ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اهواز همچنان در غبار

هوای خوزستان آلوده به ریزگردهاست. در اهواز شیفت صبح مدارس تعطیل بود و ادارات از ساعت ۱۰ صبح به بعد پاسخگوی مراجعان بودند. منشأ آلودگی، خشکسالی در استان خوزستان است.

اهواز برای پنجمین روز متوالی در غبار فرورفته بود. برخلاف پیش‌بینی هوا‌شناسی باران نبارید و اهوازی‌ها در اثر آلودگی هوا خانه‌نشین شدند. شیفت صبح مدارس تعطیل بود و ادارات از ساعت ۱۰ صبح به بعد پاسخگوی مراجعان بودند. غبار تا انتهای افق را فراگرفته و لایه ضخیمی از خاک خیابان‌ها را پوشانده بود. اهوازی‌ها تصاویری از شهر غبارگرفته‌شان را در شبکه‌های اجتماعی انتشار داده‌اند.

گردهمایی روز جمعه عده‌ای از اهوازی‌ها در اعتراض به هوای آلوده

استانداری خوزستان با توجه به پایدار بودن آلودگی هوا، شامگاه جمعه، ۱۰ بهمن ماه تصمیم گرفت که شیفت صبح مدارس اهواز امروز شنبه، ۱۱ بهمن ماه تعطیل شود.

به گفته محمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان در کلاس‌های مدارس گرد و خاک زیادی روی میز‌ها و نیمکت‌های دانش‌آموزان نشسته بود و احتمال می رفت که این حد از گرد و غبار سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد. به همین جهت استانداری خورستان تصمیم گرفت شیفت صبح مدارس اهواز را تعطیل کند تا امکان غبارزدایی از کلاس‌های درس فراهم شود.

شهریار میرخشتی، رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان نیز به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است: «آلودگی هوا همچنان ادامه دارد و افرادی که مستعد بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند باید از مراجعه غیر ضروری به خارج از منزل خودداری کنند.»

اتوبوس‌هایی را به شکل آمبولانس تجهیز و در میادین شهر اهواز مستقر کرده‌اند. اورژانس بیمارستان امام در این شهر از روز سه‌شنبه، ۷ بهمن ماه اشخاصی را که به دلیل آلودگی هوا به مشکلات تنفسی دچار شده‌اند، تحت درمان قرار داده است. مردمی که به درمان فوری نیاز دارند با اتوبوس – آمبولانس‌های مستقر در میادین اهواز به اورژانس بیمارستان امام در این شهر منتقل می‌شوند.

همچنین مقرر شده که بین مردم اهواز ماسک توزیع شود.

قرار بود وزارت بهداشت گزارش دقیقی از تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی و علائم بیماری‌های آن‌ها تهیه کند. اما این گزارش تاکنون منتشر نشده. خبرگزاری مجلس می‌گوید فقط ۲۰۰ نفر از اهالی اهواز به خاطر مشکلات تنفسی ناشی از آلودگی هوا تحت درمان قرار گرفته‌اند.

عباس پاپی‌زاده، نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی خبر داده است که به دلیل آلودگی‌ هوا عده زیادی از خوزستانی‌ها شهر و دیارشان را ترک کرده‌اند.

چند تصویر: اهواز همچنان در غبار

غلظت آلاینده‌ها، امروز شنبه ۱۱ بهمن ماه، ۳۰ برابر حد مجاز گزارش شده است. حد مجاز گرد و خاک در هوا ۱۵۰ میکروگرم در متر مکعب است. روز گذشته آلودگی هوای اهواز ۲۵ برابر حد مجاز بود.

پیش از این گفته می‌شد که منشأ آلودگی هوای استان خوزستان عراق است. به گفته محمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان از ۱۱ مورد آلودگی هوا در سال جاری منشأ ۹ مورد آن در خود استان خوزستان بوده است.

لاهیجان‌زاده می‌گوید: «امسال بارش و بارندگی خوبی در خوزستان نداشته‌ایم و وضعیت خشکسالی به شدت در حال تهدید است.»

در این میان کمیسیون کشاورزی مجلس هم با معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست یک جلسه اضطراری برای مشورت پیرامون راه‌کارهای مقابله با آلودگی هوای استان خوزستان برگزار کرده است.

روز گذشته گروهی از اهالی اهواز در اعتراض به بی‌عملی مسئولان در مقابله با آلودگی هوا در این شهر، در یک تجمع اعتراضی و آرام شرکت کردند.

اهواز در هشت ماهه نخست سال جاری فقط یک روز هوای پاک داشته و ۷۶ روز را در شرایط «ناسالم و خطرناک» به سر برده است.

دولت ۵۵۰ میلیارد تومان به مهار ریزگرد‌ها اختصاص داده بود. ارائه خدمات رایگان، پرداخت خسارت به کشاورزان آسیب‌دیده و احیای تالاب‌ها در این بودجه منظور شده بود. سال گذشته ۱۸ نماینده استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در اعتراض به کمبود بودجه برای مهار ریزگرد‌ها استعفا دادند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت سال گذشته ۸۰ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا و غبار جانشان را از دست دادند.

ویدئو: یکی از اهالی شهر غبار گرفته

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.