ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختلاف بر سر افزایش بودجه فرهنگستان زبان و ادب فارسی

در حالی که دولت بودجه فرهنگستان زبان و ادب فارسی را افزایش داده است، کميسيون فرهنگی مجلس می‌گوید این بودجه باید مورد بازبینی قرار گیرد.

کميسيون فرهنگی مجلس ایران از بودجه‌ای که دولت برای فرهنگستان زبان و ادب فارسی در نظر گرفته انتقاد دارد و می‌گوید این بودجه باید مورد بررسی قرار گیرد.

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در بین چند تن از اعضای این فرهنگستان

به‌گزارش خبرگزاری تسنيم رمضان شجاعی کياسری، نماينده ساری و عضو کميسيون فرهنگی مجلس ایران گفته است که اگر بودجه در نظر گرفته‌شده برای فرهنگستان زبان با فعاليت‌های آن هم‌تراز نباشد، تغيير خواهد کرد.

کميسيون فرهنگی مجلس عصر امروز سه‌شنبه ۱۶ دی‌ماه در نشست بررسی ميزان بودجه نهادهای فرهنگی به این موضوع پرداخت اما تاکنون نتیجه‌ای در این‌باره منتشر نشده است.

برای فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سال ۹۴ بودجه‌ای بالغ بر ۱۱ ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان در نظر گرفته شده است در حالی که در سال ۹۳، این بودجه معادل ۸ ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان بود.

رمضان شجاعی کياسری روز شنبه به خبرگزاری خانه ملت گفته بود: «بايد علت پيشنهاد اين اعتبار در لايحه بودجه ۹۴ بررسی شود.»

در روزهای اخیر افزایش بودجه فرهنگستان زبان و ادب فارسی از سوی برخی رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفت.

برخی از این انتقادها به ریاست غلامعلی حداد عادل در این فرهنگستان نظر داشتند. حدادعادل از منتقدان سياسی دولت حسن روحانی است و رؤسای جديد فرهنگستان‌ها در دولت روحانی منصوب نشده‌اند.

از سوی دیگر برخی از منتقدان از «ناکارآمدی» فرهنگستان سخن می‌گویند و معتقدند افزایش بودجه چنین نهادی به صلاح نیست.

در همین پیوند، روزنامه جمهوری اسلامی در روز ۸ دی‌ماه ضمن اشاره به بودجه فرهنگستان زبان نوشت: «اين فرهنگستان تاکنون نه تنها نتوانسته از زبان فارسی حراست کند، بلکه با واژه‌گزينی‌های نامناسب، راه را برای وارد شدن لطمه‌های زيادی به زبان و ادب فارسی باز کرده است.»

روزنامه جمهوری اسلامی افزود: «نکته تأسف‌بار اين‌که علی‌رغم حضور پرطمطراق اين مؤسسه و بودجه قابل توجهی که به آن تعلق می‌گيرد، اصطلاحات غربی به شدت و با سرعت زياد در حال تسخير کردن محاورات رايج هستند و در مقابل، بسياری از واژه‌های کهن زبان فارسی و اصطلاحات قرآنی جای خود را به تعبيرات نامأنوسی می‌دهند که رابطه نسل حاضر و نسل‌های آينده را با متون ادبی و دينی قطع خواهند کرد.»

با این حال فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سال‌های اخير برای انجام برخی از پروژه‌های خود با کسری بودجه مواجه بوده است. طرح «فرهنگ جامع زبان فارسی» که در تابستان ۱۳۸۶ آغاز شد و ۳۰ پژوهشگر بر روی آن کار می‌کنند از جمله این موارد است.

ابوالفضل خطیبی، معاون گروه فرهنگ‌نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در اردیبهشت‌ماه سال گذشته اعلام کرد که «فرهنگ جامع زبان فارسی» در نیمه راه، پس از انتشار فقط یک جلد، نگران تأمین بودجه است.

به‌گفته غلامعلی حداد عادل انتشار جلد نخست «فرهنگ جامع زبان فارسی» ۱۸ سال به درازا کشیده و قرار است این فرهنگ ۳۰ جلد را شامل شود.

دومين جلد از اين مجموعه قرار بود در نمايشگاه کتاب سال جاری، منتشر شود، اما انتشار آن به دلیل مشکلاتی مانند عدم پرداخت بودجه تا زمان نمايشگاه سال آتی به تعويق افتاد.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مردادماه سال ۱۳۶۹ خورشیدی آغاز به‌کار کرد. این نهاد از سازمان‌های دولتی ایران به‌شمار می‌رود که بر اساس اساسنامه‌اش، برای «حفظ قوّت و اصالت زبان فارسی» و «رواج زبان و ادب فارسی» بنیاد شده ‌است.

حسن ابراهیم حبیبی در سال‌های نخست انقلاب و در مقطع کوتاهی در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد ریاست این فرهنگستان را بر عهده داشت. پس از او غلامعلی حداد عادل دومین و آخرین رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.