ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک میلیون و ۴۳۰ هزار نفر تبعه خارجی «غیر مجاز» در ایران

حسین ذوالفقاری گفته در ایران، اتباع «غیرمجاز» پس از بازداشت ظرف ۴۸ ساعت اخراج می‌شوند اما در سایر کشور‌ها با آنها برخوردهای قانونی و قضایی می‌شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ایران از وجود یک میلیون و ۴۳۰ هزار نفر تبعه خارجی «مجاز» در کشور خبر داده و گفته که همین تعداد نیز اتباع «غیرمجاز» در کشور زندگی می‌کنند.

حسین ذوالفقاری گفته: «نوع برخورد با اتباع غیرمجاز خارجی در جمهوری اسلامی ایران در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود چرا که ما موظفیم پس از بازداشت اتباع غیرمجاز ظرف ۴۸ ساعت آنان را از کشور اخراج کنیم اما در سایر کشور‌ها با اتباع غیرمجاز برخوردهای قانونی و قضایی می‌شود.»

او این موضوع را در ارتباط با بازداشت تعدادی از اتباع ایرانی در ترکمنستان مطرح کرده است.

در روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی مبنی بر کشته شدن یک ماهیگیر و زندانی شدن چند ماهیگیر ایرانی دیگر توسط ترکمنستان منتشر شد.

چهار نفر از صیادان ایرانی که گفته می‌شود به علت توفان، راه خود را در دریا گم کرده‌اند، از سوی مرزداران ترکمنستانی بازداشت شده‌اند اما با وجود رایزنی‌های انجام شده آنان همچنان در زندان این کشور هستند.

ذوالفقاری درباره وضعیت این اتباع ایرانی در ترکمنستان گفته است: «مقامات ترکمنستانی این اتباع ایرانی را در اختیار حوزه قضایی این کشور قرار دادند و احتمالا آنان باید به علت ورود غیرمجاز به ترکمنستان محکومیت خود را در این کشور سپری کنند.»

دو روز قبل، با وجود ابهاماتی که در مورد صحت این خبر وجود داشت، پدران چهارماهیگیر ترکمن، از صدور چهارسال حبس برای فرزندا‌نشان در زندان‌های ترکمنستان خبر دادند، هرچند سفیر ایران در ترکمنستان از این ماجرا اظهار بی‌اطلاعی کرد.

سفیر ایران در ترکمنستان، سیدمحمدموسی هاشمی‌گلپایگانی، گفته بود که در مورد دستگیری چند ماهیگیر ایرانی توسط پلیس ترکمنستان در دریای خزر اطلاعی ندارد و این خبر مربوط به سال گذشته بوده که به اشتباه منتشر شده است.

این در حالی است که این خبر، پیش‌ازظهر شنبه، روی خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار گرفته بود و ایرنا نوشته بود که علاوه بر دستگیری چهار نفر، یک نفر کشته شده و یک قایق هم واژگون شده است.

هم زمان، معاون سیاسی استانداری گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «شرق» خبر دستگیری چهار ماهیگیر را تایید و حتی اعلام کرد که موضوع را به اطلاع معاون کنسولی وزارت‌خارجه رسانده است. علاوه بر معاون استانداری گلستان، فرمانده مرزبانی گلستان هم ورود ناخواسته چند ماهیگیر ایرانی به محدوده آب‎های ترکمنستان و دستگیری آن‌ها توسط نیروهای دریابانی این کشور را تایید کرده است.

در همین زمینه، یک مقام مسؤول در گلستان که خواست نامش ذکر نشود گفت: «افزون بر ۲۰۰ نفر از اتباع ایران که اغلب آن‌ها اهالی این استان هستند، در زندان‌های ترکمنستان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.»

او روز یکشنبه در گفت‎وگو با خبرگزاری ایرنا گفته که خبر‌ها حاکی از این است که برخی مأموران مرزی و امنیتی ترکمنستان رفتار خوبی با اتباع ایران به ویژه زندانیان ندارند.

بنا بر این گزارش، اخباری از شکنجه و بدرفتاری برخی ماموران ترکمنستان در گمرک مرزی اینچه برون، منتشر شده است.

