ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهار ماه کار بی‌حقوق، سرانجام قرارداد ۹۰۰ کارگر پروژه قطار شهری اهواز با بخش خصوصی

۹۰۰ کارگر پروژه قطار شهری اهواز، ۴ ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند و با وجود پیگیری‌های مداوم، پیمانکار این پروژه، دستمزد عقب‌افتاده آن‌ها را پرداخت نکرده است.

۹۰۰ کارگر پروژه قطار شهری اهواز، ۴ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند.

کارگران پروژه قطار شهری اهواز، روز چهارشنبه ۱۷ دی ماه، به خبرگزاری ایلنا گزارش دادند که با وجود پیگیری مداوم، پیمانکار این پروژه، شرکت ساختمانی کیسون، دستمزد عقب‌افتاده چهار ماه گذشته آن‌ها را پرداخت نکرده است.

در ماه‌های مهر، آبان و آذر ۱۳۹۳، شرکت کیسون هر ماه تعدادی از کارگرانی را که برای به دست آوردن مطالبات صنفی معترض بودند، اخراج کرده است.

یکی از کارگران مشغول به کار در پروژه قطار شهری اهواز گفته است: «معوقات حقوقی کارگران به ماه‌های شهریور، مهر، آبان و آذر سال جاری مربوط می‌شود. پیش از این حقوق کارگران ۵ ماه به تعویق افتاده بود که چند روز پیش کارفرما دستمزد مرداد ماه را پرداخت کرد.»

پروژه قطار شهری اهواز، پروژه‌ای دولتی است که هزینه‌های آن باید از منابع مالی دولت (بودجه شهرداری شهر اهواز)، بانک مرکزی، و بانک‌های عامل (بیشتر از همه بانک تجارت) تأمین شود. این پروژه در مرحله ساختمانی آن که شامل سازه‌های مورد نیاز، حفاری و ریل‌‍کشی است، زیر نظر شرکت پیمانکاری کیسون (بخش خصوصی) انجام می‌شود. به این ترتیب قراردادهای کارگران با بخش دولتی نیست و کارگران در استخدام بخش خصوصی هستند.

نیروی کار بخش ساختمانی پروژه قطار شهری اهواز دارای سوابق کاری ۳ تا ۱۲ ساله در بخش‌های حفاری، تأسیسات، خدمات و حراست‌اند اما قرارداد با بخش خصوصی، حقوق مالی، کارگری و مدنی آن‌ها را تأمین نمی‌کند و همه اعتراضات صنفی کارگران تا به امروز سرکوب شده‌ است.

علاوه بر کارگران متخصص، تعداد ۳۰ کارگر راننده به استخدام پروژه در آمده‌اند که دستمزد ماهانه این تعداد راننده، در ۵ ماه گذشته پرداخت نشده است.

حقوق ۹۰۰ کارگر قطار شهری اهواز کجا می‌رود؟

تأخیر در پرداخت حقوق کارگران پروژه قطار شهری اهواز خبر تازه‌ای نیست. این خبر هر ماه در سال گذشته تکرار شده است و کارگران این پروژه هر ماه نگران تأمین خرج زندگی و امنیت شغلی خود هستند.

پیش از این، کارگران پیمانی قطار شهری اهواز در اعتراض به تعویق چهار ماهه حقوقشان از ۳۱ شهریور تا ۵ مهر ماه ۱۳۹۳ دست از کار کشیده بودند.

مسئله «سوء مدیریت پیمانکار» معمولاً توسط منابع خبری‌ چون ایلنا مطرح می‌شود، اما منابع نزدیک به پروژه می‌گویند که تأکید بر «سوء مدیریت پیمانکار» انتخابی سیاسی است که جنبه‌های انتقادی خصوصی‌سازی پروژه‌های دولتی مورد بررسی قرار نگیرد.

شرکت کیسون هر ماه مسئله نداشتن منابع مالی را به طور تلویحی بیان می‌کند. به عبارتی این شرکت اعلام می‌کند که چون هزینه‌های پروژه تأمین نشده‌اند و مسئولان قطار شهری، شهرداری اهواز، دولت و بانک‌های عامل، پول پروژه را تأمین نکرده‌اند، پیمانکار نمی‌تواند حقوق کارگران را در موعد مقرر پرداخت کند.

