ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمايندگان مجلس ايران به دنبال «ممنوع‌القلم کردن» روزنامه‌نگاران

نمايندگان مجلس ايران می‌گويند اگر روزنامه‌نگاری به مقدسات توهين کرد ديگر نبايد اجازه فعاليت در رسانه‌ها را داشته باشد.

شماری از نمايندگان مجلس ايران در حال آماده کردن طرحی هستند که بر اساس آن روزنامه‌نگارانی که به گفته آن‌ها «به مقدسات توهين کنند»، برای هميشه از فعاليت رسانه‌های منع شوند.

گزارشگران بدون مرز ايران را در کنار چين، اريتره، ترکيه و سوريه «زندان‌های بزرگ جهان» برای روزنامه‌نگاران می‌داند.

روزنامه شرق نوشته است حميد رسايی از نمايندگان تندروی عضو جبهه پايداری از جمله بانيان اين طرح است که گفته: «براساس اين طرح وزارت ارشاد ملزم به ممانعت از فعاليت افرادی می‌شود که در رسانه‌های تحت‌اختيارشان بارها به مقدسات توهين کرده‌اند.»

کامبيز نوروزی، وکيل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران در واکنش به اين طرح گفته است: «آزادی بيان يک‌حق ذاتی است و نمی‌شود کسی را از آن محروم کرد و بنابر اين حق، تمام انسان‌ها  فارغ از نوع مذهب و مشرب و قوميت‌شان حق دارند سخن خود را بيان کنند.»

به‌گفته وی «از نظر حقوق اساسی و اصول‌سوم، نهم و بيست‌و‌چهارم قانون‌اساسی نمی‌شود کسی را از اين حق محروم کرد.»

اين حقوقدان توضيح داده که «مثلاً اگر کسی به‌دليل به‌کار‌بردن الفاظ زشت، در دادگاه به اتهام فحاشی محاکمه و محکوم شود و اين اتفاق چندبار هم تکرار شود، هيچ ‌دادگاهی و تحت هيچ‌شرايطی نمی‌تواند او را به‌طور موقت يا دايم از حق حرف‌زدن محروم کند. بر همين‌ اساس ما نمی‌توانيم حتی اگر کسی مرتکب خطايی در کار روزنامه‌نگاری شد و اين خطا تکرار هم شد، او را از حق آزادی بيان اعم از شفاهی يا مکتوب محروم کنيم.»

نوروزی افزوده: «در کار مطبوعات همواره احتمال خطا وجود دارد و به‌خصوص در شرايط فعلی که پاره‌ای حساسيت‌ها نيز وجود دارد، ريسک کار مطبوعاتی بيش از وضعيت عادی افزايش پيدا می‌کند. از منظر حقوقی وقتی در کاری خطر به شکل ذاتی و اجتناب‌ناپذير درمی‌آيد، در علم حقوق خطاهای رخ داده در اين فعاليت‌ها را غيرعمد تلقی می‌کنيم.»

‌سازمان‌های حقوق بشری همواره از نحوه برخورد نهادهای حکومتی ايران با رسانه‌ها انتقاد می‌کنند و حاکمان اين کشور را از جمله «دشمنان آزادی مطبوعات» می‌دانند.

گزارشگران بدون مرز ايران را در کنار چين، اريتره، ترکيه و سوريه «زندان‌های بزرگ جهان» برای روزنامه‌نگاران می‌داند.

اين سازمان حقوق بشری دو روز پيش نيز در بيانيه‌ای اعلام کرد که رسانه‌های افراطی مانند کيهان به ابزار «سرکوب» روزنامه‌های مستقل تبديل شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.