ایران حدود ۱۰۰۰ کیلومتر مرز آبی و خاکی با ترکمنستان دارد که بخشی از آن در استان شمالی گلستان واقع است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهرام

    در جواب سارا خانم که احتمالا همسرشان افغانی است باید گفت اگر مهمانی برای شما بیاید و حاضر به ترک خانه شما نشود و در ضمن در خانه شما به قواعد خانه شما احترام نگذارد عکس العمل شما چیست؟حال که افغانستان صاحب دولتی دموکراتیک و دموکراسی شده افغانیها در ایران چه می کنند که رحیمی پول ارد انها را اختلاس کند؟(با توجه به پولهایی که در ایران جابجا میشود رحیمی به چندرغاز پول اردافغانیها چیکار داشته و اصل مطلب قابل قبول نیست)بدانید وجود و اقامت 35 ساله افغانیها با وجود عملکرد جنایتکارانه بسیاری از انها و با وجود فقیرتر شدن هر روزه ایرانیان چند علت دارد1_روی کار امدن حکومت ضد ملی اخوندها در ایران واعتقاد نداشتن اخوندها به مرز جغرافیایی در اول انقلاب که دم از امت مسلمان می زدند البته در حال حاضر کمی مشکلات حضور افغانیها را درک کرده اند ولی اراده ای برای اخراج انان ندارند2_انگیزه ایرانیان از کار دادن به افغانیها که کمی ارزانتر از کارگران ایرانی هستند ولی از مشکلات اقامت دائمی انان غافلند 3_دفاع گروهی دیگر از ایرانیان با انگیزه روشنفکری و اجنبی پرستی ازافغانیها که این دسته از ایرانیان بعضا به کشورهای اروپایی و امریکا سفر کرده اند و در ذهن خود فرهنگ امریکایی را که مهاجرپذیر است و درامد سرانه امریکا که 20 برابر ایران است را با ایران مقایسه میکنند که مردمش هر روز فقیرتر میشوند و انتظار همان برخورد را با مهاجران افغانی دارند ودر پایان باید برخورد با مهاجران را از کشورهایی مانند روسیه یونان ترکمنستان یاد بگیریم که با وجود اینکه اکثر زندانیان ایرانی که در ترکمنستان زندانی هستند ترکمن هستند ولی بدور از احساسات قانون را در مورد انها اجرا می کند

  • سارا

    1- حالا که قرار است مقایسه بین رفتار ما و دیگران در برخورد با مهاجرین باشد کاش در تمامی موارد این مقایسه را انجام میدادید، نه همین یک مورد. مثلا در هیمن سایت خبری نشر شد که رحیمی معاون اول دولت احمدی نژاد سهمیه آردی را که سازمان ملل برای کمک به مهاجرین افغان داده است فروخته و پول آن را اختلاس کرده است. آیا در بقیه کشورها هم حتی تا سطح معاون رنیس جمهور از مهاجرین به علت بی پناه بودن آن سوئ استفاده می کنند؟ 2- در ضمن کسانی که شما اتباع غیرمجاز نام می برید، اکثرشان چند دهه است در ایران زندگی میکنند، و بعضی حتی متولد ایران هستند....تا کی این ها اتباع بیگانه هستند. 3- در ضمن یکی از دلایل اصلی ناآرامی های چند دهه گذشته نقش مخرب کشورهایی مثل ایران و پاکستان و عربستان است که هر کدام گروه های مسلح وطرفدار خود را دارند و باعث شعله ور ماندن جنگ های داخلی بوده اند. 4- دست کم در طول 14 سال گذشته هر سال به طور متوسط دو میلیارد دلار صادرات ایران به افغانستان بوده است که اکثر آن مواد غذایی بی کیفیت، پفک، مواد شوینده غیر استاندارد و .... بوده است. آیا شما به این مسایل هم اشاره کرده اید. 5- فراموش نکنید که بیشتر از سی سال است که ایران به کمک مهاجرین آواره افغان با حداقل دستمزد، بدون بیمه و هیچ نوع خدماتی ساخته میشود. و در واقع دولت ایران از در اختیار داشتن این نیروی کار مفت و بی حمایت بسیار راضی بوده است و د ربسیاری از موارد حتی همان مزد اندک هم به کارگران افغان داده نشده است و کسی هم نبوده است که از آنها حمایت قانونی بکند. 6- و باز باید گفته میشد که نیروهای مرزی ایرا ن به افغان هایی که به علت مشکلات امنیتی و اقتصادی مجبور میشوند به داخل ایران بیایند در مبادی ورودی غیر قانونی تیراندازی میکنند و آنها را میکشند. در کجای دنیا به مهاجرین غیرقانونی توسط گارد مرزی کشور میزبان تیراندازی صورت میگیرد؟ 7- و بسیاری مسایل دیگر .....متاسفانه

  • Neda

    حدود 25 درصد از کل ایرانیان تحصیل کرده هم‌اکنون در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند. طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، سالانه بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر از ایرانیان تحصیل کرده برای خروج از ایران اقدام می‌کنند...

  • arass

    و میلیونها مهاجر ایرانی تحصیلکرده  بجان آمده مجاز و غیر مجاز!

  • محمد

    تیتر این خبر چه ربطی دارد به متن این خبر؟ تمام این خبر در مورد اتفاقی لست که در ترکمنستان افتاده. بسیار غیرحرفها ای ...متاسفم