ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات ژنو و توافق بر سر اصول

ایرج ادیب‌زاده - اوباما به کنگره هشدار داده که در صورت ارائه لایحه تحریم‌های تازه، آن را وتو خواهد کرد. در ایران نیز صدای مخالفان توافق هسته‌ای بلندتر شده است.

اوباما به کنگره آمریکا هشدار داده که در صورت ارائه لایحه تحریم‌های تازه، آن را وتو خواهد کرد. در ایران نیز صدای مخالفان توافق هسته‌ای بلندتر شده است.

یک دور دیگر از گفت وگوهای جمهوری اسلامی و ۱+۵ در ژنو با تمرکز بر روی «اصول توافق» به پایان رسید. سفر محمد جواد ظریف به برلین و  پاریس و بروکسل و دیدار با اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان، لوران فابیوس وزیرخارجه فرانسه، فدریکو موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و قدم زدن با جان کری در خیابان های ژنو دلیلی بود بر این که کارشناسان اروپایی پیش از نشست یکشنبه ژنو اظهار نظر کنند که «هیچگاه رهبران دو کشور آمریکا و ایران این قدر به حل اختلاف خود در زمینه هسته‌ای متعهد نبوده‌اند.»

اما روز یکشنبه در پایان نشست ژنو، نمایندگان هیات‌های مذاکره‌کننده یکی پس از دیگری مقر اتحادیه اروپا در این شهر  را ترک کردند. آنها به خبرنگاران گفتند که دور بعدی مذاکرات اوایل فوریه برگزار می‌شود؛ بی آنکه زمان دقیق و مکان این مذاکرات را روشن سازند. اتحادیه اروپا در بیانیه کوتاهی مذاکرات ژنو را جدی و مفید توصیف کرد.

نماینده فرانسه گفت: پیشرفت چندانی نکردیم اما فضای مذاکرات سازنده بود. ایرنا از قول ظریف نوشت: وارد جزییات شده‌ایم. عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی هم گفت : هنوز زود است در باره  پیشرفت مذاکرات اظهار نظر کنیم. به گفته المانیتور قرار بود در نشست یکشنبه «سند اصول توافق نخستین» میان ایران و آمریکا ارائه شود، ولی نشد.

فضای سیاسی در ایران و آمریکا در قبال پرونده هسته‌ای بسیار حساس است تا آنجا که اوباما رییس جمهور آمریکا به کنگره آن کشور هشدار داد که در صورت ارائه لایحه تحریم‌های تازه، آن را وتو خواهد کرد نمایندگان کنگره طرح ملایم‌تری پیشنهاد کردند. در ایران نیز صدای مخالفان توافق هسته‌ای بلندتر شده است.

رادیو زمانه در مورد این مسایل با دو کارشناس پرونده هسته‌ای ایران رضا تقی‌زاده در گلاسکو و مهران مصطفوی در پاریس این پرسش‌ها را مطرح می‌کند:

* آینده مذاکرات تازه را که یکشنبه میان ایران و ۱+۵ در ژنو برگزارشد چگونه می‌بینید؟ آیا مذاکرات در مسیر درستی قرار دارد؟

* عوامل تاثیرگذاری این بار ظاهر شدند. کاهش قیمت نفت و رویدادهای تروریستی گروه‌های اسلامگرا در فرانسه، بلژیک و در آلمان. آیا این رویدادها می‌توانند بر گفت‌وگوها و آینده آن اثر بگذارند به ویژه  کاهش شدید قیمت نفت؟

* اوباما به کنگره هشدار داده در صورت ارائه لایحه تشدید تحریم‌های ایران آن را وتو خواهد کرد در ایران هم لاریجانی رییس مجلس از طرحی که نمایندگان برای افزایش غنی‌سازی داده‌اند صحبت کرده است. چقدر این مسایل مهم‌اند؟

* طرفین با امیدواری از رسیدن به توافق پایانی می‌گویند. آیا به فرض رسیدن به توافق - در پایان مهلت شش یا هفت ماهه - این توافق تاثیری بر وضعیت معیشتی مردم ایران خواهد داشت؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.