ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مستند فرخ‌رو پارسا در تلویزیون دولتی ایران

تأکید سازندگان این مستند بر بهایی بودن نخستین وزیر زن در تاریخ ایران و تلاش‌های خانواده او از زمان احمد شاه قاجار تا اواخر دوره پهلوی برای آزادی زنان است.

با نزدیک شدن مراسم «دهه فجر»، شنبه، ۱۱ بهمن ماه از شبکه مستند تلویزیون دولتی ایران مستند «مروری بر زندگی فرخ‌رو پارسا» پخش می‌شود.

فرخ‌رو پارسا وزیر آموزش و پرورش در کابینه هویدا

مستند «مروری بر زندگی فرخ‌رو پارسا» را آرمین عیسائیان و محمد شهبازی کارگردانی کرده‌اند. در این مستند به جای استفاده از تصاویر آرشیوی، بخش‌هایی از زندگی نخستین وزیر زن در تاریخ ایران بازسازی شده است.

پیش از این آرمین عیسائیان و محمد شهبازی مستندی هم درباره زندگی پرویز ثابتی ساخته و در شبکه مستند تلویزیون دولتی ایران به نمایش گذاشته بودند. استفاده اندک از تصاویر آرشیوی، بازسازی برخی صحنه‌ها بنا به ضرورت پیامی که مستند می‌خواهد به تماشاگر القا کند، تسلط صدای راوی بر تصاویر و همچنین به‌کارگیری لحن تبلیغی از ویژگی‌های کار عیسائیان و شهبازی در مستندسازی از برخی چهره‌های حکومت پهلوی دوم است.

فروغ فرخزاد و فرخ‌رو پارسا

خبرگزاری فارس درباره مستند «مروری بر زندگی فرخ‌رو پارسا» می‌نویسد: «این مستند ۶۰ دقیقه‌ای با ارائه تصاویری واقعی نقش نخستین زن وزیر دوره پهلوی را که بهایی بوده و در تخریب دین در آموزش و پرورش آن زمان نقش داشته بررسی می‌کند.»

تأکید سازندگان این مستند هم بر بهایی بودن فرخ‌رو پارسا و تلاش‌های خانواده او از زمان احمد شاه قاجار تا اواخر دوره پهلوی برای کشف حجاب و آزادی زنان است.

فرخ‌رو پارسا که سال ۱۳۰۱ در قم متولد شده بود، ابتدا معلم زیست‌شناسی بود و بعدها در رشته پزشکی تحصیلاتش را به پایان رساند و در دوران صدارت امیر عباس هویدا به وزارت آموزش و پرورش منصوب شد. او وضعیت تحصیل در مدارس ایران و آموزش و پرورش دختران ایرانی را بهبود بخشید.

پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵٩ روزنامه کیهان نوشت: «ساعت یک ونیم بامداد امروز فرخ‌رو پارسا تیرباران ‏شد.»

فرخ‌رو پارسا در دادگاه انقلاب

فرخ‌رو پارسا در دادگاه انقلاب

اواخر بهمن ۱۳۵۸ فرخ‌روپارسا دستگیر شد. دادگاه انقلاب به ریاست صادق خلخالی او را به اتهاماتی مانند «ایجاد فساد در وزارت آموزش و پرورش و کمک به نشو و نمای فحشا در آموزش و پرورش و همکاری مؤثر با ساواک و اخراج فرهنگیان انقلابی از وزارت فرهنگ ایران» محاکمه و به اعدام محکوم کرد.

فرخ‌رو پارسا و عده‌ای از استادان دانشگاه

دادگاه انقلاب به اسناد ساواک ارجاع داده و ادعا کرده بود که فرخ‌رو پارسا در جمع مدیران مدارس مذهبی به حجاب مدیران زن خرده گرفته و به مدیران محجبه توهین کرده است. فرخ‌رو پارسا این ادعا را رد کرد و گفت: «من در آن جلسه در مورد حجاب زنان گفتم که حجاب نباید مانع فعالیت‌های اجتماعی زنان گردد. در آن زمان دختران مدارس مذهبی در فعالیت‌های ورزشی اصلاً شرکت نمی‌کردند. من در تمام بخشنامه‌های خود زنان را به پوشیدن لباس‌های سنگین و با حجاب دعوت می‌کردم.»

