ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شبکه اینترنت و معضل عبور از فیلترینگ

دامون برخوردار - مقاله سعی دارد که با توجه به شرایط فعلی کاربر ایرانی، راه‌حلی امکان‌پذیر را برای دسترسی آزادانه‌تر به اینترنت در اختیار شما بگذارد.

این مقاله سعی دارد که با توجه به شرایط فعلی کاربر ایرانی، راه‌حلی امکان‌پذیر را برای دسترسی آزادانه‌تر به اینترنت در اختیار شما بگذارد.

برای هر کاربری که حتی یک بار از داخل ایران قصد اتصال به «شبکه جهانی» اینترنت را داشته باشد، اولین مساله‌ای که جلب توجه می‌کند وجود فیلترینگ است.

بسیاری از وب‌سایت‌های معروف خارج از ایران که «سیاسی» نیستند و یا در نظر اول به نظر نمی‌رسد که از نظر حکومت ایران مشکلی داشته باشند، غیر قابل دسترسی‌اند و با تایپ نشانی بسیاری از این وب‌سایت‌ها شما تنها به یک جا می‌رسید: «وب سایت پیوندها».

همین مساله باعث شده است که نبردی پایان‌ناپذیر بین کاربران و مقامات دولتی برای فیلترینگ بیشتر و دور زدن این فیلترینگ آغاز شود. از چندین سال پیش و ظهور فیلترشکن‌های ساده تا نرم‌افزارهای پیچیده‌تری مانند Tor و Psiphon، کاربران و حکومت تلاش کرده‌اند که هر بار یک قدم از دیگری پیشی بگیرند.

با توجه به روش‌های مختلفی که مقامات دولتی برای مسدود کردن ارتباط اینترنتی کاربران استفاده می‌کنند، نمی‌توان از کارایی هیچ روشی به صورت صد در صد اطمینان داشت اما با استفاده از بازخورد کاربرانی که در نقاط مختلف ایران از این روش‌ها استفاده خواهند کرد و با استفاده از تجربیات شما، این مقاله و مقالات بعدی به تدریج غنی‌تر خواهد شد.

فیلترشکن‌ها مبتنی بر وب

اولین نسل فیلترشکن‌هایی که معمولاً در خارج کشور و توسط رسانه‌ها برای کاربران داخل ایران آماده می‌شد، فیلترشکن‌های مبتنی بر وب بودند. کاری که این وب‌سایت‌های عموماً ساده انجام می‌دادند این بود که به عنوان واسطه نسخه‌ای از سایت فیلتر شده را لود کنند و این نسخه را برای شما بفرستند.

ساده بودن روند رمزگذاری و در عین حال آشکار بودن کل روند برای مسئولان کنترل ارتباطات در حکومت ایران، این امکان را فراهم می‌کرد که خیلی سریع این سیستم‌ها را از کار بیندازند.

یکی از ساده‌ترین این سیستم‌ها PhProxy است که بر اساس زبان برنامه‌نویسی PHP کار می‌کند و نحوه نصب نسبتاً ساده‌ای دارد. برای استفاده از این سیستم شما به یک سرور یا هاست در خارج از ایران نیاز دارید و بعد با آپلود کدی که از این نشانی دریافت می‌کنید، در یک پوشه و فولدر پنهانی، می‌توانید به صفحه‌ای مانند این برسید:

ممکن است برای کارکرد درست این راه‌حل نیازمند فعال کردن گزینه‌های مختلفی که در زیر صفحه لیست شده‌اند باشید و در عین حال این فیلترشکن به خوبی تمامی وب‌سایت‌ها (مثل فیس‌بوک) را باز نکند.

کسانی که با کامپیوتر آشنایی بیشتری دارند می‌توانند این روش را تست کنند و برای مصارف شخصی از آن استفاده کنند. توضیحات بیشتر درباره این نوع فیلترشکن را می‌توانید در وب‌سایت LifeHacker و به زبان انگلیسی بخوانید.

