ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زوجی ۱۳ ساله و ۱۵ ساله صاحب فرزند شده‌اند

یک زوج کودک در ایران به تازگی صاحب فرزند شده‌اند. پدر ۱۳ ساله و مادر ۱۵ ساله، حالا پسری ۲۰ روزه دارند. در ایران سالانه حدود ۲۰۰۰ نوزاد از دختران زیر ۱۵ سال متولد می‌شوند.

يک نوجوان ۱۳ ساله که دو سال پيش با دختری که امروز ۱۵ سال دارد ازدواج کرده، در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ شرق از «سختی‌های زندگی» سخن گفته است.

آمار سازمان ثبت احوال ايران نشان می‌دهد که سالانه نزديک به دو هزار نوزاد از مادرانی که کمتر از ۱۵ سال سن دارند، متولد می‌شوند.

اين نوجوان که بهزاد آرايش نام دارد و اهل کرمان است، هنگام ازدواج ۱۱ سال داشته و همسرش زينب نيز هنگام ازدواج ۱۳ ساله بوده است.

او در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق می‌گويد: «خيلی مشکل داريم. حس می‌کنم سخت است؛ زندگی سخت است. بچه کوچک و مريضی و بدبختی. خانه می‌خواهيم. آواره‌ايم.»

فرزند بهزاد و زينب کمتر از ۲۰ روز پيش به دنيا آمده و نامش را محمدصادق گذاشته‌اند.

آمار سازمان ثبت احوال ايران نشان می‌دهد که سالانه نزديک به دو هزار نوزاد از مادرانی که کمتر از ۱۵ سال سن دارند، متولد می‌شوند.

بر پايه این آمار، استان سيستان و بلوچستان با ۴۶۲ مورد ولادت نوزاد از مادران زير ۱۵ سال، استان‌های خراسان رضوی و خوزستان با ۱۵۸ مورد، آذربايجان شرقی با ۹۹ مورد، آذربايجان غربی با ۹۰ مورد و کرمان با ۸۷ مورد به ترتيب بيشترين آمار تولد نوزادان از مادران کم سن و سال را به خود اختصاص داده‌اند.

بهزاد درباره برخورد هم سن و سالانش با او می‌گويد :«هم‌سن‌ و ‌سال‌هايم بازی می‌کنند. مدرسه می‌روند. هيچی نمی‌گويند. اگر هم چيزی بگويند می‌گويم قسمت بود. قسمت بود زود عروسی کنم و خدا زود بهم بچه بدهد.»

اين پدر ۱۳ ساله می‌گويد روزها به سر ميدانی در شهر می‌رود تا به عنوان کارگر سر کار برود. کاری که به گفته او يک روز هست و ۱۰ روز کاری نيست. مزد يک روز کار بهزاد ۳۰ هزار تومان است و او می‌گويد که با کمک مالی پدر و مادرش و مادر همسرش زندگی می‌کنند.

بهزاد می‌گويد که راحت ازدواج کرده‌اند و کسی هم مانع‌شان نشده است.

بر پايه قوانين ايران، سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال است، اما پدر يا جد پدری می‌توانند دختران کمتر از اين سن را نيز با اجازه دادگاه بر سر سفره عقد بنشانند.

بالا بردن سن ازدواج زنان در قوانين ايران يکی از خواسته‌های فعالان حقوق زنان در اين کشور است.

بنا به آمار ارائه شده از سوی صندوق حمايت از کودکان سازمان ملل متحد (يونيسف)، عوارض ناشی از بارداری و زايمان يکی از مهم‌ترين علل مرگ دختران در سنين ۱۵ تا ۱۹ سال در سطح جهان است و سالانه منجر به ۷۰ هزار مرگ می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.