ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آلودگی هوای اهواز دست‌کم ۶۶ برابر حد مجاز

آلودگی هوای اهواز و شهرهای آبادان، دزفول و دشت آزادگان به طرز غیر قابل تحملی افزایش پیدا کرده است. بسیاری از اهوازی‌ها به خاطر مشکلات تنفسی تحت درمان قرار گرفته‌اند.

آلودگی هوای اهواز که از سه‌شنبه، ۷ بهمن ماه آغاز شده بود در طی کمتر از دو روز به پنج برابر و حتی بیش از آن افزایش پیدا کرده است. میزان آلودگی به حدی است که دستگاه‌های سنجش آلایندگی از عهده تعیین میزان آن برنمی‌آیند. مدارس اهواز همچنان تعطیل است. بسیاری از اهالی اهواز به دلیل مشکلات تنفسی در بخش اورژانس بیمارستان امام این شهر تحت درمان قرار گرفته‌اند.

هوای اهواز این روزها

شهریار عسکری، مدیر روابط عمومی اداره محیط زیست خوزستان درباره میزان افزایش آلودگی هوای اهواز در دو روز گذشته به خبرگزاری‌ها گفته است: «از میزان دقیق ریزگرد‌ها در هوا اطلاع دقیقی نداریم زیرا دستگاه‌های سنجش آلایندگی تنها تا عدد ۱۰ هزار را نشان می‌دهند و با مقادیر بیش از آن پیغام خطا می‌دهند.»

حد مجاز گرد و خاک در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است. به این ترتیب هوای اهواز دست‌کم ۶۶ برابر بیش از حد مجاز، آلوده است.

تا ساعت ۱۲ ظهر سه‌شنبه، ۷ بهمن میزان آلودگی هوای اهواز بیش از دو هزار و ۳۳۵ میکروگرم بر متر مکعب گزارش شده بود. آلودگی هوا در این مدت از ۱۵ برابر به ۶۶ برابر حد مجاز افزایش پیدا کرده است.

هوای شهرهای آبادان، دزفول و دشت آزادگان نیز آلوده است. اما آلودگی هوای اهواز بیش از دیگر شهرهای استان خوزستان گزارش شده.

سایت آفتاب پیش از این گزارش داده بود که به دعوت معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، معاونان وزارتخانه‌های نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیران استانی خوزستان جلسه اضطراری برگزار کردند. در این جلسه مسئولان تصمیم گرفتند اطلاع‌رسانی به مردم را سرعت ببخشند. همچنین قرار شده است وزارت بهداشت گزارش دقیقی از تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی و علائم بیماری‌های آن‌ها تهیه کند.

تصاویری از هجوم ریزگردها به اهواز

سایت محلی «خوزنیوز» گزارش داده است که بسیاری از اهوازی‌ها در اثر مشکلات تنفسی به بخش اورژانس بیمارستان امام در این شهر مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

دانشگاه علوم پزشکی اهواز هنوز آماری از اشخاصی که به خاطر آلودگی هوا و مشکلات تنفسی ناشی از آن در مراکز بهداشتی و درمانی استان خوزستان تحت درمان قرار گرفته‌اند اعلام نکرده است.

تیر ماه سال گذشته ایران سه دستگاه مهار ریزگرد از روسیه خرید و آن‌ها را در نوار مرزی استان‌های خوزستان، کرمانشاه و ارومیه نصب کرد. امید می‌رفت که این دستگاه‌ها ۷۰ درصد از میزان ریزگرد‌ها را کاهش دهند، اما در عمل کارآیی نداشتند. دولت ۵۵۰ میلیارد تومان به مهار ریزگرد‌ها اختصاص داده بود. اما بودجه‌ای که دولت برای این امر در نظر گرفته، کافی نیست. ارائه خدمات رایگان، پرداخت خسارت به کشاورزان آسیب‌دیده و احیای تالاب‌ها در این بودجه منظور شده بود. سال گذشته ۱۸ نماینده استان خوزستان در مجبس شورای اسلامی در اعتراض به کمبود بودجه برای مهار ریزگرد‌ها استعفا دادند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت سال گذشته ۸۰ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا و غبار جانشان را از دست دادند.

مردم چه می‌گویند؟

برای این ریزگردهای مرگ‌آور و مخرب و خانمانسوز هیچ فریادرسی و دادرسی نیست. این خاک داخلی است و بین بیابان‌های اهواز و ماهشهر بلند می‌شود. چرا مردم خوزستان برای مسئولان کشور هیچ بها و جایگاهی ندارند؟ چرا؟ سردرد، چشم‌درد، گلودرد، حالت تهوع، تخریب اعصاب و... مشکلات دیگر همه دامن‌گیر این مردم می‌شود و کسی هم به دادشان نمی‌رسند. احتمالا مردم خوزستان باید مثل کارون خشک و بیجان شوند.

آیا کسی هست به داد مردم خوزستان برسد؟

اگر درصدی از این‌همه پولی که صرف فوتبال می‌کنند، صرف درختکاری و توسعه جنگل و نخلستان کنند، دو مشکل بیکاری و گردو خاک حل خواهد شد.

آیا گوش شنوایی هست؟

جالب اینجاست که اخبار ساعت۱۳ شبکه خبر از برف و کولاک آمریکا و تعطیلی مدارس ولغو پرواز‌ها مفصل گزارش داد ولی یک کلمه از خوزستان نگفت. اصلاً خوزستان فقط نفتش مهم است. مردمش هیچ ارزشی ندارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    در عوض بودجه و پولی را که باید صرف عمران و آبادانی کشور کنند ، به بشار اسد جنایتکار و حسنک نصر و گروهک تروریستی حزب الله میدهند و اگر هم چیزی باقی ماند اختلاس کرده و میدزدند . ولی امر دزدان جهان ، خامنه ای مسئول این همه فساد و تباهی و ویرانی در ایران است .