فیلترشکن‌های رایگان

درباره ابزارهای عبور از فیلترینگ پیش از این مطالب بسیاری منتشر شده است و رسانه‌های خارج از کشور از جمله رادیو زمانه نسخه‌ای از ابزار عبور از فیلتر سایفون ۳ را منتشر کرده‌اند.

نکته مهم برای تمامی کاربران استفاده از آخرین نسخه این نرم‌افزار است. این نرم‌افزارها به طور مداوم به روز می‌شوند و اگر چه ممکن است که یک نسخه قدیمی دیگر برای کاربران کارایی نداشته باشد اما آخرین نسخه منتشر شده معمولا قابل استفاده است.

به دلیل انبوه مطالب منتشر شده در این باره در اینجا تنها به ذکر نام و نشانی دانلود آخرین نسخه بعضی از ابزارها اکتفا می‌کنیم و کاربران می‌توانند اطلاعات بیشتری را با جستجو در محتوای فارسی وب بیابند.

سایفون ۳ -  آخرین نسخه را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. همچنین شما می توانید برای دریافت آخرین ورژن سایفون به این نشانی ایمیل بزنید: zamaneh@psiphon3.com

فری گیت – را از اینجا دانلوود کنید.

تور - نرم‌افزار رمزگذاری و عبور از فیلترینگ تور را از اینجا دانلوود کنید.

هات اسپات شیلد – را از اینجا دانلوود کنید.

به دلیل استفاده انبوه کاربران از این سرویس‌ها مقامات حکومتی در ایران به صورت سازمان یافته، برای بی‌اثر کردن این ابزارها تلاش می‌کنند. گزارش کاربران حاکی از کارآمدی و ناکارآمدی برخی از این سرویس‌ها در نقاط مختلف ایران است.

فیلتر شکن‌های غیر رایگان

بسیاری از وب‌سایت‌های فارسی پر است از تبلیغات انواع و اقسام وی‌پی‌ان‌ها و فیلترشکن‌ها؛ عموماً با قیمتی نه چندان بالا و با تضمین کارایی مناسب. اما این وی‌پی‌ان‌ها از کجا می‌آیند و چرا در مقایسه با فروشندگان خارجی قیمت پایین‌تری دارند؟

اگر چه بسیاری از سرویس‌های وی‌پی‌ان‌ی که به صورت زیرزمینی در بازار ایران فروخته می‌شوند در حقیقت تنها فروش دوباره سرویس‌های خارجی است که به صورت عمده خریده شده‌اند اما در سال‌های گذاشته تردیدهایی درباره ارتباط بعضی از فروشندگان با نهادهای امنیتی مطرح شد.

چرا از فروشندگان داخلی وی‌پی‌ان خرید نکنم؟

از آنجایی که بااتصال به وی‌پی‌ان‌ تقریباً تمامی ترافیک اینترنتی شما از مجرای سرویس‌دهنده وی‌پی‌ان‌ عبور می‌کند، این سرویس‌دهنده بهتر از هر کسی می‌تواند بر روند اطلاعات شما و سایت‌هایی که به آن مراجعه کرده‌اید نظارت کند.

در این صورت اگر یک نهاد امنیتی به هر دلیلی یک سرویس وی‌پی‌ان‌ ارائه کند می‌تواند نظارت بهتری را بر روی کاربرانی که با اطمینان کامل به تمامی سایت‌های ممنوعه (که حالا دیگر فیلتر هم نیستند) سر می‌زنند داشته باشد. برای همین اگر به امنیت خود واقعاً اهمیت می‌دهید بهتر است که کارت اعتباری تهیه کنید و سرویس وی‌پی‌ان‌ خود را خود از سرویس‌دهنده‌های معتبر خارج از ایران بخرید. در این صورت نسبت به سرویس‌دهنده اصلی وی‌پی‌ان‌ خود اطمینان خواهید داشت.

ما که کارت اعتباری نداریم!

اگر چه برای هر مشکلی بر روی اینترنت صدها و بلکه هزاران محصول و راه حل وجود دارد اما کاربر ایرانی جز معدود کاربران کشورهایی است که همیشه خارج از دنیای اینترنت جهانی و محصولاتش زندگی می‌کند.