یکی دیگر از اتهامات او تلاش برای حذف کتاب‌های تعلیمات دینی و آموزش قرآن از مدارس ایران بود. فرخ‌رو پارسا در پاسخ به این اتهام گفته بود: «در آن زمان از کسانی امثال دکتر محمدجواد باهنر و آیت‌الله برقعی دعوت به عمل آمد که در تهیه و ترجمه دروس تعلیمات دینی و قرآن با این وزارتخانه همکاری به عمل آورند و کتاب‌های لازم را تهیه نمایند.»

او پیش از آنکه اعدام شود، در وصیت‌نامه‌اش نوشت: «دادگاه میان زنان و مردان تفاوت زیادی می‌گذارد. امیدوارم آتیه برای زنان بهتر از این باشد.»

مرده‌ شوی‌ها از شستن جسد فرخ‌رو پارسا که به نام مفسد فی‌الارض اعدام شده بود خودداری کردند. زنان خانواده پیکر او را شستند. سه تیر به زیر سینه‌ او اصابت کرده و از پشت بدنش خارج شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حامد

    باعث تاسف است چه جنایاتی که در ج.ا انجام شد و د بیدادگاها محکوم شدند

  • محمد

    آموزش و پرورش زمان شاه علاوه بر باهنر, آیت الله بهشتی را نیز استخدام کرده بود. "در زمان پهلوی دوم، آیت الله بهشتی در امر تهیه کتابهای درسی از مشاورین فرخ‌رو پارسا و از حقوق‌بگیران وزارت آموزش و پرورش بود. مرکز اسلامی هامبورگ سالها نیز از فرخ‌رو پارسا بودجه دریافت می‌کرد، و آیت الله محمد بهشتی حتی از طرف همان وزارتخانه به ماموریت‌هایی، از جمله به آبادان، فرستاده شد. پس از بازگشت به ایران، مجدداً در آموزش و پرورش مشغول به کار شد و سپس به عنوان کارشناس ارشد در کتاب‌های علوم دینی در سازمان تدوین کتاب‌های درسی ایران اشتغال داشت و به همراه محمد جواد باهنر به تالیف کتب درسی برای مدارس پرداخت." حالا میگن چه جوری سیستم ستم شاهی منجر به جمهوری جهنمی اسلامی شد؟

  • اسماعیل

    یکی از اتهامات وی در مورد کتاب های درسی بوده که خیلی جالبه که بدونید مسئول تالیف کتب ها دکتر باهنر و رجایی بودند که در جمهوری اسلامی پست گرفتند و ایشون اعدام شدند جالب تر اینکه همان کتاب ها بعد از انقلاب باز چاپ شد.می توانید کتاب فارسی اول دبستان قبل و بعد از انقلاب 57رو ببینید اتهام دیگه حذف درس عربی بوده که می تونید همین الان از دانش آموزان فعلی درباره در درس عربی بپرسید که تا چه حد رضایت مبنی بر مطالعه درس عربی دارند. طبق تحقیقی که دانشجوی دکترای عربی از سطح مدارس تهران آوردند یکی از منفورترین درس ها عربی بوده است. متاسفم که این چنین اعدام هایی در اوایل انقلاب اون رو بدنام و چهره بدی از اون معرفی کرد مخصوصا بانو فرخ رو پارسا که در حق دختران و زنان این سرزمین بسیار خدمات کردند و بنظر من مقصر این چنین اقداماتی متوجه خود آقای خمینی هست که به کسی مثل صادق خلخالی رو داده و گمارده ایشون هستند جالب اینکه خود خلخالی بعدها به حمایت از حقوق زنان پرداختند اما اقدامات جنایتکارانه ایشون ایشون باعث شد منزوی بشوند

  • ع.عبرت

    تمامی انقلاب هادر نخستین روز های پیروزی با اقدامات ناشیانه و نه بر اساس تعقل عده یی احساساتی و بیخرد در هاله یی از سیاهی فرو میروند.امروز مناسبات ایران با امریکا در همان حد دشمنی است ولی حتی خود مجریان انقلاب نیز از انچه در گذشته با شدت عمل هم بر علیه مردم ایران و هم بر علیه کشور های غربی وبخصوص امریکا انجام دادند مهر صحه نمیگذارند.این ملت ایران بود که برای اقدامات ناشیانه انقلابی نما ها تاوان عظیم انسانی در شکل جنگ با عراق داد.تصور کنید جنگ با عراق بوقوع نمیپیوست.حال ایران بکجا بود؟اینهمه تلفات انسانی پوتانسیل فعال ساخت جامعه یی مرفه میبودند.اقلاب فرانسه،انقلاب اکتبر،انقلاب اایران و انقلاب افغانستان همه با نیات خوب ولی اقدامات ناشیانه آغاز شدند.

