ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسلام در رسانه‌های غرب: دینی با پیروان بی‌رحم

بنا به پژوهشی که بنیاد «مدیا تنور» در سوئیس انجام داده، در میان رهبران جامعه مسلمانان جهان یک چهره رسانه‌ای با حضوری معنوی و دلنشین وجود ندارد.

بنا به پژوهشی که بنیاد «مدیا تنور» (Media Tenor) در سوئیس انجام داده، چهره‌ای که از اسلام در رسانه‌های جهان، به ویژه در آمریکا، بریتانیا و آلمان ارائه می‌شود با خشونت و ترور درآمیخته است.

چهره رسانه‌ای اسلام

بر اساس پژوهش بنیاد «مدیا تنور»، گزارش‌هایی که در سال ۲۰۱۴ پیرامون اسلام در رسانه‌های جهان منتشر شده، انتقادی‌تر و بدبینانه‌تر از سال‌های پیش بوده است. گروه دولت اسلامی (داعش) در خاورمیانه و بوکو حرام در آفریقا چهره رسانه‌ای اسلام در جهان را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

بنیاد «مدیا تنور» با ۲۴۰ تحلیلگر رسانه‌ای در سراسر جهان، یکی از مهم‌ترین مراجع نظارت بر رسانه‌هاست. این بنیاد از سال ۲۰۰۱ از نظر کمی و کیفی بر محتوای رسانه‌های مهم جهان و میزان بی‌طرفی آن‌ها نظارت می‌کند.

بنیاد «مدیا تنور» برای پژوهش رسانه‌ایش درباره پوشش خبری جهان اسلام، دو میلیون و ۶۰۰ هزار شبکه تلویزیونی در غرب را بررسی کرده و سرانجام به این نتیجه رسیده که در اثر تبلیغاتی که گروه دولت اسلامی (داعش) انجام داده و همچنین تحت تأثیر فعالیت‌های تروریستی بوکو حرام در آفریقا، چهره‌ای که از اسلام در رسانه‌های جهان، به ویژه در آمریکا، بریتانیا و آلمان ارائه شده با خشونت و ترور درآمیخته است.

بنابر پژوهش بنیاد "مدیا تنور" در میان رهبران جامعه مسلمانان جهان یک چهره رسانه‌ای به چشم نمی‌خورد که  حضوری معنوی و دلنشین داشته باشد.

بنا بر این پژوهش، پیشروی گروه دولت اسلامی (داعش) در شمال عراق و سوریه در صدر خبرهای جهان در سال ۲۰۱۴ قرار داشته است.

در رسانه‌هایی که بنیاد «مدیا تنور» بر آن‌ها نظارت می‌کرده است، بیش از ۳۵۰۰ بار گروه دولت اسلامی (داعش) در صدر اخبار و گزارش‌ها قرار داشته: هفت بار بیش از بوکو حرام، القاعده و طالبان در سال‌های گذشته.

بر اساس این پژوهش در مجموع در سال گذشته چهره‌ای که‌ از اسلام در رسانه‌های آلمان و ایتالیا ارائه شده، در مقایسه با رسانه‌های دیگر کشور‌ها خشن‌تر و بی‌رحمانه‌تر بوده است.

پژوهشگران «مدیا تنور» به این نتیجه رسیده‌اند که گروه‌های مسلمان میانه‌رو و صلح‌جو در رسانه‌های غرب حضور چندان برجسته‌ای ندارند. همچنین در میان رهبران جامعه مسلمانان جهان یک چهره رسانه‌ای با حضوری معنوی و دلنشین وجود ندارد. به همین جهت تروریست‌های داعش و بوکو حرام موفق شده‌اند فضاهای رسانه‌ای جهان را تصاحب کنند و اسلام را دینی با پیروان بی‌رحم جلوه دهند.

در سال ۲۰۰۶ «مدیا تنور» در پژوهشی اعلام کرد که گزارش‌هایی که از بحران اعراب و اسرائیل در رسانه‌ها منتشر می‌شود بی‌طرفانه نیست و بیش از آنکه بازتاب‌دهنده واقعیت‌ها باشد، به نفع فلسطینیان است. در آن زمان برخی رسانه‌ها از جمله شبکه اول و دوم تلویزیون آلمان «مدیا تنور» را به تحریف نتایج پژوهش‌های رسانه‌ایش متهم کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جمهوریخواه

    خشونت لجام گسیخته شورشیان اسلامی از جایگاه ضعف و کم بینی‌ از خود باید دیده شود، آنها از قافله دنیا عقب نگه داشته شدند، اختلاف اسرائیل و فلسطینیان هم نمکی بر زخم‌ها است. بیش از ۸۰ درصد رسانه‌های غربی در دسته سرمایه یهودی و مراکز فکری هدایت گر است که بشکل علمی‌، مدرن و امروزی در روان گردانی توده‌ها نقش کلیدی دارند. رسالت روشنفکر جهان سومی خاورمیانه ۱-افشأ قدرت در هر شکل شمایل سیاسی و ۲-واکاوی در ادیان ابراهیمی برای رسیدن به حقایق تاریخی و افشأ این زنجیرهای فکری است !

  • آرام

    بهشت بهترین دستاویز برای مبدل کردن جهان به دوزخ است.

  • Behrouz

    روانشناس دانمارکی Dr. Nicolai Sennels میگوید انسانها بیگناه به دنیا می آیند ولی اسلام از مسلمانان یک هیولا میسازد.