ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«نافرمانی سردار باقرزاده از مافوق نظامی در مورد دفن شهدای گمنام»

سرتيپ ميرفيصل باقرزاده، فرمانده کميته جست‌وجوی مفقودين ستاد کل نيروهای مسلح ايران متهم شده که در مورد منع دفن «شهدای گمنام» در بنای تاريخی اميرچخماق يزد از مافوق خود نافرمانی کرده است.

محمد ميرمحمدی، استاندار يزد گفته که حسن فيروزآبادی، رئيس ستاد کل نيروهای مسلح ايران روز اول دی به کميته جست‌وجوی مفقودين دستور داده بود تا کشته‌شدگان گمنام جنگ ایران و عراق در محوطه بنای تاريخی اميرچخماق يزد دفن نشوند اما مسئولان اين کميته «به دستور مقام مافوق خود توجه نکرده‌اند.»

اوايل دی‌ماه جاری هشت «شهيد گمنام» با وجود مخالفت‌ها در محوطه بنای تاريخی اميرچخماق یزد دفن شدند.

کميته جست‌وجوی مفقودين وابسته به ستاد کل نيروهای مسلح و ميرفيصل باقرزاده، فرمانده این کميته است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ايرنا)، ميرمحمدی در نشست مشترک شورای مديران استان و فرمانداران يزد خبر داده که مسئولان کميته جست‌وجوی مفقودين با دفن پنهانی دو تن از کشته‌شدگان گمنام جنگ در محوطه اميرچخماق، فيروزآبادی را «در برابر يک عمل انجام‌شده قرار دادند.»

اوايل دی‌ماه جاری هشت «شهيد گمنام» با وجود مخالفت سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری ايران و همچنين شورای تأمين استان يزد در محوطه بنای تاريخی اميرچخماق دفن شدند.

مقام‌های ايران از کشته‌شدگان جنگ ايران و عراق که هويت‌شان مشخص نيست به‌عنوان «شهدای گمنام» ‌نام می‌برند. با وجود گذشت بيش از ۲۰ سال از پايان جنگ هشت ساله ايران و عراق، هر ساله اجسادی با عنوان «شهدای گمنام» از مناطق جنگی به ايران منتقل و در شهرهای مختلف دفن می‌شوند.

کميته جست‌وجوی مفقودين ستاد کل نيروهای مسلح برخلاف توافقات پيشين با مسئولان دولتی در نشست شورای تأمين يزد، به‌طور ناگهانی روز دوشنبه اول دی اقدام به دفن پيکر دو نفر از «شهدای گمنام» در مرکز بنای تاريخی اميرچخماق يزد کرد.

استاندار يزد در همين باره از مسئولان اين کميته انتقاد کرده و افزوده:‌ «بايد پرسيد وقتی در جلسه‌ای با حضور مسئولان استان به تفاهم می‌رسند و اتفاق نظر حاصل می‌شود و محل خاکسپاری اين شهدا معين و اعلام می‌گردد، چرا خلاف تعهد عمل می‌نمايند و چرا مبحث مهم اخلاقی "وفای به عهد" را رعايت نمی‌کنند؟»

سرتيپ ميرفيصل باقرزاده

ميرمحمدی، دفن پنهانی دو نفر از اين کشته‌شدگان را «بی‌حرمتی به شهدا» دانسته و گفته که «کسانی که مرتکب اين رفتارها شدند و ضوابط و مقررات را ناديده انگاشتند، چه پاسخی در قبال سئوالات مردم در اين خصوص دارند؟»

وی افزود: «حتی امام جمعه يزد پيشنهاد کردند که شهدای گمنام در محل مصلای جديد که در نظر است احداث گردد به خاک سپرده شوند، منتهی بسيار عجيب است که عده‌ای تنها با اصرار قصد آن داشتند که نظر خود را ملاک عمل قرار دهند.»

ارائه گزارش وقايع دفن «شهدای گمنام» به مقامات

استاندار يزد همچنين گفته که گزارش وقايع دفن هشت «شهيد گمنام» به «مقامات و دستگاهای ذيربط» ارائه شده است.

وی در بخش ديگری از سخنانش گفت: «اين شهدا کسانی بودند که در راه دفاع از اسلام و ميهن جان خود را از دست دادند و حداقل کاری که می‌شد در حرمت نهادن به آن‌ها انجام داد، پرهيز از موج‌سواری و بهره‌برداری سياسی از دفن اين عزيزان بود که توسط برخی از جريانات سياسی رعايت نشد.»