مسئول تأمین بودجه پروژه قطار شهری اهواز کیست؟

به گزارش احمد سیاحی، معاون عمرانی استاندار خوزستان، در طرح مالی این پروژه ابهام جدی در ارتباط با تضمین‌های مالی وجود دارد. سه طرف قرارداد دولت و شهرداری اهواز، بانک مرکزی و بانک‌های وام‌دهنده هستند.

در مورد این پروژه، بانک عامل، بانک تجارت است که به دلیل عدم اطمینان نسبت به منابع مالی دولتی، از پرداخت تضمین‌های بانکی به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار خودداری کرده‌ و یا در مراحل مختلف پروژه، پرداخت‌ها تأخیر داشته است.

بانک‌های عامل به دلیل اینکه به منابع مالی دولتی و شهرداری اطمینان ندارند از پرداخت وام‌هایی که طبق قرارداد تقبل کرده‌اند شانه خالی می‌کنند. با توجه به اینکه شهرداری جز زمین و ساختمان چیزی برای تضمین ندارد و از نظر بانک این اموال نیاز مردم هستند و سهل‌الوصول نیستند، بانک از انجام وعده‌هایش طفره می‌رود.

عدم تأمین هزینه‌ها موجب شده است که فاز ساختمانی پیشرفت پروژه قطار شهری اهواز که طبق برنامه می‌بایست تا مهر‌ماه ۱۳۹۳ به پایان می‌رسید، تنها ۲۵ درصد پیشرفت داشته باشد.

امید به چینی‌ها

سیاحی در مهر ماه سال ۱۳۹۳ به کارگران و پیمانکار پروژه نوید داده بود که شهرداری اهواز از معاون راهبردی رئیس‌جمهور خواسته که مجوزی ارائه شود تا از ارز موجود در کشور چین برای تأمین هزینه پروژه قطار شهری اهواز استفاده شود.

عباس هلاکویی، مدیرعامل قطار شهری اهواز نیز ابراز امیدواری کرده است که شاید چینی‌ها به داد پروژه قطار شهری برسند.

شهردار اهواز هم «تأمین فاینانس» را اصلی‌ترین مشکل پروژه قطار شهری اهواز می‌داند.

سید خلف موسوی می‌گوید: «مشکل تأمین هزینه‌های پروژه قطار شهری اهواز، نبود بودجه دولتی است. یکی از درخواست‌های رئیس‌جمهور حل بحث فاینانس قطار شهری اهواز بوده است. مشکل اصلی این پروژه بر اساس قراردادی که تنظیم شد، مبحث تأمین فاینانس و بخش دلاری اعتبارات است.»

موسوی در ادامه می‌گوید: «از زمان دولت دهم مترو اهواز در انتظار دستور رئیس‌جمهور برای باز شدن ال. سی است که اگر این روند به همین شکل ادامه پیدا کند، مشکل ما همچنان حل‌نشده باقی می‌ماند».

عباس هلاکویی، مدیرعامل قطار شهری اهواز نیز ابراز امیدواری کرده است که شاید چینی‌ها به داد پروژه قطار شهری برسند: «با توجه به افزایش سقف دو برابری فاینانس‌های چینی از ۲۳ میلیارد دلار به بیش از ۵۰ میلیارد دلار، می‌توان امیدوار بود که پروژه قطار شهری اهواز هم پیشرفت بیشتری کند.»

همکاری پیمانکار با فضای امنیتی سرکوب کارگران

در حالی که کارگران پروژه قطار شهری اهواز بدون حقوق و چشم‌اندازی برای تأمین بودجه این پروژه با پیمانکار همکاری می‌کنند، شرکت کیسون در سرکوب مطالبات صنفی کارگران نقش دارد.

خصوصی‌سازی پروژه‌های دولتی، کارگران را از داشتن حقوقی که در پروژه‌های مشابه دولتی به دلیل قانون کار تأمین می‌شود، محروم می‌کند. پیمانکارهای خصوصی هم مطالبات صنفی را همراه با نیروهای امنیتی-‌حراستی سرکوب می‌کنند.

