ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هادی خرسندی: «وقتی شارلی هستم که شارلی هم بمانم»

هادی خرسندی در پرتو حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» از تبعیض در کشورهای اروپای غربی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل دودستگی و اختلاف یاد می‌کند.

 هادی خرسندی: آیا ما هنوز شارلی هستیم؟ اگر قرار باشد شارلی باشیم چرا گاندی نباشیم؟ چرا ماندلا نباشیم؟

پس از حمله مسلحانه چهارشنبه ۷ ژانویه به دفتر تحریریه «شارلی ابدو» در پاریس شعاری فراگیر شد: «من شارلی هستم.»  اما آیا به راستی آن‌ها که این شعار را سر داده‌اند، از شهامت مدنی روزنامه‌نگاران و کارتونیست‌های «شارلی ابدو» برخوردارند؟

هادی خرسندی، طنزنویس نام‌آشنای ایرانی درباره این شعار می‌گوید: ««ما زمانی شارلی هستیم که شارلی باقی بمانیم.»

هادی خرسندی

او از تبعیض در کشورهای اروپای غربی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل دودستگی و اختلاف یاد می‌کند.

هادی خرسندی به خاطر اشعار و نوشته‌های طنزآمیزش بارها مورد تهدید قرار گرفته و هر بار با خبررسانی به موقع پلیس لندن، از خطر جسته است. او می‌گوید خبر حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» برای او غیر منتظره نبوده است. اما ابعاد این حادثه فراتر از تصور اوست.

هادی خرسندی به پیشینه سوءقصد اسلامگرایان متعصب به جان روشنفکران ایرانی اشاره می‌کند، از فرخی یزدی، احمد کسروی، دکتر حسین فاطمی، کریم‌پور شیرازی و احمد زیدآبادی نام می‌برد و می‌گوید اگر بنا بود در اثر چنین حملاتی هنرمندان به خودسانسوری روی بیاورند، تاکنون در ایران چنین شده بود.

هادی خرسندی، شاعر و طنز‌پرداز ایرانی متولد سال ۱۳۲۲ در فریمان است اما آن طور که خودش می‌گوید «بیشترین سال‌های عمر را در لندن گذرانده تا در ایران». او اکنون لندن را به عنوان وطن دوم خود پذیرفته‌ است.

هادی خرسندی به آزادی بیان بدون حصر و استثناء اعتقاد دارد. می‌گوید با کشتار دگراندیشان نمی‌توان آزادی بیان را محدود کرد. می‌پرسد: «اگر شکایتی دارند چرا به دادگاه نمی‌روند؟»

گفت‌و‌گو با هادی خرسندی را می‌شنوید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Bahram

    ادیان مخصوصا سه دین ابراهیمی دشمن آزادی و آزادگی، از انسانها اطاعت و بندگی به خدای قهارشان طلب می‌کنند. آزادی با قید و شرط بندگیست، خفقانست.شارلی مظهر آزادی، بیخود نیست که مورد خشم نه تنها مسلمانان بلکه سایر ادیان قرار دارد. پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان همان مینالد که خامنه‌ای " نباید به ادیان توهین کرد " عدم انتقاد توهین؟ به ادیان و صامت ماندن قوانین آنها به خاطر هزاران ساله پوسیده و گندیده شدست.

  • خواننده

    ببخشید، اما جنابِ خرسندی اول بروند و فکری برای شعرِ «امام» شان در زمانِ انقلابِ گهربار اسلامی بفرمایند و بعد هنوز گلاب پخش بفرمایند. زمان بازنشسته شدن است استاد.

  • موسی

    تقدس و دین زاییده تخیل انسانها هست ! انسانهایکه از درک خیلی از مسایل این جهان عاجز بودند و هستند! کشتن یک انسان به هیچ دلیلی قابل قبول نیست!کشتن یک انسان بعنوان توهین به مقدسات به نظر من نشانی از جاهلیت و بیمار بودن ان تفکر است! کشتن یک انسا ن مثل کشتن همه انسانهاست! همانطوریکه بطور مثال دین مسیحی قرنها بخاطر دین انسانهای منتقد را سوزاند و نابود کرد و در اخر به اجبارتن به ازاد ی انسانها وقوانین بشری داد و دین اسلام هم به اجبار این راه را طی خواهدکرد! غیر از این به نابودی و از بین رفتن خود دین اسلام منجر خواهد شد! به نظر من طی کردن این راه طولانی و تا چهار صد سال طول خواهد کشید! موسی

