ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سقوط ارزش یورو در برابر فرانک سوئیس بازار سهام را آشفته کرد

بانک مرکزی سوئیس با حذف ارزش برابری یورو در مقابل فرانک، بازار سهام را به هم ریخت و موجب سقوط ۳۰ درصدی یورو شد.

بانک مرکزی سوئیس، بازار ارز و سهام را با برداشتن محدودیت سقف برابری فرانک سوئیس با یورو به شدت آشفته کرد و با این تصمیم، ارزش یورو و دلار به ترتیب به میزان ۳۰ و ۲۵ درصد به نسبت فرانک سوئیس کاهش یافت.

بانک مرکزی سوئیس با حذف ارزش برابری یورو در مقابل فرانک، بازار سهام را به هم ریخت و موجب سقوط ۳۰ درصدی یورو شد

بانک مرکزی سوئیس در روز پنجشنبه ۱۵ ژانویه/ ۲۵ دی، اعلام کرد که ارزش برابری یورو در مقابل فرانک را حذف کرده است.

این تصمیم ناگهانی سوئیس، سرمایه‌گذاران را با وحشت کاهش بیشتر یورو در روزهای آتی مواجه کرده و بازار ارز و سهام در سراسر اروپا در پی این تصمیم آشفته شده است.

به این ترتیب فرانک سوئیس افزایش ارزش ۳۰ درصدی یافته و بازار سهام سوئیس شاهد سقوطی ۹ درصدی است، سقوطی که از سال ۱۹۸۹ تا به امروز بی‌سابقه بوده است.

یکی از سهام‌داران بازار سهام سوئیس به گاردین گفت که این تصمیم بانک مرکزی سوئیس یک «سونامی دردناک» برای تولیدکنندگان داخلی و اقتصاد اروپاست چرا که اکنون هزینه صادرات به قدری بالا خواهد رفت که تولیدکنندگان صدمه جدی خواهند خورد.

همچنین صنعت گردشگری در سوئیس درست در زمانی که بسیاری برای اسکی کردن به این کشور می‌آیند، ضربه سختی خواهد خورد.

آشفتگی بازار سهام اروپا لحظاتی پس از آن رخ داد که بانک مرکزی سوئیس سیاست سقف تعیین شده برای ارزش برابری فرانک در مقابل یورو را، که از سپتامبر ۲۰۱۱ برقرار شده بود، لغو کرد. دقایقی پس از این اقدام، یورو به شدت سقوط کرد.

دیو مددن، تحلیلگر فروشنده سهام و ارز که برای کمپانی IG کار می‌کند به گاردین گفت که همه تحلیلگران بازار پس از این اقدام بانک مرکزی سوئیس غافلگیر شدند: «بازارهای سهام توسط این حرکت سوئیس متزلزل شده‌ است.»

طی ماههای گذشته بانک مرکزی سوئیس ضرر اقتصادی زیادی را در راستای سیاست ثابت نگه داشتن نرخ برابری واحد پول خود در برابر یورو متحمل شده بود. این بانک اعلام کرده است که این سیاست دیگر به صرفه نیست و نمی‌تواند به این سیاست ادامه دهد.

به غیر از آشفتگی بازار ارز و سهام در اروپا، تولیدکنندگان در شمال سوئیس به احتمال زیاد اولین گروهی خواهند بود که با افزایش ارزش پول‌شان، صادرات‌شان به آلمان و دیگر کشورهای منطقه یورو کم‌ارزش‌تر می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    سلام.چطوری دلار و یورو و حتی ین بعد این این اتفاق بعد چند هفته تونستن این چاله رو پر کنن مخصوصا دلار؟