ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم ده سال حبس امید کوکبی در دادگاه تجدید نظر تایید شد

در حالی که دیوان‌عالی درخواست وکیل امید کوکبی را برای اعاده دادرسی پذیرفته بود، وکیل این زندانی اعلام کرده حکم او بدون توجه به نظر دیوان‌عالی کشور تایید شده است.

دادگاه تجدید نظر حکم ده سال حبس امید کوکبی دانشجوی دکترای فیزیک اتمی را تایید کرد. این در حالی است که دیوان‌ عالی کشوردرخواست وکیل امید کوکبی را برای اعاده دادرسی پذیرفته بود. وکیل این زندانی اعلام کرده این حکم بدون توجه به نظر دیوان‌ عالی کشور تایید شده است.

سعید خلیلی، وکیل امید کوکبی که با کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفت و گو کرده است، اعلام کرده که شعبه هم عرض در حالی نظر پیشین دادگاه‌های امنیتی را تایید کرده که دیوان عالی کشور، درخواست او را برای تجدید نظر و اعاده دادرسی و پرسش از مستندات دادگاه پذیرفته بود.

خانواده این زندانی امیدوار بودند که با اعاده دادرسی، این حکم کوتاه‌تر یا نقض شود.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران اعلام کرده اکنون دیوان عالی کشور باید درباره حکم تاییدشده نظر بدهد.

محسنی اژه‌ای گفته است: «روند کار به این شکل است که اگر حکمی نقض شود و حکم در شعبه هم‌عرض تایید شود پرونده مجددا به دیوان عالی کشور می‌رود و اگر در دیوان عالی با حکم صادر شده موافقت نشود هیات عمومی اصراری دیوان عالی کشور تشکیل می‌شود و مبادرت به صدور رای اصراری می‌کند.»

هیات عمومی اصراری متشکل از قضات دیوان عالی است و اگر حکمی بدهد این حکم نهایی خواهد بود.

وکیل امید کوکبی اما معتقد است که نظر محسنی اژه‌ای «اشتباه محرز» است. او می‌گوید سخنگوی قوه قضائیه موضوع اعاده دادرسی کیفری را با فرجام‌خواهی در جرائم خاص اشتباه گرفته و در پرونده امید کوکبی که پرونده‌ای سیاسی و امنیتی است، صادق نیست.

امید کوکبی، دانشجوی رشته فیزیک اتمی دانشگاه‌ تگزاس آمریکا چهار سال است که در قرنطینه بند ۷ زندان اوین نگهداری می‌شود. او که بهمن ماه سال ۱۳۸۹ در سفر به ایران بازداشت شد، به ۱۰ سال حبس به اتهام «ارتباط با دول متخاصم» محکوم شد.

وکیل او معتقد است بر اساس اعلام مراجع رسمی کشور، اتهام همکاری با دول متخاصم، مصداق خارجی ندارد چرا که ایران در حال حاضر با هیچ کشوری تخاصم ندارد.

پیش‌تر با استعلام وکیل این زندانی سیاسی از وزارت امور خارجه، دیوان عالی کشور متقاعد شده بود که وزارت امور خارجه نیز، آمریکا را دولت متخاصم با ایران نمی‌داند.

اکنون شعبه تجدیدنظر، معنای تخاصم را به خصم، به معنی دشمن تعمیم داده است و اعلام کرده که چون آمریکا ایران را تحریم کرده است، مصداق دولت متخاصم است.

چندی قبل، ۱۸ برنده جایزه نوبل فیزیک به رهبر ایران نامه‌ نوشتند و خواهان آزادی امید کوکبی شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امید کوکبی: تعهد علمی حکم می‌کند رنج‌های زندان را تحمل کنم | Güney Azərbaycan Xəbər Ajansı

    […] بیشتر بخوانید: حکم ۱۰ سال حبس امید کوکبی در دادگاه تجدید نظر تایید شد […]

  • esi

    قابل .توجه دوستان .دانشمند ..بر نگردید به رژیم جهل وجنون ..