ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابهام در سرنوشت واگذاری آشوراده به بخش گردشگری

سازمان بازرسی کل کشور گفته دستور توقف واگذاری آشوراده را صادر نکرده، اما سازمان محیط زیست که با واگذاری آشوراده موافقت کرده بود اکنون می‌گوید خواهان بررسی بیشتر پیش از واگذاری است.

در حالی که هنوز مدت زمان زیادی از امضای موافقتنامه واگذاری شبه جزیره آشوراده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به بخش گردشگری نگذشته، اخبار ضد و نقیضی در مورد لغو این موافقت‌نامه منتشر شده است. اکنون ماجرای واگذاری آشوراده به یکی از حساس‌ترین پرونده‌های محیط زیست کشور تبدیل شده است.

ماجرای واگذاری آشوراده به یکی از حساس‌ترین پرونده‌های محیط زیست کشور تبدیل شده است.

در آخرین اظهارنظرها، سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد تاکنون دستوری مبنی بر توقف این واگذاری صادر نکرده است، اما در این باره پرسش‌هایی با سازمان حفاظت محیط زیست مطرح خواهد شد.

پیش‌تر، دلاور نجفی، یکی از معاونان سابق سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود سازمان بازرسی کل کشور روند واگذاری جزیره آشوراده به یک مرکز گردشگری را متوقف کرده و آن را خلاف قوانین و مقررات تشخیص داده است.

دلاور نجفی و محمد باقر صدوق، هر دو از معاونان پیشین سازمان حفاظت محیط زیست، از این سازمان به دلیل واگذاری آشوراده به بخش گردشگری به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کرده و خواستار توقف فوری این واگذاری شده بودند.

به اعتقاد این دو مدیر ارشد سابق سازمان حفاظت محیط‌ زیست‌؛ اجرای این تفاهم‌نامه مغایر با معیارهای زیست‌محیطی بوده و باعث تخریب آشوراده و نابودی پناهگاه حیات‌ وحش میانکاله می‌شود.

اکنون محمد جواد حشمتی، از معاونان سازمان بازرسی کل کشور، در مصاحبه با واحد مرکزی خبر با رد خبر درباره توقف واگذاری آشوراده با حکم این سازمان اعلام کرده، سوابق این موضوع را از سازمان محیط زیست خواسته است و متعاقب تذکر و پیگیری سازمان بازرسی، سازمان محیط زیست موضوع را فعلاً منتفی کرده است تا بررسی های لازم صورت گیرد.

سازمان محیط زیست: ما دستور توقف دادیم

اکنون سازمان بازرسی کل کشور در حالی خبر توقف واگذاری را تکذیب کرده است که سازمان حفاظت محیط زیست از توقف اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده تا اتمام مراحل حقوقی لازم خبر داده است.

به گفته محمد مجابی، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، بر اساس قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، این گونه طرح ها نیاز به تصویب آیین‌نامه اجرایی در هیات دولت به منظور تعیین تکلیف روش اجرایی دارد.

معاون حقوقی سازمان محیط زیست اعلام کرده است بر اساس آیین‌نامه گردشگری مصوب سال ۱۳۸۴ هیات دولت، طرح‌های بزرگ گردشگری باید دارای ارزیابی زیست محیطی باشد.

بر اساس این دو موضوع معاونت حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست، در تاریخ ۷ دی ۱۳۹۳ نامه‌ای به معاونت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال کرد که براساس قانون باید این طرح از نظر حقوقی تا زمان تصویب آیین‌نامه اجرایی در دولت و همچنین ارزیابی زیست‌محیطی منطقه متوقف شود.

طرح واگذاری آشوراده، سودآور یا مخرب محیط زیست؟

خبر واگذاری آشوراده به بخش گردشگری، با مخالفت‌‌های زیادی از سوی کارشناسان عرصه محیط زیست مواجه شده است.

مطابق اسنادی که فعالان محیط زیست به دست آورده‌اند، بخش خشکی جزیره آشوراده توسط طرحی که از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نوشته شده، به هفت زون (منطقه) تقسیم خواهد شد که دو زون از این مجموعه، برای تبدیل شدن به مناطق نمونه گردشگری اختصاص پیدا کرده است. بر اساس این طرح، منطقه نمونه گردشگری آشوراده که شامل ٣٨٠ هکتار اراضی تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است، به دو بخش ٢٨٠ و ١٠٠ هکتاری تقسیم می‌شود.

نهایت در فاز نخست طرح گردشگری آشوراده قرار است ٢٣ پروژه اجرا شود. مجموعه ورودی، اقامتگاه مرکزی (هتل)، سفره‌خانه‌های سنتی و رستوران، مسیر سلامت، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، کمپینگ اقامت موقت، کمپینگ ساحلی، بازارچه‌های سنتی، مرکز تفریحی – ورزش‌های آبی، مجموعه ورزشی و اکوتوریسم، اقامتگاه‌های طبیعت‌گردی، واحد اداری، بازارچه صنایع دستی، باغ پرندگان، موزه آبزیان، پارک علم و فناوری، مجموعه فرهنگی و ورزش‌های آبی و …، مجموعه پروژه‌هایی هستند که قرار است در فاز نخست اجرایی شوند و برای گردشگران جذابیت ایجاد کرده و آرامش را از آشوراده دور کنند.

فعالان محیط زیست می‌‌گویند با اجرای این پروژه‌‌ها در بخش بزرگی از این منطقه حفاظت شده، دیگر چیزی از ارزش‌های طبیعی آن باقی نخواهد ماند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.