ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعلام جرم دولت ترکیه بر ضد روزنامه «جمهوریت» به خاطر بازنشر «شارلی ابدو»

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه گفته است در بحث توهین به پیامبر، آزادی مطبوعات معنی ندارد. پلیس ترکیه مانع از پخش روزنامه «جمهوریت» شد. پارلمان اروپا ترکیه را به شکیبایی فراخواند.

روزنامه «جمهوریت» یکی از مهم‌ترین روزنامه‌های ترکیه و از تریبون‌های اصلی نیروهای لائیک تنها روزنامه‌ای در ترکیه است که شماره «از جان‌به‌دربردگان» شارلی ابدو را در شماره چهارشنبه این هفته خود بازنشر کرد. اکنون به گزارش تلویزیون ترکیه، دادستانی این کشور از روزنامه جمهوریت به دلیل بازنشر «شارلی ابدو» اعلام جرم کرده است.

صفحات روزنامه «جمهوریت» که به بازنشر مطالب «شارلی ابدو» اختصاص داشت

یک هفته پس از حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» این هفته‌نامه فکاهی با کاریکاتوری از پیامبر اسلام بر روی جلد آن در سه میلیون نسخه و به ۱۶ زبان، از جمله به زبان ترکی منتشر شد. این شماره «شارلی ابدو» به شماره «از جان به‌در بردگان» شهرت پیدا کرده است. روزنامه جمهوریت این شماره را بازنشر کرده بود.

به همین دلیل پلیس ترکیه چهارشنبه، (۲۴ دی/ ۱۴ ژانویه) مانع از پخش روزنامه «جمهوریت» شد. هم‌زمان، دادگاهی در ترکیه دستور مسدود ساختن سایت‌هایی را صادر کرد که تصویر روی جلد «شارلی ابدو» را منتشر کرده بودند. سایت روزنامه «جمهوریت» یکی از سایت‌هایی بود که مسدود شد.

یالچین آکدوغان، معاون نخست‌وزیر ترکیه گفته است هر کس با انتشار طرح‌های پیامبر اسلام «ارزش‌های مقدس مسلمانان را نقض کند» به جرم «تحریک اذهان عمومی» محاکمه می‌شود.

پلیس ترکیه پس از این سخنان دست به کار شد و از پخش شماره چهارشنبه روزنامه «جمهوریت» جلوگیری کرد. سپس دادستانی ترکیه، صبح امروز بر ضد این روزنامه اعلام جرم کرد.

احمد داوود اغلو هم صبح امروز پیش از سفرش به بروکسل گفت: «آزادی مطبوعات به معنای توهین به مقدسات نیست.»

به گفته نخست وزیر ترکیه «هنگامی که بحث بر سر توهین به پیامبر اسلام است، آزادی مطبوعات معنی ندارد. موضع ما مشخص است: اجازه نمی‌دهیم در این کشور به ساحت پیامبر توهین شود.»

واکنش تند پارلمان اروپا

پارلمان اروپا از اقدامات اخیر دولت ترکیه بر ضد مطبوعات ناراضی‌ست. در قطعنامه‌ای که پارلمان اروپا پس از اعلام جرم علیه روزنامه «جمهوریت» صادر کرده، از «ناشکیبایی دولت ترکیه در برابر رسانه‌های منتقد» سخن گفته است.

آلکساندر گراف لامبسدورف، نماینده حزب لیبرال آلمان در پارلمان اروپا حتی خواهان به تعویق انداختن تقاضای ترکیه مبنی بر پیوستن به کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است.

به گفته این سیاستمدار آلمانی «یکی از پیش‌شرط‌های عضویت در اتحادیه اروپا احترام به آزادی بیان و آزادی مطبوعات است که دولت ترکیه در حال حاضر به آن عمل نمی‌کند.»

در حمله مسلحانه صبح روز چهارشنبه ۷ ژانویه / ۱۷ دی به دفتر نشریه «شارلی ابدو» چهار کارتونیست برجسته این نشریه و در مجموع نیمی از تحریریه آن به قتل رسیدند. رهبران و مقامات بلندپایه نزدیک به ۶۰ کشور روز یکشنبه در کنار فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه با شرکت در راهپیمایی همبستگی در پاریس به قربانیان این حادثه ادای احترام کردند. احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه هم در این راهپیمایی شرکت کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Bahram

    چنین مواقعی هست که ماهیت دولتها و افراد روشن میشود. دولت اسلامی ترکیه تروریست پرور است همچون دولت اسلامی ایران.

  • jamal

    کجای کاریکاتور بی احترامی بوده؟ !

  • farid

    این بابا هم شده خلیفه عثمانی ؟!..... رقابت با ولی فقیه میکند!!