ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران و روسیه موافقت‌نامه نظامی امضا کرده‌اند

وزرای دفاع ایران و روسیه توافق‌نامه‌ای نظامی برای «مقابله با تروریسم، تجزیه‌طلبی و افراط‌گرایی» امضا کرده‌اند. به نوشته رسانه‌های داخلی، سامانه موشکی اس-۳۰۰ هم موضوع مذاکره بوده.

وزیران دفاع ایران و روسیه توافق‌نامه‌ای نظامی با محور «مقابله با تروریسم، تجزیه‌طلبی و افراط‌گرایی» امضا کرده‌اند. رسانه‌های داخلی نوشته‌اند که آنها درباره سامانه موشکی "اس-۳۰۰" هم گفت‌وگو کرده‌اند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، موافقت‌نامه‌ای نظامی در تهران امضا کرده‌اند. خبرگزاری فارس نوشته که مذاکرات طرفین، صبح سه‌شنبه (۲۰ ژانویه/۳۰ دی) در ستاد وزارت دفاع ایران صورت گرفته و در آن بر «مقابله با تروریسم، تجزیه طلبی و افراط گرایی، منافع دو کشور و ارتقاء همکاری‌ها برای تامین صلح و امنیت منطقه» تاکید شده است.

خبرگزاری تسنیم به نقل از سرگئی شویگو نوشت که ایران و روسیه دارای چالش و تهدیدات مشترک هستند: «ما ارزش زیادی برای اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر قائلیم و خواستار همکاری مشترک در این زمینه هستیم.»

به گزارش خبرگزاری مهر، ارتشبد سرگئی شویگو و هیات همراه او، شب دوشنبه ۲۹ دی، با دعوت رسمی وزیر دفاع ایران برای دیدار و گفت‌و‌گو درباره مسائل امنیتی، نظامی، منطقه‌ای و بررسی راه‌های گسترش همکاری‌های دو کشور وارد تهران شده است.

به نوشته «تسنیم»، وزیران دفاع دو کشور برای حل و فصل مشکل سامانه موشکی اس-۳۰۰ نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

طبق توافق‌نامه‌ای که اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی میان تهران و مسکو به امضا رسید، قرار بود روسیه پنج سامانه دفاع ضدموشکی اس-۳۰۰ را به قیمت حدود ۸۰۰ میلیون دلار به جمهوری اسلامی بفروشد. این توافق با وجود پیش‌پرداخت ۱۶۷ میلیون دلاری ایران به روسیه، به دلیل قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت و تعهدات الزام‌آور آن بر هم خورد.

فسخ این توافق به دستور دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه در سال ۲۰۰۹ انجام شد. طبق این تصمیم، روسیه از فروش تجهیزات جنگی، بالگرد، هواپیماها و ناوهای جنگی به ایران نیز خودداری کرد.

ایران پس از فسخ این قرارداد، روسیه را به شکایت در مجامع بین‌المللی و دریافت غرامتی ۳میلیارد دلاری تهدید کرد. روزنامه روسی "کومرسانت" در اکتبر سال ۲۰۱۳ گزارش داده بود که پوتین می‌خواهد در حاشیه دیدار با حسن روحانی در نشست سازمان همکاری شانگهای، پیشنهاد تحویل سامانه‌های دفاع موشکی اس-۳۰۰ و نیز ساخت یک رآکتور هسته‌ای دیگر را به ایران بدهد.

مقامات روسیه پیشتر گفته بودند که از سرگیری مذاکرات بر سر تحویل سامانه یاد شده، مستلزم پس گرفتن دعوی حقوقی ایران در دیوان لاهه است.

سامانه دفاعی اس-۳۰۰ قادر است تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری، با شناسایی و ره‌گیری موشک‌های بالستیک، کروز و هواپیماهای پروازی در ارتفاع کم، آنها را منهدم کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دهوند

    موافقتنامه نظامی و امنیتی با یکی از خطرناکترین دشمنان ایران ، با دشمن دیرینه ایران برای حفظ نظام !