  • شاهد

    زمانیکه فرخ رو پارسا به وزارت اموزش منصوب شد بسیار از مردم ایران از اینکه یک زن به چنین مقامی منصوب شده با لحنی بد و حتی جوک های جنسی پاسخ گفتند . ایت الله خمینی دست نشانده مستقیم مردم ایران بود همانها که سه میلیون به پیشواز مستقیم ده میلیون در خانه ها برای ورودش اشک شوق ریختند و برای مرگش شش میلیون به تشییع جنازه و بیست میلیون در خانه ها جلو تلویزیون بر سر کوبیدند و گرییدند . به مردم ایران توهین نکنید و انان را دست نشانده قدرت های غربی نیستند ! ما اگر مسئولیت رفتار خود را به گردن نگیرییم کودکانی بیش نیستیم .

  • بهنام

    در کتاب خاطرات محافظ شخصی خمینی که بعدها در اروپا سر به نیست شد و تا الان هیچ کس از وضعیت او اطلاعی در دست ندارد ، آمده است که ( بعد از اینکه خمینی در ایران مستقر شد ، دولتهای انگلیس و آمریکا یک لیست بلند بالا که شامل حدود پنج هزار نفر میشد را به انقلابیون دادند و تاکید کردند که این افراد را باید از دم تیغ بگذرانید . ) در حقیقت اینها از قشرهای تحصیلکرده و نخبگان جامعه و مدیران دلسوز و ژنرالهای ارتش و اقشار دیگر با گرایشهای مذهبی به خصوص شامل توده ای و بهائی و غیره بوده اند و در حقیقت خمینی که دست نشانده آمریکا و انگلیس بود با معدوم نمودن آنها ، دستورات اربابان خود با هدف واپس گرائی و وابستگی هر چه بیشتر ایران و عقب افتادگی سرزمین ما را اجرا کرده است .

  • كاميار

    بانويى بود كه خدمات زيادى به ايران كرد و اعدامش نمادى از زن ستيزى اخوند ها است

  • مانی

    نادانی بد دردی است.! اقا نادانی؟. میدانید که...؟!

  • جلال

    فرخ رو پارسا , بانوئی نیک اندیش با افکار مترقی بود , همکاران و زیردستان وی در مقام وزارت آموزش و پرورش , تاب ریاست وی را در رژیم گذشته نداشتند و همواره در اندیشه توطئه سازی و تخریب شخصیت والای وی بودند , من در کودکی در نزدیکی و مجاورت خانه ایشان زندگی میکردم و به اصطلاح بچه محل بودیم , اتهاماتی که به وی در مسند وزارت بستند بی اساس و بر حسب دشمنیه همکارانش در وزارت آموزش و پرورش بود , به ویژه معلمین مذهبی , و به ویژه کینه شخصیه , آیت الله بهشتی و باهنر بود , که پس از وقایع 1357 , بر علیه وی با پرونده سازی , نامبرده را به بیدادگاه های آن دوران کشانده و کینه ی دیرینه ی پنهان خود را آشکار ساختند , وی بانوئی پرهیزگار و خودساخته بود که با تحصیل و تلاش مستمر از دبیری دبیرستان ها شروع و با اخذ مدرک پزشکی با تخصص زنان , به مراحل برتر در وزارت آموزش و پرورش نایل شد , و هدفی جز رشد و ترقیه علمی ی فرزندان ایرانی نداشت , این رژیم فاسد همواره با تکیه نمودن بر ادعای بهائی بودن , خدمات انسانیه نامبرده را نادیده گرفته و از ذکر فعالیت های مفید آموزشی ی وی امتناع می نماید , , کاش روزی حقایق در مورد منش و شخصیت والای ایشان از پرده ابهام عقیدتی آشکار شود ........................روحش شاد..........:(

  • مومن

    جنایت کاران کثیف . جمهوری جهل و جور لیاقت چنین وزیری را نداشت.