انتشار فتوای «غيرواقعی» از رهبر جمهوری اسلامی

ميرمحمدی در اين نشست گفت: «متأسفانه در يک اقدام خلاف اخلاق، اعلام کردند که برای خاکسپاری شهدا در ميدان امير چقماق، از مقام معظم رهبری استفتاء شده که اين موضوع توسط نماينده ولی فقيه در استان استعلام و مشخص شد که هيچ فتوايی از سوی معظم‌له در اين خصوص صادر نشده است.»

بر پايه مصوبه شورای تأمين استان قرار بود پيکرهای هشت «شهيد گمنام» روز سه‌شنبه دوم دی در ضلع شمال شرقی ميدان امير چخماق به خاک سپرده شوند اما مسئولان کميته جست‌وجوی مفقودين ستاد کل نيروهای مسلح دو تن از اين کشته‌شدگان را به‌طور ناگهانی يک روز زودتر يعنی دوشنبه اول دی‌ماه در محوطه بنای تاريخی اميرچخماق دفن کردند و شش کشته ديگر نيز روز بعد در کنار اين دو به خاک سپرده شدند.

نشست شورای تأمين با حضور ميرفيصل باقرزاده، فرمانده کميته جست‌وجوی مفقودين ستاد کل نيروهای مسلح مقدس چنين تصميمی گرفته بود اما ساعاتی پس از پايان نشست، اين مقام نظامی خلاف توافق پيشين خود در جلسه شورای تأمين اعلام کرد که «زمين پيشنهادی برای دفن شهدا در نقطه کور ميدان اميرچخماق است». او پيش‌تر اين زمين را «باب‌الشهدا» ناميده بود.

سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری ايران، در واکنش به اين رويداد، دفن پيکر «شهدای گمنام» در محوطه بنای تاريخی امير چخماق يزد را عملی «غيرقانونی» ناميد و مسئوليت عواقب فرهنگی، تاريخی و حفاظت از بنای اميرچخماق را متوجه کسانی دانسته که «خلاف قوانين مرتبط و تصميمات مراجع قانونی» اقدام به دفن «شهدا» در محوطه اين بنای تاريخی کرده‌اند.

تکيه اميرچخماق از جمله تکايايی است که همواره برای برگزاری مراسم مذهبی مورد استفاده قرار گرفته و از آثاری است که از حدود پنج قرن پيش باقی مانده است.

امير جلال‌الدين چخماق از سرداران و امرای شاهرخ تيموری در قرن هشتم هجری که حاکم يزد نيز بود مجموعه‌ای متشکل از تکيه، ميدان، حمام، کاروانسراها، خانقاه، قنات‌خانه و چاه آب سرد را ساخت تا يزد را رونق بخشد و در اين کار فاطمه خاتون همسر جلال‌الدين چخماق، او را ياری کرد.

اين تکيه در سال ۳۰ خورشيدی با شماره ۳۸۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسيد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جواد احسانی

    این هشداری است به خامنه ای ،که چه راحت می توانند آلت دستش کنند و بازیچه قرارش دهند و همچنین برای جامعه بین المللی که فتوای حرام بودن بمب اتمی تمسخری بیش نیست۰ بنیان جمهوری اسلامی بر هیچ بنا شده چنانکه خمینی گفت، همانگونه اقتصادش برای«خر»است۰آنان گفتند، ما ماله کشیدیم برآن۰خصوصاً آنان که برای تحصیل بورسیه اروپا قبل از انقلاب بودند با خرج دولت ،مهمترین موردی که با خودشان بردند «آفتابه» بود ،امثال بازرگان و سحابی۰باش تا صبح دولتت بدمد ،این از نتایج سَحر است۰

  • Majid

    مقام‌های ایران از کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق که هویت‌شان مشخص نیست به‌عنوان «شهدای گمنام» ‌نام می‌برند!؟! و عینأ مقامهای عراق هم  از کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق که هویت‌شان مشخص و یا نامشخص است به عنوان «شهدای جنگ» نام میبرند!؟! و شگفتا از اینکه حتی یک مقام دینی!؟! ایرانی و یا عراقی هرگز به این مقامات!؟! تذکر نداده و نمیدهد که «مقام شهید»، چه شهید گمنام باشد و چه پیدانام،  را که بالاترین درجه انسانی در نزد خالق  شهادت و عدالت است را فقط و فقط «مقام مقدس درگاهش»  تعیین میکند و نه احدی دیگر بر روی زمین خاکی آلوده به خون  کشته شدگان جنگهای خونین و باطل بشری!