ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: کاهش قیمت نفت متوقف می‌شود

سفر رییس جمهوری ایران به بوشهر در پرتو کاهش قیمت نفت و بحران هسته‌ای قرار داشت. حسن روحانی پیش‌بینی کرد که در بحران نفت و بحران هسته‌ای همه به غیر از ایران ضرر می‌کنند.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران سه‌شنبه ۲۳ دی ماه به بوشهر سفر کرد. سفر او به بوشهر در پرتو کاهش روزافزون قیمت نفت و بحران هسته‌ای قرار داشت.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران در سفر استانی به بوشهر

رییس جمهوری ایران به کاهش فزاینده بهای نفت خام در جهان اشاره کرد و گفت: «اگر ایران از کاهش قیمت نفت ضرر می‌کند، بدانید کشورهای تولیدکننده دیگر همچون عربستان و کویت بیش از ایران ضرر خواهند کرد.»

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرده است که قیمت نفت سنگین ایران از ماه ژوئن ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۶۰ دلار کاهش یافته و تا اواسط ژانویه ۲۰۱۵ از ۱۰۷/۴۵ دلار به زیر ۴۵ دلار رسیده است. در لایحه بودجه سال ۹۳، دولت قیمت نفت را هر بشکه ۱۰۰ دلار پیش‌بینی کرده است.

حسن روحانی در بوشهر، ایران را با کشورهای حاشیه خلیج فارس مقایسه کرد و گفت بر خلاف کشورهایی مانند عربستان و کویت، فقط ثلث درآمد ایران وابسته به نفت است. به همین جهت بنا به پیش‌گویی رییس جمهوری ایران کاهش قیمت نفت به زودی متوقف می‌شود.

پیش از این علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی که از او به عنوان یکی از متنفذترین و قدرتمندترین اشخاص در بازار نفت خام یاد می‌شود، در گفت‌‌وگویی که هفته‌نامه «مطالعات اقتصادی خاورمیانه» با او انجام داد، به کاهش روزافزون قیمت نفت‌خام اشاره کرد و گفت: « مطلقاً اهمیت ندارد که قیمت نفت خام به بشکه‌ای ۲۰ دلار برسد، به ۴۰، ۵۰، یا ۶۰ دلار. آن زمان گذشت که قیمت هر بشکه نفت خام ۱۰۰ دلار بود.»

شاهزاده الولید، شاهزاده عربستانی هم روزگذشته در گفت‌گو با رسانه‌های آمریکایی پیش‌بینی کرده که بهای نفت «دیگر هرگز به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار باز نمی‌گردد.»

تداوم تحریم‌ها

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش در بوشهر به مذاکرات هسته‌ای با پنج قدرت جهانی و به تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: «به همه آنهایی که در این تحریم ظالمانه قدم گذاشته بودند و امروز نیز در این مسیر ممکن است به فکر قدم گذاشتن باشند، اعلام می‌کنم دوران تهدید و تحریم سپری شده‌ است.»

به گفته رئیس جمهوری ایران «اگر ۱+۵ و مذاکره‌کنندگان در برابر ایران، راه منطقی و سرعت عمل را در پیش نگیرند، بدانند ضرر خواهند کرد.»

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز یکشنبه گفته بود که تحریم‌های سه سال اخیر، صادرات نفت خام ایران را ۵۰ درصد و درآمدهای نفتی کشور را  ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش داده است.

به اعتقاد دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، اگر کاهش قیمت‌ نفت تا سه سال آینده ادامه داشته باشد، درآمد نفتی ایران ۱۰۰ میلیارد دلار دیگر کاهش خواهد یافت.

محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری ۱۴ دی‌ماه، به شبکه «العالم» گفته بود کاهش چند دلاری قیمت نفت کم‌اثرتر از تحریم‌هاست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    سقوط  دادن شاه و  بپا کردن  حکومت اسلامی برای نابودی اوپک بود که بعد از سی و چند سال نقشه غرب بثمر رسید. حکومت اسلامی ایران سی و پنجسال در منطقه تنش و جنگ داخلی  ایجاد کرد و غرب توانست میلیاردها اسلحه بفروشد و قیمت نفت را به سی سال پیش برگرداند و با خرابی و نابودی کشورهای منطقه٬ بازار دراز مدت برای شرکتهایش ایجاد کرد!

  • بهنام

    بله و خواست خداوند قادر متعال بر آن قرار گرفت تا قدری از ماجرا جوئیها و آدم کشیهای سران حکومت ننگین کاسته شده و در درون جامعه و با سست شدن هر چه بیشتر نظام سلطه گر ، زمینه سقوط این جنایتکاران پدیدار شود . اینها هنوز و به درستی نفهمیده اند که چه بلائی سرشان آمده است و هر روز که میگذرد بیشتر به عمق فاجعه پی خواهند برد . همانطور که قبلآ پیش بینی کرده بودم بهای نفت به احتمال زیاد به زیر چهل دلار و حتی سی و پنج دلار و کمتر هم شاید برسد . البته فکر میکردم رسیدن به عدد چهل دلار چندین ماه طول بکشد ولی خیلی زود به حوالی این عدد رسید . تازه اکنون فصل سرماست و با رسیدن بهار و تابستان یک شوک قیمت دیگر در راه است . ایرانیان هم بالطبع از این وضعیت بسیار مثاثر خواهند شد و شاید فاجعه ای در راه باشد که ابعاد سنگین آن هنوز به درستی قابل درک نیست و باید کمر بندها را خیلی خیلی و محکم و محکمتر بست .