ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کميسيون امنيت ملی مجلس: ظريف خلاف عرف ديپلماتيک عمل کرد

سخنگوی کميسيون امنيت ملی مجلس ايران می‌گويد عاشق و معشوق‌ها با هم قدم می‌زنند اما ظريف و کری در اين حد از صميميت نبوده‌اند که با هم قدم بزنند.

حسين نقوی‌حسينی، سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، پياده روی محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران با جان کری، همتای آمريکايی‌اش را «خارج از پروتکل ديپلماتيک» دانسته است.

کميسيون امنيت ملی می‌خواهد ظريف را به دليل اين رفتار «خلاف عرف ديپلماتيک» مورد سوال قرار دهد

حسينی به روزنامه شرق گفته که کميسيون امنيت ملی مجلس اصرار دارد که ظريف را به دليل اين رفتار «خلاف عرف ديپلماتيک» مورد سوال قرار دهد.

اکنون تعدادی از منتقدان مذاکرات هسته‌ای در مجلس ظريف را فراخوانده‌اند تا او را مورد پرسش قرار دهند که چرا در ژنو با جان کری، وزير خارجه آمريکا قدم زده است. ظريف پيشتر گفته بود که هدف از قدم‌زدن اين بوده که فضای «تنش‌آلود» مذاکرات تغيير کند.

به گفته سخنگوی کميسيون امنيت ملی، پياده‌روی ظريف «مساله‌ای استراتژيک و ديپلماتيک بوده و کارش خطا بوده و بايد پاسخگوی سوال نمايندگان باشد.»

بر پايه تحليل اين نماينده مجلس، اگر کری و نتانياهو پياده‌روی کنند، «چون شرکای دزد بين‌المللی‌اند، اشکالی ندارد» اما دليلی ندارد ظريف به‌عنوان «نماد مبارزه با طرف‌های غربی» با جان کری قدم می‌زد.

سخنگوی کميسيون امنيت ملی مجلس می‌گويد: «پياده‌روی برای ما يک‌مفهوم دوستی و آشنايی به ذهن متبادر می‌کند، مثلا کسانی که عاشق‌و‌معشوق‌اند برای گپ‌و‌گفت صميمی پياده‌روی می‌کنند اما ظريف و کری در اين حد از صميميت نيستند.»

ظريف در خصوص انتقاد اين گروه از نمايندگان تندروی مجلس گفته که «در مذاکرات اخير بعد از يک سفر طولانی نيمه‌شب و پنج‌ساعت مذاکره، نياز بود بنده از هوای آزاد استفاده کنم، بنابراين آن پياده‌روی صورت گرفت.»»

وزير خارجه ايران پيشتر نيز گفته بود که اظهارات مخالفان داخلی توافق هسته‌ای به ابزار فشار غرب در مذاکرات هسته‌ای تبديل شده است.

سه گزينه مجلس در ‌صورت شکست مذاکرات

حسينی همچنين گفته که مجلس در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای سه گزينه «غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانيوم، استفاده از نسل جديد سانتريفيوژها و لغو توافق ژنو» را در نظر گرفته است.

ايران و کشورهای گروه ۱+۵ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان پس از آن‌که در ٢۴ نوامبر ۲۰۱۴ / سوم آذر ۹۳ نتوانستند به توافق نهايی دست پيدا کنند، مذاکرات خود را تا اول ژوئيه ٢٠١۵ / ۹ تير ۱۳۹۴ تمديد کردند تا در چهار ماه نخست به توافق کلی يا سياسی دست يابند و در سه ماه بعدی، جزئيات توافق را نهايی کنند.

حجم غنی‌سازی اورانيوم، جدول زمانی لغو تحريم‌ها و مدت زمان توافق جامع، از مهم‌ترين اختلافات ايران و شش قدرت جهانی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهرام

    فلسفه وجودی این حکومت در دشمنی با امریکاست اگر دشمنی با امریکا و اسرائیل را از این حکومت بگیرند چیزی برای گفتن ندارند

  • بهنام

    بگذارید خامنه ای ولی امر دزدان جهان زودتر جام زهر را بنوشد و اینقدر سنگ جلوی پای اون بیچاره نندازید .