در ماه‌های مهر، آبان و آذر ۱۳۹۳، شرکت کیسون هر ماه تعدادی از کارگرانی را که برای به دست آوردن مطالبات صنفی معترض بودند، اخراج کرده است.

در مهرماه سال ۱۳۹۳، شرکت پیمانکاری کیسون اسامی ۱۵ نفر از کارگران پروژه قطار شهری اهواز را که در تجمعات این ماه، پیگیر مطالبات خود و سایر همکاران‌شان بودند در لیست اخراج قرار داد. در مرحله نخست، ۴ کارگر با وجود مستمر بودن ماهیت شغلی‌شان پس از خاتمه قرارداد اخراج شده‌اند.

به گفته کارگران این پروژه، اخراج‌ها پس از هر اعتراض صنفی صورت می‌گیرد و این در حالی است که این کارگران از ابتدایی‌ترین حقوق خود، یعنی پرداخت دستمزد‌ها محروم هستند.

پیش از این، کارگران پیمانی قطار شهری اهواز در اعتراض به تعویق چهار ماهه حقوقشان از ۳۱ شهریور تا ۵ مهر ماه ۱۳۹۳ دست از کار کشیده بودند.

در ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۳ نیز، شرکت کیسون دو کارگر دیگر شاغل در بخش حفاری را به دلیل پیگیری مطالبات کارگری اخراج کرد. در اواخر آبان ماه، نام کارگرانی که به لیست اخراج اضافه شدند به ۲۸ نفر افزایش یافت.

در همین ماه، طبق اظهارات کارگران شاغل در شرکت پیمانکاری کیسون، به دستور کارفرما اطلاعیه‌ای در تابلو اعلانات نصب شد مبنی بر اینکه کارگران حق مصاحبه و گفت‌و‌گو با رسانه‌ها را ندارند. در این اعلامیه تاکید شده بود در صورت گفت‌وگو با رسانه‌ها «شخص گفت‌و‌گوکننده خاطی محسوب شده و با او برخورد می‌شود.»

قطار شهری اهواز در طرح اولیه دارای ۴ خط است که خط اول آن دارای ۲۴ ایستگاه و ۲۳ کیلومتر طول است، این خط از منطقه زرگان شروع و با عبور از مرکز شهر به بیمارستان شهید بقایی ختم می‌شود.

با توجه به وجود مشکلات در تامین بودجه، تأمین نشدن دستمزد کارگران و تأمین نشدن هزینه‌های لازم برای ساخت سازه‌ها و خرید تاسیسات لازم، این پروژه به کندی پیش می‌رود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    سایت کلمه: صدر اخبار فساد اقتصادی در کشور خیلی زود به زود جا بجا می‌شود؛ حالا صدر اخبار در اختیار پدیده شاندیز مشهد است؛ یکی از بزرگترین و پر سر و صداترین پروه‌های عمرانی کشور که بعد از ۵ سال به عنوان متخلف معرفی شده است؛ ۵ سالی که امواج تبلیغاتی این پروژه تمام رسانه‌ها را تسخیر کرده بود. حالا بعد از آنکه دادستانی مشهد پخش تبلیغات آن را ممنوع اعلام کرده، جوادکریمی قدوسی یکی از نمایندگان مشهد در مجلس در گفت‌و گویی به «خرداد» می‌گوید که دستور دادستانی برای ممنوعیت پخش آگهی‌های بازرگانی این شرکت مربوط به دو سال پیش است. وی از قول دادستان مشهد توضیح داده است که صدا و سیما با این توجیه که پدیده شاندیز پول قابل توجهی بابت پخش این آگهی‌ها می‌پردازد، از اجرای دستور دادستانی به مدت دو سال سر باز زده است. کریمی قدوسی در حالی که دستگاه قضایی را یکی از مقصرین این تخلف می‌داند، می‌گوید که گردانندگان آن بسیاری از مسئولان و حتی نمایندگان مجلس را درگیر این پروژه کرده‌اند.