ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کلیسای دم در اعتراض به اسلام‌هراسی «پگیدا» در تاریکی فرو رفت

هزاران نفر در آلمان در حمایت از شکیبایی فرهنگی و مخالفت با بیگانه‌ستیزی تظاهرات کردند. کلیسای تاریخی دم، نماد شهر کلن، چراغ‌های خود را در مرزبندی با اسلام‌هراسی خاموش کرد.

هزاران نفر در آلمان در حمایت از شکیبایی فرهنگی و مخالفت با بیگانه‌ستیزی تظاهرات کردند. کلیسای تاریخی دم، نماد شهر کلن، چراغ‌های خود را در مرزبندی با اسلام‌هراسی خاموش کرد.

غروب دوشنبه ۵ ژانویه، جمعیتی ۱۰ هزار نفری در مرکز شهر کلن، علیه خارجی ستیزی و اسلام‌هراسی تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان پرچم‌های حزب سوسیال دمکرات، سبزها، سندیکاهای کارگری و گروه‌های چپ را به دست داشتند. جمعیت شعارهایی در فراخوان‌ به مدارا و همپیوندی انسانی و فرهنگی می‌داد.

بسیاری از ساختمان‌های عمومی کلن در مخالفت با بیگانه‌ستیزی، نژادپرستی و اسلام‌هراسی، چراغ‌های خود را خاموش کردند. پل‌های روی رود راین، عمارت شهرداری و بناهای تاریخی شهر به نشان همبستگی با گونه‌گونی فرهنگی و تمایز از «پگیدا» در تاریکی فرو رفتند.

چراغ‌های شاخص‌‌ترین بنای کلن، کلیسای دم نیز برای ساعاتی خاموش شدند. این کلیسای رفیع به طور معمول با نورپردازی خاص خود از دوردست پیداست. شهردار کلن، یورگن روترز، خروش مردم و خاموشی بناها را پیامی روشن علیه بیگانه‌‌ستیزی و نفرت‌پراکنی خواند.

هواداران جنبش پگیدا می‌خواستند در کلن تظاهراتی گسترده برپا کنند اما حضور پر رنگ حامیان تفاهم فرهنگی، تجمع آنها را منتفی ساخت.

گردهمایی‌های بزرگ دیگری نیز در اشتوتگارت، مونستر، هامبورگ، درسدن و برلین علیه «پگیدا» برگزار شدند. در برلین حدود ۵۰۰۰ نفر در مسیر دروازه براندنبورگ راهپیمایی کردند. این دروازه نیز که سمبل پایتخت آلمان است، پروژکتورهای خود را در مخالفت با بیگانه‌هراسی خاموش کرد.

چراغ نژادپرست‌ها خاموش!

مخالفان جنبش پگیدا خواهان رنگارنگی جامعه، جهان‌مداری و همزیستی و هم‌پیوندی با مهاجران هستند.

«اروپایی‌های وطن‌پرست علیه اسلامی کردن مغرب زمین» نام کامل جنبش «پگیدا» است که از اکتبر ۲۰۱۴ در شهر درسدن ‌آلمان به راه افتاده است.

راهپیمایی‌های پگیدا هر دوشنبه طبق سنت تظاهرات پیش از وحدت آلمان، با شعار “ما مردم هستیم” برگزار می‌شوند. خواست‌های اصلی این جنبش عبارتند از سخت‌گیری نسبت به پناهندگان "متخلف" و جلوگیری از گسترش اسلام در آلمان.

پگیدا در حال گسترش است و در هر یک از شهرهای آلمان، نام جدیدی یافته که ملهم از حروف آغازین هر شهر است.  پگیدا در برلین، برگیدا، در بن، بونیدا و در کلن، کگیدا خوانده می‌شود.

آلکساندر هویسلر، جامعه شناس آلمانی می‌گوید جنبش «پگیدا»، گروهی از شهروندان عصبانی دارای جهت‌گیری راست هستند که با طیفی از فعالان دست‌راستی و هولیگان‌ها (اوباش) پیوند خورده‌اند.

پژوهشگر سیاسی، هایو فونکه، معتقد است که با وجود جهت‌گیری رادیکالیستی، پوپولیستی و ناسیونالیستی این جنبش و به رغم حضور نئونازی‌ها در صفوف ‌آن، اکثریت حاضران در پگیدا دست راستی نیستند. به نظر فونکه آنها بیشتر شهروندانی نگران و مایوس هستند که از پیشرفت اجتماعی و شخصی ناامید شده‌اند.

شورای مهاجرت آلمان با توجه به گسترش تظاهرات جنبش «پگیدا»، خواستار بازنگری در الگوهای جمهوریت در این کشور شده است. ورنر شیفاوئر، دبیر این شورا می‌گوید ما آلمانی‌ها باید خود را از نو تعریف کنیم.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Behrouz

    مسلمانان به رهبری حاج امین الحسینی متحد آلمان هیتلری بودند. در مصر، عراق، سور یه، پاکستان، نیجریه،............مسلمانان کلیساها را ویران کرده و مسیحیان را میکشند و این کلیسای بی جربزه و متحدان کمونیست آن از دشمنان خود که خیال ویرانی کلیساها، کشتن مردان و به اسارت گرفتن زنان و کودکان آنها را دارند پشتیبانی میکنند. حمایت از اسلام مانند حمایت از نازیسم و کمونیسم است. چه خوب گفته نویسنده و روزنانه نگار کانادائی، کتی شیدل، که راه دادن مسلمانان به کانادا وغرب مانند باز کردن در خانه خود به روی نازیها در جنگ دوم جهانی است.