ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز طرح مردمی «جنگلانه» برای حفاظت از جنگل‌ها در ۱۴ استان ایران

با مشارکت نهادهای غیر دولتی، یک طرح حفاظتی برای احیای جنگل‌ها و رویشگاه‌ها در ۱۴ استان ایران از روز جمعه ۵ دی ماه آغاز شد.

با مشارکت نهادهای غیر دولتی، یک طرح حفاظتی برای احیای جنگل‌ها و رویشگاه‌ها در ۱۴ استان ایران، از روز جمعه ۵ دی ماه آغاز شد.

طرح «جنگلانه» برای احیای رویشگاه‌های جنگلی ایران

این طرح که «جنگلانه» نام‌گذاری شده است، ابتدا از سوی «خانه فرهنگ بوم‌گردان پارس» پیشنهاد شد و سپس تشکل‌های زیست محیطی در ۱۴ استان ایران از آن استقبال کردند.

«جنگلانه» به مناسبت دهه تنوع زیستی و با هدف تازه‌داشتن عرصه‌های جنگلی و تنوع زیستی در سراسر کشور، شناخت و حمایت از گونه‌های گیاهی در معرض خطر (بومی) و آشنایی با روش کاشت آن‌ها برگزار می‌شود.

این برنامه ملی به صورت هماهنگ در روز جمعه ۵ دی‌ماه در بیش از هفتاد عرصه جنگلی کشور انجام آغاز شد.

در این برنامه، انتخاب عرصه‌های مناسب برای کاشت بذر با هماهنگی ادارات محیط زیست و منابع طبیعی هر استان و با مشورت جامعه محلی آن مکان صورت  گرفت. افراد مشارکت کننده در این طرح، پس از ارزیابی عرصه، بذر گونه مورد نظر خود را از سازمان‌های مربوطه دریافت و به روشی بسیار ساده در محل‌های مشخص شده کاشتند تا به احیای جنگل‌های از میان رفته کمک کنند.

معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، با تشکر از این حرکت مردمی گفت: «متاسفانه روند کنونی تخریب و بهره برداری بی‌رویه از جنگل های هیرکانی (در شمال ایران) و نیز زوال جنگل‌های بلوط (در منطقه زاگرس)، نگرانی‌های بسیاری را برای دوستداران آینده ایران به وجود آورده و به طور قطع تداوم این روند غیرقابل قبول، نیازمند تلاش مضاعف از سوی دستگاه‌های دولتی و مشارکت مردم است».

به گفته ابتکار، ایران در حالی نگران از دست دادن عرصه‌های سبز است که بسیاری از کشورهای منطقه و جهان به رغم فعالیت‌های توسعه‌ای نه تنها از جنگل‌های خود حفاظت کرده‌اند بلکه مساحت آنها را نیز افزایش داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، «خانه فرهنگ بوم‌گردان پارس» به عنوان هماهنگ‌کننده این برنامه اعلام کرد از این پس طرح «جنگلانه» هر سال در استان‌‌های مختلف اجرا خواهد شد.

در نخستین برنامه «جنگلانه» در سال ۱۳۹۳، طرح احیای رویشگاه‌های جنگلی در استان‌های تهران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، ایلام، کرمانشاه، کهیکیلویه و بویر احمد، کردستان، لرستان، سیستان و بلوچستان، مازندران، چهار محال و بختیاری، خراسان جنوبی و اصفهان به طور همزمان برگزار شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.