ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران خواهان آزادی فوری رهبر مخالفان شیعه در بحرین شد

محمد جواد ظریف ضمن درخواست آزادی شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت وفاق، به بحرین پیام داد که برخورد قهرآمیز با «رهبران مورد احترام مردم» مخاطرات و تهدیدات را افزایش می‌دهد.

ایران ضمن درخواست آزادی فوری رهبر مخالفان شیعه در بحرین، به این کشور گفته است برخورد قهرآمیز با «رهبران مورد احترام مردم» مخاطرات و تهدیدات را افزایش می‌دهد و بر پیچیدگی اوضاع خواهد افزود.

شیخ علی سلمان

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به دستگیری شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت سیاسی الوفاق بحرین اعلام کرد «مشی اعتدالی او و جمعیت الوفاق مقبولیت مردمی و بین‌المللی دارد».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر امورخارجه ایران روز چهارشنبه ۱۰ دی ماه گفت علی سلمان به رغم شرایط سخت سیاسی و امنیتی سال‌های اخیر از مشی مسالمت‌جویانه برای پیگیری مطالبات مردم عدول نکرده است.

شیخ علی سلمان، روحانی ناراضی شیعه و از رهبران مخالفان در بحرین که به وزارت کشور احضار شده بود  روز یکشنبه ۶ دی ماه  پس از مراجعه به ساختمان تحقیقات جنایی در منطقه «العدلیه» بازداشت شد.

علی سلمان اکنون دبیرکل جمیع وفاق در بحرین است. این جمعیت که بزرگ‌ترین حزب سیاسی در این کشور به شمار می‌آید توسط شیعیان و در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد.

دادگاهی در بحرین شیخ علی سلمان را به تلاش برای براندازی حکومت از طریق خشونت متهم کرده است. او همچنین متهم به نفرت‌پراکنی و توهین به وزارت کشور بحرین شده است.

دستگیری علی سلمان با اعتراضاتی در روز یکشنبه مواجه شد، اما پلیس این اعتراض‌ها را روز دوشنبه سرکوب کرد.

شیخ علی سلمان تحصیلات حوزوی خود را در شهر قم در ایران انجام داده است. او از مقلدان آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی به شمار می‌آمد. گفته می‌شود پس از درگذشت آیت‌الله خویی، او از آیت‌الله سیستانی تقلید می‌کند.

مخالفت‌های او با حکومت بحرین باعث شد برای نخستین بار در سال ۱۹۹۵ به دوبی تبعید شود. او سپس به لندن رفت و تا مدت‌ها از بریتانیا علیه حکومت پادشاهی بحرین فعالیت می‌کرد. او توانست در سال ۲۰۰۱ و پس از اعلام فرمان عفو عمومی توسط پادشاه بحرین به کشور خود بازگردد.

