی را وخامت وضعیت جسمانی برخی از آنان عنوان کرده است.

امجد حسین پناهی، فعال کرد حقوق بشر که در گفت‌وگو با رادیو زمانه موضوع پایان اعتصاب غذای زندانیان سیاسی زندان ارومیه را تائید می‌کند، شمار زندانیان سیاسی زندان ارومیه را بیش از آن تعدادی می داند که در خبرها منتشر شده است.

به گفته زندانیان سیاسی زندان ارومیه، دست‌کم ۴۵ زندانی سیاسی و امنیتی دیگر در بندهای مختلف این زندان پراکنده هستند و جمعیت این گروه از زندانیان به مراتب بسیار بیش از میزان یاد شده از طرف مسئولان زندان ارومیه است.

وضعیت زندانیان کرد

علاوه بر شمار بالای زندانیان سیاسی کرد در زندان ارومیه در حال حاضر در زندان رجایی‌شهر کرج نیز ۳۹ فعال مذهبی اهل سنت زیر حکم اعدام هستند.

بر اساس گفته‌های این زندانی سیاسی که نخواست نامش فاش شود، مسئولان زندان ارومیه قول داده‌اند که بند ۱۲ را به زندانیان سیاسی اختصاص دهند و تمامی زندانیان سیاسی را به این بند منتقل کنند.

نام این ۳۳ زندانی به ترتیب حروف الفبا بدین ترتیب است:‌ شاهو ابراهیمی، حامد احمدی، شهرام احمدی، عالم برماشتی، امید پیوند، عبدالهادی حسینی، جهانگیر دهقانی، جمشید دهقانی، محمدیاور رحیمی، بهمن رحیمی، مختار رحیمی، عبدالرحمان سنگانی، فرزاد شاه نظری، بهروز شاه نظری، کاوه شریفی، آرش شریفی، امجد صالحی، محمد غریبی، وریا قادری فرد، محمد کیوان کریمی، صدیق محمدی، پوریا محمدی، طالب ملکی، کمال ملایی، جمال موسوی، کیوان مؤمنی فرد، تیمور نادری زاده، فرشید ناصری، برزان نصرالله زاده، احمد نصیری، ادریس نعمتی، فرزاد هنرجو، و کاوه ویسی است.

علاوه بر این در همین زندان زانیار مرادی و لقمان مرادی، به اتهام «محاربه» و «افساد فی‌الارض» به اعدام در ملاء عام محکوم شده‌اند.

به گزارش روزنامه‌ دولتی ایران، این حکم از سوی قاضی ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب صادر شده است.

حبیب لطیفی متولد آبان‌ماه ۱۳۸۶ توسط ماموران وزارت اطلاعات ایران در سنندج بازداشت شد و پس از گذراندن چهار ماه انفرادی، بازداشت و بازجویی؛ در نهایت در تیرماه سال ۱۳۷۸ در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج، به ریاست قاضی بابایی به اعدام محکوم شد.

علاوه بر این تعداد بیشتری از زندانیان سیاسی کرد با حبس‌های طولانی مدت و یا حکم اعدام مواجه هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اعدام یک زندانی سیاسی کُرد در ارومیه | ali sharifi

    […] رابطه با اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در زندان ارومیه بیشتر […]