ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستور قضایی برای فیلتر لاین، واتس‌آپ و تانگو صادر شد

در طول ماه‌های اخیر، جدال دولت و قوه قضاییه بر سر فیلتر کردن نرم‌افزارها و سایت‌های مختلف بالا گرفته است.

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا)، از صدور دستور قضایی برای فیلتر لاین، واتس‌آپ و تانگو خبر داده است.

این در حالی است در طول ماه‌های اخیر، جدال دولت و قوه قضاییه بر سر فیلتر کردن نرم‌افزارها و سایت‌های مختلف بالا گرفته است. قوه قضاییه پیشتر هم از دولت خواسته بود تا این نرم‌افزارهای ارتباطی را فیلتر کند.

یک منبع در کمیته تبیین مصادیق مجرمانه که نامش ذکر نشده، عصر امروز، چهارشنبه هفدهم دی‌ماه، به خبرگزاری ایرنا گفته است: «دستور قضایی فیلترینگ نرم‌افزارهای ارتباطی تلفن همراه شامل لاین، واتس‌آپ و تانگو صادر شده.»

او اضافه کرده که این دستور «ارتباطی به فیلترینگ هوشمند ندارد و نرم‌افزارهای یاد شده به طور کامل فیلتر می‌شوند.»

قوه قضاییه نقشی کلیدی در تصمیم‌گیری برای محدوده آزادی اینترنت در ایران دارد و با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، درگیری و اختلاف جدی بر سر فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا در پایان خبر کوتاه خود درباره فیلترینگ این نرم‌افزارها، «خاطر نشان کرده است» که «مسئولان وزارت ارتباطات تاکنون اعلام داشته‌اند سیاست دولت فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی نیست بلکه محتوای مجرمانه این شبکه‌ها باید فیلتر شود.»

پیش از این، حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، در همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات از مردم خواسته بود به شبکه‌های اجتماعی بپیوندند و از وزارت ارتباطات نیز خواسته بود که پهنای باند و سرعت اینترنت را افزایش دهد.

از سوی دیگر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم، از استفاده ۴/۵ تا ۵ میلیون نفر از مردم از شبکه‌های ارتباطی چون وایبر و واتس‌آپ خبر داده بود و گفته بود که به همین دلیل، «در مورد فیلتر یا رفع فیلتر این شبکه‌ها که مورد اقبال میلیونی مردم قرار گرفته‌اند، باید با احتیاط برخورد کرد.»

ابلاغ دستور قضایی برای فیلتر شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزار‌های ارتباطی در ایران سابقه دارد.

دوم خرداد ماه سال جاری، خبرگزاری مهر از صدور و ابلاغ دستور قضایی برای فیلتر کردن شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داد. آن زمان هم یک «مقام آگاه» که نامی از او به میان نیامده بود، به خبرگزاری مهر گفته بود که دستور قضایی برای فیلتر شدن اینستاگرام، ارتباطی با تصمیمات کارگروه «تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» ندارد و مربوط به شاکیان خصوصی است.

اوایل مهر ماه سال جاری اما مرکز ملی فضای مجازی از راه‌اندازی نخستین نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند وب‌سایت‌های مختلف در ایران خبر داد. محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران هم ششم دی ماه خبر آغاز «فیلترینگ هوشمند» اینترنت در ایران را اعلام کرد. او گفت که این فیلترنیگ «با محدود کردن دسترسی به تصاویر زننده در شبکه اجتماعی اینستاگرام آغاز شده است اما این روش سانسور مدرن، به رفع فیلتر از فیس‌بوک و یوتیوب منجر نخواهد شد.»

مقامات قوه قضاییه خواهان سخت‌گیری بیشتر دولت در اعمال سانسور و فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای ارتباطی هستند. جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، آبان ماه امسال گفته بود: «فیلترینگ مثل در و پیکری است که شما به خانه‌تان می‌گذارید. طبیعتا وقتی در می‌گذارید، یک قفل هم پشت آن می‌گذارید.»

در حال حاضر بسیاری از وب‌سایت‌ اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و نرم‌‌افزارهای ارتباطی در ایران فیلتر هستند و تنها راه ورود به آن‌ها، استفاده از فیلترشکن است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.