ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در کارخانه لوله و نورد صفا را به روی کارگران بستند

کارخانه لوله و نورد صفا با ادامه اعتصاب بیش از ۱۰۰۰ کارگر این کارخانه، عصر روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن‌ماه، اعلام تعطیلی کرده است.

در ادامه‌ اعتصاب و اعتراض صنفی کارگران کارخانه لوله و نورد صفا در روز‌های گذشته، این کارخانه  تعطیل شد.

کارخانه لوله و نورد صفا با ادامه اعتصاب بیش از ۱۰۰۰ کارگر این کارخانه، عصر دیروز سه‌شنبه ۱۴ بهمن‌ماه، اعلام تعطیلی کرده است.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، با اعلام این خبر نوشته است «کارگران اعتصاب کننده که در محل کارشان تحصن کرده بودند، به بیرون کارخانه هدایت شدند.» مشخص نیست که چه کسانی کارگران معترض را به بیرون کارخانه هدایت کرده‌اند.

کارخانه لوله و نورد صفا با ادامه اعتصاب بیش از ۱۰۰۰ کارگر این کارخانه، عصر روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن‌ماه، اعلام تعطیلی کرده است.

اعتراض صنفی کارگران این کارخانه از روز یک‌شنبه، ۱۲ بهمن‌ماه آغاز شده بود. آنان در تجمع دیروز‌ خود با برافروختن آتش در محوطه کارخانه، سعی کرده‌ بودند توجه مقام‌های محلی را به خواسته‌های خود جلب کنند.

علاوه بر این، ۲۶ راننده کامیون که با سفر از بندرعباس به ساوه، برای این کارخانه مواد اولیه آورده‌ بودند هم، دیروز مقابل در ورودی کارخانه تجمع کردند. این رانندگان به پرداخت نشدن به موقع دستمزدشان اعتراض دارند.

مجموعه حوادث سه روز گذشته در حالی اتفاق افتاده است که کمتر از یک ماه از آخرین اعتصاب کارگران کارخانه لوله و نورد صفا می‌گذرد.

آن‌ها روز ۱۲ بهمن‌ماه، در اعتراض به خودداری کارفرما از پرداخت قسط دوم طلب‌شان دست از کار کشیده بودند.

شورای تأمین شهر ساوه، پیشتر مصوب کرده بود که در روزهای ۲۱ دی، ۱۰ بهمن، ۱۰ اسفند و ۲۵ اسفند، مبلغی معادل یک ماه حقوق، بابت حقوق عقب‌افتاده به کارگران پرداخت شود و روز ۲۸ اسفند نیز عیدی و پاداش آنان پرداخت شود.

کارخانه لوله و نورد صفا به عنوان کارفرما قسط اول مطالبات معوقه کارگران را با یک روز تاخیر در تاریخ ۲۲ دی‌ماه پرداخت کرده است اما حاضر نشده حق بیمه عقب افتاده کارگران را به صورت کامل پرداخت کند و فقط حق بیمه معوقه شهریور و آذر ماه امسال را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده است.

بر اساس این گزارش، در حالی که پنج روز از مهلت پرداخت قسط دوم طلب کارگران می‌گذرد، کارفرما تاکنون پولی به حساب کارگران واریز نکرده است.

مسئولان کارخانه نورد و لوله صفا در روزهای گذشته برای بازگرداندن کارگران بر سر کارهایشان، گفته بودند که تا بیستم بهمن‌ماه، یک چهارم از یک ماه حقوق کارکنان را به حساب‌شان واریز کند که این تصمیم با اعتراض شدید کارگران مواجه شده بود.

قریب به اتفاق کارگران کارخانه لوله و نورد صفا با قرارداد موقت در این واحد مشغول به کارند.

این کارخانه در کنار بزرگراه ساوه به تهران و در کیلومتر نهم این بزرگراه قرار دارد.

تعطیلی شک‌برانگیز کارخانه قند ورامین

در جریان دیگر اعتراض‌های کارگری در ایران، کارگران کارخانه تعطیل شده قند ورامین هم برای اعتراض به ادامه بلاتکلیفی و بی‌توجهی کارفرما به مطالبات صنفی‌شان، برای چهارمین روز متوالی دراین هفته، در محوطه کارخانه تجمع کردند.

این کارگران پس از اعلام تعطیلی کارخانه در طول هفته گذشته نیز هر روز برای اعلام اعتراض در محوطه کارخانه حاضر ‌شده‌اند.

کارخانه قند ورامین، یکی از قدیمی‌ترین کارخانجات تصفیه قند در ایران، به دلیل ناتوانی در تأمین مواد اولیه تعطیل شده است. تعطیلی این کارخانه دست‌کم ۴۰۰ کارگر را نیز بیکار کرده است.

دلیلی که کارفرما برای تعطیلی کارخانه اعلام کرده «کمبود مواد اولیه تولید (شکر خام)» بوده است. کارگران این کارخانه اما مدعی‌اند که در پشت اقدامات کارفرما که به‌خاطر آن کارخانه را تعطیل و کارگران را بیکار کرده است، هدف دیگری دنبال می‌شود. آنان درباره این «هدف دیگر»، توضیح دقیق و مشخصی نداده‌اند.

یکی از کارگران معترض کارخانه قند ورامین به «ایلنا» گفته که بدقولی کارفرما در عمل به وعده بازگشت آنان به کار، از جمله دلایل اجتماع اعتراضی آنان است.

به گفته این کارگر معترض، کارفرما از تاریخ ۲۹ دی ماه، کارخانه را تعطیل اعلام کرده و بعد از آن در چند اطلاعیه‌ که تاریخ‌شان مرتب تمدید ‌شده، از ورود کارگران به کارخانه جلوگیری کرده است.

کارگران اخراجی کارخانه قند ورامین تأکید کرده‌اند که در آخرین اطلاعیه کارفرما، کارخانه از تاریخ ۱۱ تا ۱۳ بهمن‌ماه تعطیل اعلام شده و از کارگران خواسته بودند که بعد از این تاریخ به کارخانه بازگردند، اما با احتساب دیروز و امروز دو روز از موعد تعهد کارفرما می‌گذرد و همچنان کارگران به کار خود باز‌نگشته‌‌اند.

به گفته این کارگران، کارفرما پس از اعلام اخراج، لیست همه کارگران را برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار فرستاده است. این در حالی است که یک ماه حقوق کارگران در دی ماه پرداخت نشده و این کارگران بن کارگری، عیدی و ... نیز از کارفرما طلب دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دوهفته‌نامه نبض، ۱ اسفند ۱۳۹۳‎‎

    […] بهمن، بیش از ۱۰۰۰ نفر از کارگران کارخانه لوله و نورد صفا در شهر ساوه، دست به اعتصاب زده و در اعتراض به دستمزدهای […]

  • اسماعیل احمدی / زرتشت

    درود . از جنبش های اعتراضی کارگران میهن مهر حمایت کنیم .........