ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران ۱۰ هزار میلیارد تومان از تجارت مواد مخدر خسارت دیده است

بنا بر اعلام قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران، ۳. ۴۸ درصد از این مبلغ سهم مصرف‌کنندگان، ۷. ۲۷ درصد سهم جامعه و ۲۴ درصد سهم دولت است.

اقتصاد ایران از قاچاق مواد مخدر ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است. بنا بر اعلام قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران، ۳. ۴۸ درصد از این مبلغ سهم مصرف‌کنندگان، ۷. ۲۷ درصد سهم جامعه و ۲۴ درصد سهم دولت در ابعاد مقابله و مبارزه با عرضه، درمان، کاهش درآمد مالیاتی و کاهش مشارکت اجتماعی بوده است.

علیرضا جزینی، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا به تحقیقی اشاره کرده که در سال ۱۳۸۳ در رابطه با اقتصاد مواد مخدر صورت گرفته و بر اساس این تحقیق، اقتصاد مواد مخدر ۱۰ هزار میلیارد تومان به ایران خسارت زده است. این خسارت به چند سطح در جامعه ضرر زده که جامعه، مصرف‌کنندگان و دولت شامل آنند.

معادل ۳ .۴۸ درصد از این ۱۰ هزار میلیارد خسارت، به مصرف‌کنندگان وارد شده است. تعداد معتادان شناسایی‌ شده کشور یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر اعلام شده و به گفته قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۲۰ درصد افراد شاغل در محیط‌های صنعتی در ایران مواد مخدر مصرف می‌کنند.

‌سهم جامعه از خسارت در افتصاد مواد مخدر، معادل ۷. ۲۷ درصد بوده که به افزایش آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، سرقت، قتل، بیکاری، از دست رفتن سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی، کاهش بهره‌وری یا کاهش ساعت کار انجامیده است.

سهم دولت از این خسارت که شامل صرف هزینه برای مقابله و مبارزه با عرضه مواد مخدر، درمان، کاهش درآمد مالیاتی و کاهش مشارکت اجتماعی بوده، معادل ۲۴ درصد است.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، چالش‌های مهم در این حوزه را توسعه آسیب‌های اجتماعی، کاهش بهره‌وری و افت تولید، از چرخه خارج شدن منابع انسانی و در نتیجه بروز لطمه به اقتصاد کشور، بروز حوادث و سوانح جبران‌ناپذیر به کشور، تصویر نامناسب و منفی جامعه از محیط کار و در نتیجه بدبینی مردم نسبت به حاکمیت دانسته است.

جزینی با اشاره به آمار سازمان ملل در سال ۲۰۰۹ گفته است: «بر اساس این آمار، سود قاچاقچیان در دنیا ۴۶۵ میلیارد دلار است که از این میزان سهم قاچاقچیان در ایران سه میلیارد دلار است.»

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران نیز مدتی قبل از چرخش مالی سه میلیارد دلاری در این حوزه خبر داده بود که موجب فساد، ناامنی و ناهنجاری شده است.

گزارش سازمان ملل از درآمد سالانه تجارت مواد مخدر در قیاس با تولید ناخالص داخلی کل کشورهای جهان، نشان می‌دهد که تجارت مواد مخدر بیش از یک درصد اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد

علاوه بر مواد مخدر، قاچاق سیگار هم به اقتصاد ایران لطمه می‌زند. بر اساس اعلام شرکت دخانیات، مصرف سالانه سیگار در ایران ۶۰ میلیارد نخ است که ۳۰ تا ۴۰ درصد آن مربوط به سیگارهای قاچاق است. تنها در سال ۱۳۸۹ بالغ بر ۲۰ میلیارد نخ سیگار به ایران قاچاق شده است.

در ایران و برمه بیشترین میزان قاچاق سیگار انجام می‌شود. گردش مالی سیگار در جهان ۳۵۰ میلیارد دلار  است که سهم بزرگی از آن به قاچاق سیگار در ایران تعلق دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.