ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمیسیون امنیت ملی مجلس: سفیر آلمان در تهران احضار شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید حساسیت جمهوری اسلامی نسبت به «فتنه‌گران» بسیار بالاست و اظهارات نایب رئیس مجلس آلمان در ایران «مداخله‌گرانه» و «غیرمسئولانه» بوده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید حساسیت جمهوری اسلامی نسبت به «فتنه‌گران» بسیار بالاست و اظهارات نایب رئیس مجلس آلمان در سفر به ایران «مداخله‌گرانه» و «غیرمسئولانه» بوده است.

نکته اصلی مورد انتقاد، ملاقات کلودیا روت با محمدرضا عارف بوده است

سفر هیئت پارلمانی آلمان به ایران و بررسی صحبت‌های کلودیا روت، نایب رئیس مجلس آلمان، از موضوعات نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در روز یکشنبه ۱۲ بهمن بود.  خبرگزاری «تسنیم» می‌نویسد در این جلسه مسئولانی از وزارت خارجه، اطلاعات، اداره کل تشریفات مجلس و شیخ‌الاسلام، مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس، حضور داشته‌اند.

نکته اصلی مورد انتقاد، ملاقات کلودیا روت با محمدرضا عارف بوده است. تسنیم به نقل از نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون یاد شده نوشت: «در ملاقات‌های پارلمانی مشکلی پیش نیامد اما در دیدارهایی که طبق درخواست وزارت خارجه با آقای عارف صورت گرفت، مسائل حاشیه‌ای پیش آمد و اظهاراتی مطرح شد که خارج از عرف و ضوابط دیپلماتیک بود.»

کلودیا روت در دیدار با محمدرضا عارف گفته بود: «پیامدهای انتخابات ۸۸ در جامعه ایران هنوز ادامه دارد و به عقیده من حصر خانگی باید برداشته شود و اگر این اتفاق بیفتد، مردم رضایت بیشتری خواهند داشت.»

سیدحسین نقوی حسینی گفته است: «پس از بررسی‌های صورت گرفته و توضیحات وزارت‌ خارجه و اطلاعات و مسئولان تشریفات مجلس، بنا شد که اولا غربی‌ها بدانند و به آنها تفهیم شود که آستانه حساسیت جمهوری اسلامی نسبت به فتنه‌گران بالاست و در این زمینه اجازه دخالت به هیچ احدی نخواهد داد.»

نقوی افزوده که از این پس، هیئت‌های پارلمانی باید ملاقات‌های خود را با مسئولیت مجلس انجام دهند. او خواستار این شده که وزارت اطلاعات و امور خارجه مانند سابق، شخصیت اعضای هیئت‌ها را به طور کامل، همراه با سوابق سیاسی و دیدگاه‌های آنها نسبت به نظام جمهوری اسلامی در اختیار مجلس بگذارند. نقوی حسینی خواسته که سفیر آلمان در تهران نیز  احضار شود و مورد اعتراض شدید قرار گیرد.

کلودیا روت در بازگشت از ایران، در گفت‌وگوی اختصاصی با «زمانه» تاکید کرد که در پیگیری موضوع رفع حصر، پاسخ گرفت که آنها چه کارهایی کردند: «و البته پاسخ دیگر آنها این بود که دادگاه باید تشخیص دهد که چه کسی حق و یا ناحق است.» خانم روت به «زمانه» گفت مایل بود با کروبی و موسوی دیدار کند اما «به من گفته شد که این امکان وجود ندارد. هم‌‌چنین می‌خواستم خاتمی را ببینم که امکان آن هم وجود نداشت.»

سخنان کلودیا روت و دیدارهای او، پیش‌تر نیز از سوی دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس «سخیف و دخالت‌جویانه» توصیف شده بود. محمدحسن آصفری گفته بود که از دیدار نایب رئیس مجلس آلمان با تعدادی از «عناصر فتنه» در رستوران هنرمندان جلوگیری کردیم.

منصور حقیقت‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس​ هم با محکوم کردن «اظهارات مداخله‌جویانه» کلودیا روت گفته بود که وزارت خارجه و سایر دستگاه‌های مسئول در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند.

قراربود کلودیا روت در سفر ۵ روزه خود به تهران، علاوه بر نمایندگان اقلیت‌های مذهبی، با برخی هنرمندان و کنشگران جامعه مدنی ایران نیز دیدار و گفت‌وگو کند. ملاقات او با نرگس محمدی به دلیل بازداشت چند ساعته خانم محمدی میسر نشد. پیش از کمیسیون امنیت ملی مجلس، رسانه‌های اصولگرا نیز از دیدارها و موضع‌گیری‌های خانم روت انتقاد کرده بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    روز یکشنبه12بهمن، مأموران انتظامی به منازل مردم در خیابان 'صفری' و ”بلوار خسروآباد' سنندج  یورش بردند و تجهیزات ماهواره‌یی را سرقت کردند.. این نیروها بدون ارائه مجوز قانونی، به پشت‌بام منازل مسکونی آنان رفته و دیش‌های ماهواره‌ را جمع‌آوری کرده‌اند. روز چهارشنبه، هشتم بهمن‌ماه نیز، نیروهای انتظامی آنتنهای ماهواره شهروندان کرد در محله ' تپه کوله ' شهر پاوه را جمع‌آوری کردند.! این  درپی خوشحالی و رقص مردم در خیابانها بعداز ازادی کوبالی بوده!