حکومت بحرین ایران را متهم کرده است که در مسائل داخلی این کشور دخالت می‌کند و مخالفان آن را توسط سپاه پاسداران آموزش می‌دهد. ایران این اتهام‌ها را تکذیب می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    طنز تلخش اینجاست که حضرت ظریف هم برای خالی نبودن عریضه افاضاتی نموده اند : آن گونه که خبرگزاری مهر گزارش داده، آقای ظريف با بيان اين که «برخوردهای قهری با رهبران مورد احترام مردم مخاطرات و تهديدات را افزايش خواهد داد» وزير امور خارجه ايران هشدار داده است که بازداشت اين روحانی شيعه بحرين «بر پيچيدگی اوضاع خواهد افزود و مخاطرات و تهديدات را افزايش خواهد داد». مهر همچنين گزارش داده که محمدجواد ظريف روز چهارشنبه در تماس با تعدادی از وزرای امور خارجه کشورهای منطقه، از آنها خواسته است تا «در راستای مسئوليت همگانی برای حمايت از اعتدال و فعاليت سياسی مسالمت‌جويانه، در شرايط حساس فعلی منطقه» برای آزادی شيخ علی سلمان تلاش کنند. در اين گزارش اشاره نشده که وزير امور خارجه ايران با همتايان خود در کدام کشورها گفت‌وگو کرده است. فقط موندم که این رو ئه یا سنگ پای قزوین . و اما واکنش کشور بحرین : اما در واکنشی متقابل از سوی بحرين، وزارت امور خارجه اين کشور با محکوم کردن «دخالت آشکار ايران در امور داخلی» خود گفت که چنين مسئله‌ای «غير قابل قبول و نامسئولانه» است. خبرگزاری رسمی بحرين به نقل از اطلاعیه وزارت امور خارجه اين کشور افزوده که «دخالت جمهوری اسلامی ايران در امور داخلی» بحرين، در «تناقض با اصول ملل متحد، قوانين بين‌المللی و سازمان همکاری‌های اسلامی است». وزارت امور خارجه بحرين از جمهوری اسلامی ايران خواسته تا به «حاکميت ملی و استقلال» اين کشور احترام بگذارد و از «دخالت آشکار در امور داخلی» بحرين خودداری کند. این کشور همچنين از جمهوری اسلامی خواسته است تا «مراقب نقض آشکار حقوق بشر و آزادی بيان مردم مسلمان ايران» باشد. آخر یکی نیست به این حکومتچیان بگوید شما که لالایی بلدید چرا خودتان خوابتان نمیبرد ؟ تمام ایران را کرده اند گورستان عزا و ماتم و همه آزادگان در غل و زنجیر تا مبادا ولی امر خود خوانده و جنایتکار ذره ای آرامش خاطر از دست نداده و به غارت و چپاول ثروت ایران مشغول باشد ، البته به اسم دین اسلام و با حمایت و همکاری عده ای جاهل وطن فروش . اگر این کارها دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر نیست ، پس اسمش چیست ؟

  • بهنام

    کار کار انگلیسه . اگر به این ملاها رو بدهند این شیخک هم میشود خمینی و آنجا را هم به گند میکشند به اسم دین و اسلام .

  • faryad

    وبلاگ ناظران رادیو بین المللی فرانسه، به تازگی ویدئویی منتشر شده که نشان دهنده خشونت به کار رفته توسط گروه های شبه نظامی شیعه در نبرد علیه داعش در عراق است. در این ویدئوی بسیار خشن، یک خودروی متعلق به گروه های شبه نظامی شیعه دیده میشود که سر دو شبه نظامی داعش را بریده اند، بدن یکی را در درون میله ای روی کاپوت ماشین فرو کرده اند و دیگری را با طناب به دنبال خودرو میکشند. لازم به ذکر است لحظه بریدن سر یکی از افراد در ویدئویی جداگانه همچنان در یوتیوب موجود است. لازم به ذکر است این افراد پیش از بریده شدن سر مرده بوده اند. زمان و مکان دقیق این اتفاق کاملا مشخص نیست اما به گفته ناظران ما در کردستان عراق، این اتفاق در منطقه ینگجه و در جریان عملیات آزادسازی شهر آمرلی و منطقه طوزخورماتو رخ داده است. عملیاتی مشترک بین پیشمرگه های کرد، نیروهای شبه نظامی شیعه از جمله سپاه بدر و گروه سرایا خراسانی و همچنین حمایت هوایی ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده امریکا. در ویدئو خودرویی با علامتی متعلق به گروه های شبه نظامی شیعه از جمله سپاه بدر و سرایا خراسانی در حال حمل پرچم سپاه بدر به رنگ زرد و پرچم سبز سرایا خراسانی و حمل اجساد بی سر دو عضو داعش، دیده میشود.

  • hasani

    به این دخالت در کشورهای دیگر نمیگویند؟!  همانکه باعث ۸ سال جنگ خانمانسوز ایران و عراق شد!