ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه اعتصاب ۵۰۰ راننده کامیون در کارخانه سیمان ارومیه

گفته می‌شود که شرکت‌های حمل و نقل مستقر در پایانه کارخانه سیمان ارومیه، بدون در نظر گرفتن نوبت بار کامیون‌داران، ۹۰ درصد از بارهای سیمان کارخانه را به کامیون‌های طرف قرار‌داد خود می‌سپارند.

در ادامه اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگری در ایران، ۵۰۰ نفر از راننده‌های پایانه‌های کارخانه سیمان ارومیه، تا پایان روز پنج‌شنبه، شانزدهم بهمن‌ماه برای سومین روز متوالی تحصن کردند.

۵۰۰ راننده‌، برای سومین روز پیاپی در واکنش به آن‌چه توزیع ناعادلانه بار از سوی شرکت‌های حمل و نقل می‌خوانند، در پایانه سیمان ارومیه تحصن کرده‌‌اند.

اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگری در ایران بالا گرفته است و در روزهای گذشته، خبرهای زیادی درباره این اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها منتشر شده است. یک فعال کارگری تأکید کرده که اگر «پیش‌ترها برای افزایش قدرت خرید کارگران مذاکره می‌کردیم، در حال حاضر شرایط به گونه‌ای شده که باید برای بقای کارگران تلاش کنیم و جلسه‌ها را با این رویکرد پیش ببریم تا به نتیجه مطلوب برسیم.»

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گزارش کرده که این ۵۰۰ راننده‌، برای سومین روز پیاپی در واکنش به آن‌چه توزیع ناعادلانه بار از سوی شرکت‌های حمل و نقل می‌خوانند، در پایانه سیمان ارومیه تحصن کرده‌‌اند.

راننده‌های معترض گفته‌اند که شرکت‌های حمل ونقل باید هر روز دست‌کم به ۱۵۰ راننده کامیونی که کارت نوبت دارند، بار تحویل دهند اما آنان نه تنها نوبت‌دهی را بر اساس کارت نوبت رعایت نمی‌کنند، بلکه به جای اعلام بار به کامیون‌داران، وظیفه توزیع بار را هم خودشان بر عهده گرفته‌اند.

صادق تقی‌لو، دبیر انجمن صنفی راننده‌های سیمان ارومیه نیز به «ایلنا» گفته است که شرکت‌های حمل و نقل مستقر در پایانه کارخانه سیمان ارومیه، بدون در نظر گرفتن نوبت بار کامیون‌داران، ۹۰ درصد از بارهای سیمان کارخانه را به کامیون‌های طرف قرار‌داد با خود می‌سپارند.

در مقابل، مجتبی رحمانی، مدیر کل حمل و نقل پایانه‌های استان آذربایجان غربی، در واکنش به اعتراض رانندگان نامه‌ای برای رییس انجمن صنفی رانندگان سیمان ارومیه نوشته و تأکید کرده است که «در صورت بروز هر گونه تنش میان رانند‌ها، این موضوع را از سوی مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد.»

او در این نامه با هر گونه ایراد سخنرانی مخالفت کرده و با تهدید ضمنی رانندگان نوشته است که در صورت ایجاد تداخل در وظایف شرکت‌های حمل ونقل و برهم زدن نظم عمومی محوطه پایانه، با انجمن صنفی رانندگان برخورد قانونی می‌کند.

صادق تقی‌لو اما تأکید کرده که بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده میان  انجمن صنفی رانندگان کامیون و انجمن صنفی پایانه‌های حمل ونقل سیمان ارومیه، شرکت‌های حمل ونقل ‌بایستی به همه کامیونداران طبق نوبت بار ارائه دهند اما «این شرکت‌ها بدون در نظر گرفتن تفاهم‌نامه به طور سلیقه‌ای عمل می‌کنند.»

تقی‌لو همچنین گفته است که بر اساس بند دوم توافق‌نامه انجمن صنفی کامیون‌داران و شرکت‌های حمل و نقل، کنترل و نظارت بر نوبت‌دهی به رانندگان، به عهده انجمن صنفی رانندگان است.

در روزهای گذشته ۲۶ راننده کامیون نیز که با سفر از بندرعباس به ساوه، برای کارخانه نورد و لوله صفا مواد اولیه برده بودند، در اعتراض به پرداخت نشدن به موقع دستمزد‌هایشان تجمع کرده بودند.

شرایط بد اقتصادی باعث شده اغلب کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی، در روند تولید دچار مشکل شوند و از عهده پرداخت به موقع حقوق و مطالبات کارگران برنیایند. واحدهای تولیدی زیادی نیز تعطیل شده‌اند یا برای ادامه کار مجبور به تعدیل نیرو و اخراج شماری از کارگران خود هستند. این شرایط فرصت سو‌ء‌ استفاده را نیز برای برخی کارفرمایان فراهم کرده است تا به بهانه دشواری تولید، از تمدید قرارداد با کارگران سر باز بزنند و آن‌‌ها را اخراج کنند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.