ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صادرات نفت خام ایران به کشورهای آسیایی فراتر از یک میلیون بشکه در روز

صادرات نفت خام ایران به کشورهای آسیایی به میزان ۱۱ درصد افزایش یافته. دستیابی به توافق‌نامه جامع هسته‌ای برای تداوم صادرات نفت ایران سرنوشت‌ساز است.

صادرات نفت خام ایران به کشورهای آسیایی در دو ماه گذشته کاهش پیدا کرده بود، اما اکنون مجدداً از مرز یک میلیون بشکه در روز فراتر رفته است.

ایران نخستین معدن شیل نفتی را در لرستان کشف کرد

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که در مقایسه با ماه نوامبر، صادرات نفت خام ایران به کشورهای آسیایی در ماه جاری ۱۱ درصد افزایش پیدا کرده و به یک میلیون و ۷۰ هزار بشکه نفت خام در روز رسیده است.

کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی مشتریان نفت خام ایران‌اند. این کشور‌ها در ۱۱ ماه گذشته واردات نفت خام از ایران را در مجموع بیش از ۲۰ درصد افزایش داده‌اند. در بین این کشور‌ها، چین هر روز به طور میانگین ۵۴۴ هزار بشکه نفت خام از ایران خریده و به این ترتیب صادرات نفت خام از ایران را به میزان ۳۰ درصد افزایش داده است.

وزارت اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن هم امروز، ۲۵ دسامبر گزارش داده که در ماه نوامبر سال جاری گذشته واردات نفت خام از ایران را به بیش از ١۶٣ هزار بشکه در روز افرایش داده و به این ترتیب ٩٨ درصد بیش از سال گذشته از ایران نفت خام خریده است.

هند هم واردات نفت خام از ایران را حدود ۳۸ درصد افزایش داده و به رقم ۲۷۰ هزار بشکه رسانده.

سایه بلند توافق هسته‌ای بر صادرات نفت خام

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که ظاهراً ایران و قدرت‌های جهانی در مذاکرات هسته‌ای به این توافق دست یافته بودند که ایران بتواند نفت خام صادر کند. چنانچه توافق جامع هسته‌ای حاصل نشود، این احتمال وجود دارد که صادرات نفت خام ایران به کشورهای آسیایی تحت تأثیر قرار گیرد.

دهمين دور و آخرين مرحله از مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ شامل ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه، آلمان، روسيه و چين، به همراه کاترين اشتون، رئيس پيشين سياست خارجی اتحاديه اروپا از روز سه‌شنبه ۱۷ آبان در وين آغاز شد و طرفين در تلاش بودند تا سوم آذرماه يعنی پايان مهلت ضرب‌الاجل مذاکرات به توافق دست پيدا کنند. اما به آن دست نیافتند. به همین جهت مذاکرات هسته‌ای هفت ماه دیگر تمدید شد.

تأثیر نوسانات قیمت نفت بر اقتصاد ایران

بانک مرکزی ایران در گزارشی که چهارشنبه، ۳ دی‌ماه، در وب‌سایت رسمی آن منتشر شد اعلام کرد که اقتصاد کشور در نیمه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۴ درصد رشد داشته است.

حسن روحانی، رئیس جمهور، آمار تازه بانک مرکزی را نشانه‌ای از «آغاز رونق اقتصادی» در کشور تلقی کرده بود. بر اساس گزارش بانک مرکزی ایران در نیمه نخست سال ۹۳، تولید ناخالص داخلی از حدود ۹۸۳ هزار میلیارد ریال در نیمه نخست سال ۹۲ به ۱۰۲۲۸۰۸ میلیارد ریال در نیمه نخست سال جاری افزایش یافته است. رشد تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت پایه در نیمه دوم سال گذشته منفی ۲/۴ درصد بود. حسن روحانی همچنین اعلام کرده است دولت او در طول ۱۶ ماهی که از عمر آن می‌گذارد توانسته نرخ تورم را از بالای ۴۰ درصد به ۱۷ درصد برساند.

از سوی دیگر علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی اعلام کرده که هرچقدر هم قیمت نفت خام سقوط کند، عربستان سعودی تولید نفت خام را کاهش نخواهد داد. هدف عربستان سعودی این است که بازارهای نفت خام ایران، ونزوئلا و روسیه را تصاحب کند. استخراج هر بشکه نفت خام برای عربستان سعودی فقط پنج دلار تمام می‌شود.

النعیمی در گفت‌گویی که هفته‌نامه «مطالعات اقتصادی خاورمیانه» با او انجام داد، به کاهش روزافزون قیمت نفت‌خام اشاره کرد و گفت: « مطلقاً اهمیت ندارد که قیمت نفت خام به بشکه‌ای ۲۰ دلار برسد، به ۴۰، ۵۰، یا ۶۰ دلار. آن زمان گذشت که قیمت هر بشکه نفت خام ۱۰۰ دلار بود.»

روزنامه «فاینانشیال تایمز»، یکی از قدیمی‌ترین، مهم‌ترین و پرنفوذ‌ترین روزنامه‌های اقتصادی – سیاسی در جهان پیش‌بینی کرده است که در سال‌های آینده قیمت نفت خام در بازارهای جهانی دچار «نوسانات شدید» شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.