ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتصاب کارگران کارخانه نورد و لوله صفا ادامه دارد

بیش از ۱۰۰۰ کارگر معترض، در تجمع امروز‌شان با برافروختن آتش در محوطه کارخانه، سعی کرده‌اند توجه مقام‌های محلی را به خواسته‌های خود جلب کنند.

تجمع اعتراضی و اعتصاب کارگران کارخانه لوله و نورد صفا، سومین روز خود را پشت سر گذاشت. این اعتراض صنفی که از روز یک‌شنبه، ۱۲ بهمن‌ماه آغاز شده، امروز سه‌شنبه ۱۴ بهمن‌ماه نیز ادامه یافت.

اعتصاب کارگران نورد و لوله صفا امروز وارد سومین روز شد

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در گزارش خود از این اعتصاب نوشته است کارگران معترض که تعداد‌شان بیش از ۱۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود، در تجمع امروز‌شان با برافروختن آتش در محوطه کارخانه، سعی کرده‌اند توجه مقام‌های محلی را به خواسته‌های خود جلب کنند.

اعتصاب کارگران نورد و لوله صفا امروز در حالی وارد سومین روز خود شد که کمتر از یک ماه از آخرین اعتصاب این کارگران می‌گذرد.

سر باز زدن کارفرما از پرداخت قسط دوم طلب کارگران که قرار بوده دهم بهمن پرداخت شود، باعث از سر گیری اعتصاب شده است.

شورای تأمین شهر ساوه، پیشتر مصوب کرده بود که در روزهای ۲۱ دی، ۱۰ بهمن، ۱۰ اسفند و ۲۵ اسفند، مبلغی معادل یک ماه حقوق به کارگران پرداخت شود و روز ۲۸ اسفند نیز عیدی و پاداش آنان پرداخت شود.

این تصمیم در بیستم دی و به دنبال تجمع کارگران در محوطه کارخانه در اعتراض به پرداخت نشدن چهار ماه حقوق و بیش از ۱۶ ماه حق بیمه، به تصویب شورای تأمین ساوه و کارفرما رسیده بود.

علاوه بر کارگران کارخانه نورد و لوله صفا، ۲۶ راننده کامیون که با سفر از بندرعباس به ساوه، برای این کارخانه مواد اولیه آورده‌اند نیز مقابل در ورودی کارخانه تجمع کرده‌اند. این رانندگان به پرداخت نشدن به موقع دستمزدشان اعتراض دارند.

یکی از کارگران معترض به ایلنا گفته است که یکی از مدیران میانی کارخانه دیروز با حضور در جمع کارگران گفته که هر کس از شرایط کارخانه ناراضی است، خود را معرفی کند تا با او تسویه حساب کنیم.

او گفته که «بعد از آنکه کارگران تا این حد با کارفرما مدارا کردند جواب آخرشان اخراج است.»

به نظر می‌رسد اعتراض‌های کارگری در ایران در روزهای اخیر گسترده‌تر شده است. شرایط بد اقتصادی باعث شده اغلب کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی، در روند تولید دچار مشکل شوند و از عده پرداخت به موقع حقوق و مطالبات کارگران برنیایند. واحدهای تولیدی زیادی تعطیل شده‌اند یا برای ادامه کار مجبور به تعدیل نیرو و اخراج شماری از کارگران خود شده‌اند.

در این شرایط کارگران فشار اقتصادی بیشتری را متحمل می‌شوند و اعتراض‌هایشان به مقام‌های مسئول هم اغلب به جایی نمی‌رسد.

روایت کارگران معترض از وضعیت کاری‌شان در کارخانه نورد و لوله صفا این است که در روزهای اخیر، زمزمه‌هایی در مورد تعدیل ۲۰۰ کارگر کارخانه شنیده شده است.

یکی از این کارگران گفته است که احتمال می‌دهد این زمزمه‌ها به قصد ترساندن کارگران باشد اما سیاست‌های اخیر کارفرما از جمله قطع حق اضافه‌کاری کارگران و کاهش تعداد کارگران شیفت نگهبانی واحدهای برق، تأسیسات و ... از دو نفر به یک نفر، احتمال صحت این شایعات را تقویت کرده است.

گفته می‌شود که در پی اعتصاب کارگران، کارفرما تعهد کرده است تا بیستم بهمن‌ماه، یک چهارم از یک ماه حقوق کارکنان را به حساب‌شان واریز کند که این تصمیم با اعتراض شدید کارگران مواجه شده است.

کارگران گفته‌اند که در طول این مدت، روزانه قادر به تهیه یک وعده غذا بوده‌اند و مبلغی که قرار است به حساب‌شان واریز شود، پول نان مصرفی خانواده‌هایشان هم نیست. آنان خواهان پرداخت همه طلب خود توسط کارخانه هستند.

قریب به اتفاق کارگران لوله و نورد صفا با قرارداد موقت در این واحد مشغول به کارند.

کارخانه لوله و نورد صفا در مجاورت بزرگراه ساوه به تهران و در کیلومتر نهم این بزرگراه قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.