ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرو ریختن دیوار مقبره دانیال شوش در خوزستان

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفته است که جدای از این حادثه، بخش تاریخی این بنا و به‌خصوص بقعه آن، مشکلات خاص خود را دارد که باید فوری حل شود.

فرو ریختن دیوار مقبره دانیال شوش در خوزستان، موجب اعتراض شدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شده است. علت اصلی فرو ریختن این دیوار، رعایت نشدن ضوابط فنی توسط پیمانکار بوده است.

توسعه اماکن مذهبی و به‌خصوص مکان‌هایی که از آن‌ها با عنوان امام‌زاده‌ یاد می‌شود، در طول بیش از یک دهه گذشته، مورد توجه سازمان اوقاف و امور خیریه بوده است

ریزش دیوار این مقبره به دلیل اجرای «طرح توسعه حرم دانیال» رخ داده است که توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان اجرا می‌شود.

توسعه اماکن مذهبی و به‌خصوص مکان‌هایی که از آن‌ها با عنوان امام‌زاده‌ یاد می‌شود، در طول بیش از یک دهه گذشته، مورد توجه سازمان اوقاف و امور خیریه بوده است و این طرح‌ها معمولاً بافت و ارزش تاریخی این مکان‌ها را از بین برده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در اعتراض به فرو ریختن دیوار مقبره دانیال شوش، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این پروژه را متوقف کرده و از پیمانکار خواسته است تا همه‌ شرایط فنی را رعایت کند.

بقعه تاریخی دانیال در شوش که «آرامگاه دانيال نبی» خوانده می‌شود، در ساحل شرقی رودخانه شاوور و روبه‌روی تپه ارگ قرار دارد. گفته می‌شود که این مقبره متعلق به پیامبری است که در بیت‌المقدس متولد شده است.

کارکرد مذهبی این بنا در طول سال‌های گذشته بیشتر شده است و برنامه‌های دينی و عمومی، مثل عزاداری و جشن در آن برگزار می‌شود.

این بقعه در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰، با شماره ثبت ۵۱ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بر اساس خبرهای منتشر شده، فرو ریختن دیوار الحاقی این مقبره که در دوره قاجاریه-‌ پهلوی به این بنا اضافه شده، از اوایل بهمن‌ماه امسال آغاز شده است. این اتفاق هنگام گود‌برداری بنا برای اجرای طرح توسعه و در حالی که ناظر میراث فرهنگی بر سر پروژه حضور نداشته، رخ داده است. گفته شده که کارشناسان میراث فرهنگی استان خوزستان، برای موافقت با این گود‌برداری تحت فشار قرار گرفته‌اند.

در اولین ساعات پس از فرو ریختن دیوار این بنای تاریخی، رضا نجاتی، فرماندار شهرستان شوش، با تکذیب وقوع هر گونه خرابی در این بنا گفت که چنین اتفاقی رخ نداده است اما دوم بهمن‌ماه، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان با صدور اطلاعیه‌ای، خبر تخریب دیوار این مقبره را تأیید کرد.

حالا محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفته است که «جدای از این حادثه، بخش تاریخی این بنا و به‌خصوص بقعه آن، مشکلات خاص خود را دارد که باید فوری حل شود.»

او گفته که دیواره تخریب شده دست‌کم ۱۰ تا ۱۵ متر با بقعه فاصله دارد و اضافه کرده که «گر‌چه دیوار تخریب شده، تاریخی نبوده است اما مسأله‌ اصلی چیز دیگری‌ست و نمی‌توان این تخریب را به دلیل تاریخی نبودن این بخش از دیوار توجیه کرد.»

طالبیان گفته که دلیل سختگیری چهار ساله‌ سازمان میراث فرهنگی برای اجرای چنین پروژه‌ای، جلوگیری از وقوع چنین حوادثی بوده است.

کارفرمای طرح توسعه‌ حرم دانیال نبی، اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه‌ استان خوزستان است و پیمانکار آن، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس استان خوزستان. به این ترتیب به نظر می‌رسد که تأمین بودجه‌ برای پیش‌برد این پروژه، ارتباطی به سازمان میراث فرهنگی ندارد و از آنجا که پیمانکار این پروژه، اعتبار لازم را برای ادامه کار دریافت نکرده است، آن را نیمه کاره رها کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.