ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارتش اسرائیل در آماده‌باش کامل قرار دارد

شورای امنیت درگیری مرزی لبنان و اسرائیل و کشته شدن یک سرباز کلاه آبی را محکوم کرد. اسپانیا مسئولیت شروع حمله و کشته شدن صلح‌بان سازمان ملل را متوجه اسرائیل می‌داند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، درگیری مرزی لبنان و اسرائیل و کشته شدن یک سرباز کلاه آبی را محکوم کرد. اسپانیا مسئولیت شروع حمله و کشته شدن صلح‌بان سازمان ملل را متوجه اسرائیل کرد.

در پی تبادل آتش میان اسرائیل و لبنان، دبیرکل سازمان ملل از هر دو طرف درگیری خواست خویشتن‌دار بمانند. بان کی‌مون در نیویورک گفت: «طرفین باید از هر اقدامی که به ثبات منطقه آسیب می‌زند، اجتناب کنند.»

او از نقض قرارداد آتش‌بس به شدت ابراز نگرانی کرد و خواستار پایبندی هر دو کشور به مسئولیت پیشگیری از تنش شد.

شورای امنیت نیز از کشته شدن یک سرباز کلاه آبی سازمان ملل انتقاد کرد اما نامی از مقصر این منازعه نبرد. این نشست اضطراری بلافاصله پس از درگیری مرزی لبنان و اسرائیل تشکیل شد. نماینده شیلی که در ماه ژانویه ریاست شورا را بر عهده دارد، حمله را تقبیح کرد اما نگفت که مسئولیت شروع آن بر عهده کیست. سفیر اسپانیا اما به خبرنگاران گفت که شلیک از سوی اسرائیل آغاز شد.

سرباز کشته شده، اسپانیایی است. دولت اسپانیا بامداد پنچ‌شنبه ۲۹ ژانویه تاکید کرد که حمله به پست نیروهای کلاه‌آبی از طرف اسرائیل شروع شده است.

مقامات آمریکایی بر «حق مشروع اسرائیل در دفاع از خود» تأکید کرده‌اند. وزارت خارجه ایالات متحده، شلیک منجر به کشته شدن یک سرباز اسرائیلی را محکوم کرد. جن پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طرفین را به حفظ آرامش فراخواند.

ارتش اسرائیل در پی درگیری روز چهارشنبه ۲۸ ژانویه نیروهای مسلح را در بالاترین وضعیت آماده‌باش نگاه داشته‌ است. بنیامین نتانیاهو تهدید کرده که به درگیری، واکنشی جدی نشان داده می‌شود. آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه تندروی اسرائیل، خواستار مقابله به مثل شده است.

حزب‌الله لبنان اعلام کرده که شلیک به اسرائیل، انتقام حمله هوایی به بلندی‌های جولان در ۱۸ ژانویه بود. در این حمله که در منطقه بی‌طرف و تحت نظارت سازمان ملل انجام شد، شش کادر حزب‌الله و  محمدعلی الله‌دادی، از فرماندهان سپاه ایران کشته شدند.

مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند که الله‌دادی در مأموریتی مستشاری در جنوب لبنان به سر می‌برد. محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران به مناسبت کشته شدن الله‌دادی‌، اسرائیل را تهدید کرد که "منتظر صاعقه‌های ویرانگر" باشد.

چهارشنبه ۲۸ ژانویه، دست‌کم دو موشک از خاک سوریه به سمت بلندی‌های جولان شلیک شد که به دنبال آن، اسرائیل سیستم دفاع موشکی «گنبد آهنین» را در مرز جنوبی‌اش با لبنان و مرز اسرائیل و سوریه فعال کرد و یگان‌های ویژه خود را به این منطقه فرستاد. این اولین بار پس از جنگ سال ۲۰۰۶ لبنان و اسرائیل بود که نیروهای نظامی ارتش اسرائیل وارد خاک لبنان شدند.

تلویزیون اسرائیل، رویداد چهارشنبه را بدترین درگیری‌ در ده سال گذشته خوانده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    حزب الله به التماس کردن افتاد رادیو فرانسه: موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، امروز پنجشنبه ۲۹ ژانویه فاش کرد که حزب الله لبنان در پیامی که برای دولت اسرائیل فرستاده گفته است که خواستار ادامۀ دور جدیدی از جنگ و خشونت پس از حملۀ این گروه به یک کاروان نظامی اسرائیلی نیست. وزیر دفاع اسرائیل تأئید کرده است که حزب الله لبنان این پیام را از طریق نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در منطقه برای اسرائیل ارسال کرده است