  • حمید

    هادی خرسندی به آزادی بیان بدون حصر و استثناء اعتقاد دارد. می‌گوید با کشتار دگراندیشان نمی‌توان آزادی بیان را محدود کرد. می‌پرسد: «اگر شکایتی دارند چرا به دادگاه نمی‌روند؟» کدوم دادگاه هادی خان؟ در دنیایی که کشورها اشغال نظامی میشوند و اشغال کنندگان آنها بعد از کشت و کشتار فراوان مردم آن کشورها هرگز در هیچ دادگاهی محاکمه نمیشوند؟  و آزادی بیان بدون حصر و استثنا هم یک رویاست از بهر خنده در این دنیای مملو از تراژدی انسانی.

  • حمید

    هادی خرسندی به آزادی بیان بدون حصر و استثناء اعتقاد دارد. می‌گوید با کشتار دگراندیشان نمی‌توان آزادی بیان را محدود کرد. می‌پرسد: «اگر شکایتی دارند چرا به دادگاه نمی‌روند؟»

  • Majid

    جناب شاهد: جناب مجید کی و در کجا قتل شارلی را جایز شمرد؟ ماهیت شیطانی ایشان و کسانی که در قتل ایشان دست داشتند مد نظر جناب مجید بود و میزان جهل او و عقل و شعور قاتلانش. و صد رحمت به گاو در مقایسه با منافع بیشمارش برای بشر.

  • شاهد

    جناب مجید عزیز ممنون که جواب خودتان را دادید "حال تجسم بفرمائیم عقل و شعور انسانی را که عکس و شمایل و یا مجسمه بشری دیگر را مقدس شمرد و در برابر آن تعظیم و سجده میکند" و من اضافه می کنم در صورت کاریکاتور کشیدن از ان چنان ناراحت می شود که فریاد بر می اورد" 1.شارلی در زبان انگلیسی = شارلاتان در زبان فارسی = شیطان در زبان عربی!!!"

  • Majid

    شاهد گرامی گاو دوست: حداقل گاوه حرکت میکند و زنده است اما مقدس پنداشتن و عشق به آن پیکش خودتان!  حال تجسم بفرمائیم عقل و شعور انسانی را که عکس و  شمایل و یا مجسمه بشری دیگر را مقدس شمرد و در برابر آن تعظیم و  سجده میکند! حتی گاو هم عقلش میرسد و به همچین عملی هرگز دست ببخشید چهار پا نمیزند!

  • Majid

    جناب مهرداد اکباتانی العظمه: نه تنها قلم بیگناه است چاقو هم بیگناه است. اما کسیکه از آندو استفاده غلط میکند و مثلأ جان انسانی را بیجهت با استفاده از چاقو میگیرد و یا با قلم خود حکم اعدام بیگناهی را به غلط به نگارش در میاورد چگونه میتواند بیگناه باشد؟ شلاق هم بیگناه است اما حاکم میتواند ولی شیطان باشد همچنان که داعش و ملایان حاکم در ایران و شاه سابق و جرج بوش و غیره و غیره همگی میتوانند اولیای شیاطین باشند و از آن برای شکنجه و یا تنبیه  دیگران استفاده کنند. 

  • شاهد

    جواب به مجید گاو برای من مقدس است پس اگر کسی گاو هم باشد برای من دوست داشتنی است !

  • مهرداد اکباتانی

    مجید خان نقطه الدوالدوله امیدوارم این معنای که نوشته ای اولا درست باشد در فارسی اگر شیطان معنا شود همانا شیاطین حاکم منظور است قلم بیگناه است قلم بدست هم اکثر ایراد جامعه را میگیرد دوا میجوید شما برو در عربستان جای این پسر وبلان نویس 1000 ضربه شلاق داعشی بخور ببینیم چه مزه ای دارد تا بعد

  • Majid

    سئوال از شاهد: مگر شارلی هرگز ادعای گاو بودن کرده بود!؟!

  • شاهد

    من یک هندویم ای مسلمانان گاو برایم مقدس است پس گاو نکشید و گوشت گاو نخورید !

  • Majid

    شارلی در زبان انگلیسی = شارلاتان در زبان فارسی = شیطان در زبان عربی!!!