ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق شورشیان حوثی و رئیس‌جمهور یمن

به‌ گزارش خبرگزاری رسمی یمن (صبا)، در ازای تخلیه کاخ ریاست جمهوری توسط شورشیان شیعه، پیش‌نویس قانون اساسی جدید که مورد انتقاد حوثی‌ها بود اصلاح خواهد شد.

درگیری‌های چند روزه در صنعا سرانجام با توافق شیعیان حوثی و عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن پایان گرفت. حوثی‌ها از مقر ریاست جمهوری کشور و همچنین از مقابل منزل رئیس‌جمهور عقب‌نشینی کردند.

در دو روز گذشته درگیری‌های شدیدی در صنعا رخ داد که در پی آن حوثی‌ها کنترل خود بر پایتخت را گسترش دادند.

به‌ گزارش خبرگزاری رسمی یمن (صبا)، در ازای تخلیه کاخ ریاست جمهوری توسط شورشیان شیعه، پیش‌نویس قانون اساسی جدید که مورد انتقاد حوثی‌ها بود اصلاح خواهد شد.

شورشیان شیعه یمن پس از محاصره کاخ ریاست جمهوری و اشغال آن، روز چهارشنبه، ۲۱ ژانویه / یک بهمن، بزرگ‌ترین پایگاه موشکی این کشور را که در بالای تپه‌ای در صنعا قرار دارد، تصرف کرده و همه موشک‌های انبارشده در این پایگاه را ضبط کردند.

ستاد ریاست جمهوری گفته بود عبد ربه منصور هادی در محل اقامت خود تحت بازداشت خانگی قرار دارد اما با توافق دو طرف اشغال مقر ریاست جمهوری و بازداشت خانگی هادی برطرف شد. همچنین یکی از مشاوران رئیس‌جمهور یمن نیز که توسط حوثی‌ها بازداشت شده بود آزاد شد.

با این توافق هنوز روشن نیست که عبد ربه منصور هادی تا چه حد قدرت خواهد داشت و چه کسی کنترل کشور را در دست خواهد گرفت.

فراخوان شورای امنیت به آتش‌بس

در دو روز گذشته درگیری‌های شدیدی در صنعا رخ داد که در پی آن حوثی‌ها کنترل خود بر پایتخت را گسترش دادند.

از سوی دیگر شورای امنیت سازمان ملل در پی این درگیری‌ها طرفین را به آتش‌بس دائم دعوت کرد. روز سه‌شنبه در یک نشست فوری، همه ۱۵ عضو شورای امنیت خواهان آن شدند که هادی از «اقتدار قانونی» برخوردار باشد و همه احزاب و طرف‌ها از او و دولتش حمایت کنند تا از امنیت و ثبات در این کشور اطمینان حاصل شود.

المیادین: خواسته‌های حوثی‌ها پذیرفته شد

در همین حال شبکه المیادین وابسته به جمهوری اسلامی ایران گفته است هادی با چهار خواسته عبدالملک حوثی، رهبر حوثی‌های یمن موافقت کرده است.

این شبکه خواسته‌های حوثی‌ها را «تصحیح وضعیت هیأت ملی، تغییر پیش‌نویس قانون اساسی، اجرای توافقنامه مشارکت و صلح و نتایج مذاکرات ملی و حل و فصل اوضاع امنیتی» عنوان کرده است.

به گزارش المیادین، رئیس‌جمهور یمن در بیانیه‌ای گفته است: «جنبش انصارالله (حوثی‌ها) و تمام جنبش‌های جنوب یمن که از تصدی پست‌های سیاسی و دولتی محروم هستند، حق دارند تا بر اساس سند گفت‌وگوی ملی و توافق‌نامه صلح و مشارکت، در تمام نهادهای کشور آن هم به‌طور عادلانه فعالیت کنند.»

حوثی‌ها شیعیان زیدیه یمن هستند. زیدیه شاخه‌ ویژه‌ای از شیعه و مختص یمن است. حوثی‌ها نام خود را از رهبرشان، حسین بدرالدین حوثی گرفته‌اند. بدرالدین حوثی در دهه شصت، برای آشنایی با دیدگاه‌های روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران به قم رفت و به یکی از مریدان وی تبدیل شد. او در سال ۲۰۰۴ توسط نیروهای ارتش یمن کشته شد. شیعیان یمن در حال حاضر از سوی ایران حمایت می‌شوند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.