ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دور آتی مذاکرات اتمی: ۱۸ ژانویه در ژنو

معاون وزارت خارجه ایران اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات اتمی با گروه ۱+۵ در سطح سیاسی و در غیاب جواد ظریف برگزار می‌شود.

معاون وزارت خارجه ایران اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات اتمی با گروه ۱+۵ در سطح سیاسی و در غیاب جواد ظریف برگزار می‌شود.

عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران خبر داد که دور آتی گفت‌وگوهای هسته‌ای، ۱۸ ژانویه در ژنو برگزار می‌شود. عراقچی گفت پیش از این مذاکرات، دیدارهای دوجانبه‌ای بین معاونان وزارت خارجه ایران و آمریکا و هم‌چنین روسیه صورت خواهد گرفت. او افزود که زمان گفت‌وگوهای دوجانبه در حال هماهنگی است.

آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین، ۳ آذر به توافق بر سر تمدید هفت ماهه مذاکرات انجامید. مذاکرات طی هفت روز، پشت درهای بسته و در سطح وزیران خارجه برگزار شدند. هیچ‌ جزییاتی از آن زمان تاکنون در باره این گفت‌وگوها منتشر نشده است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا در نشستی مطبوعاتی پس از پایان مذاکرات تاکید کرد که ایران به توافق موقت ژنو پایبند بوده؛ برنامه غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا را متوقف کرده و دیگر ذخیره اورانیوم ۲۰درصدی ندارد.

تمرکز ایران در گفت‌وگوهای وین روی لغو تحریم‌ها بود؛ گامی که کشورهای غربی آن را مشروط به کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده، کاهش سانتریفوژها در حد ۴۵۰۰ دستگاه و کسب اطمینان از نظامی نبودن فعالیت‌های تاسیسات فوردو و رآکتور آب سنگین اراک کرده‌اند.

در مذاکرات وین تحریم‌ها به قوت خود باقی ماندند و تنها بر سر آزاد شدن ماهیانه ۷۰۰میلیون دلار دیگر از درآمدهای نفتی بلوکه شده ایران توافق شد.

روز دوم ژانویه ۲۰۱۵، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت ایران و آمریکا سندی تدوین کرده‌اند که ضمن تعیین محدوده توافق نهایی، ایران متعهد به انتقال بخش عمده اورانیوم غنی‌شده خود به روسیه می‌شود. این خبر به سرعت از سوی وزارت خارجه تکذیب شد.

جواد ظریف روز ۱۶ دی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان پیرامون جزییات مذاکرات وین به مجلس رفت. او از جمله گفت: «در مذاکرات هیچ کس و به هیچ‌وجه راجع به اصل غنی‌سازی صحبت نمی‌کند، تنها موضوع راجع به میزان غنی‌سازی است.» از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در مجلس، ۱۲۵ نفر اظهارات او را قانع‌کننده یافتند و ۸۶ نفر رای مخالف دادند. ظریف تاکید کرد که مذاکرات موجب کاهش تحریم‌ها شده است.

جواد کریمی قدوسی، نماینده اصولگرای مشهد، شنبه ۱۳ دی‌، در مصاحبه با «رجا نیوز» گفته بود حتی اگر یک درهزار توافقی درباره تعطیلی سایت فوردو و اراک صورت بگیرد، مردم قبل از رسیدن پای تیم مذاکره‌کننده به میدان آزادی، توافق را به آتش خواهند کشید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.