در جایی که کاربر آمریکایی یا اروپایی امکان سفارش محصول از وب‌سایت‌های مختلف را دارد، کاربر ایرانی به دلیل تحریم‌ها امکان استفاده از هیچ کارت اعتباری (credit card) بین‌المللی را ندارد.

در سال‌های گذشته این مشکل تا حدی و به صورت محدود حل شده است و کاربران ایرانی هم می‌توانند از راه‌هایی دسترسی به این کارت‌ها داشته باشند.

اگر چه کارت‌های اعتباری معتبر به دلیل مالکیت آمریکایی شرکت‌های صادرکننده‌شان نباید به کاربران ساکن ایران خدمتی را ارائه کنند اما به تازگی شرکت‌های محدودی در تهران و مراکز استان‌ها، با استفاده از بانک‌های واقع در کشورهای همسایه ایران مثل ارمنستان، امارات و ترکیه با درج آدرس واقع در این کشورها برای کاربران ایرانی کارت‌های اعتباری صادر می‌کنند.

بی‌تردید به دلیل شفاف نبودن این روند، امکان برای سودجویان نیز فراهم خواهد شد تا به با ترفندهای مختلف پول کاربر ایرانی را از دستش خارج کنند اما هنوز شرکت‌های قابل‌اعتمادی نیز وجود دارند که اقدام به صدور این کارت‌ها می‌کنند.

با اندکی جستجو در اینترنت، چک کردن نرخ‌ها و مراجع به بازارهای کامپیوتری در تهران و مراکز استان‌ها می‌توانید فروشندگان بسیاری را بیابید که این خدمات را ارائه می‌کنند. به دلیل روند نیمه پنهان این شرکت‌ها ما نمی‌توانیم هیچ فروشنده‌ای را توصیه یا رد کنیم.

برای امتحان می‌توانید در اولین خرید مبلغی حدود ۲۰ تا ۳۰ دلار آمریکا را بر روی کارت‌های Visa Card و یا Master Card (که دو نام معتبر سرویس دهنده کارت اعتباری هستند) را بخرید. شما برای خریدهای اینترنتی نیازی به کارت فیزیکی ندارید و فروشنده باید به شما یک شماره ۱۶ رقمی و یک تاریخ انقضا برای کارت به همراه نام روی کارت و نشانی مربوطه را تحویل دهد. تقریباً تمامی کارت‌ها دارای یک شماره سه رقمی CCV هستند که برای خرید به این شماره هم نیاز دارید.

در این مرحله شما دارای اطلاعات یک کارت اعتباری مجازی هستید و می‌توانید تا ۳۰ دلار آمریکا خرید کنید. این موفقیت بزرگی است و گوشه‌ای از در شبکه جهانی به روی شما باز شده است

وی‌پی‌ان‌ چگونه کار می‌کند (به زبان انگلیسی):

حالا کارت اعتباری ما آماده است اما مشکل فیلترینگ همچنان برقرار است. البته فرض بدیهی این است که کاربر برای خواندن همین مطلب هم از سیستم عبور از فیلترینگی استفاده کرده و این راه حل به‌صورت موقت در اختیار کاربر است.

چگونه کارایی وی‌پی‌ان را چک کنیم؟

برای خرید یک وی‌پی‌ان‌ تجاری ما نیازمند سرویسی هستیم که امکان تست را به ما بدهد و در صورت عدم کارایی بتوانیم بدون از دست دادن پولمان سرویس را کنسل کنیم.

لیست سرویس‌دهندگانی که در زیر می‌آید تنها نمونه‌ای از فروشندگان تجاری وی‌پی‌ان‌ است و ما نمی‌توانیم به طور جداگانه کارایی این سرویس‌ها را تضمین کنیم اما مطمئنیم که در میان راه‌حل‌های ارائه‌شده همیشه راهی برای شما برای دسترسی آزادانه به شبکه جهانی اینترنت وجود دارد.

 Strong VPN

قیمت خرید استرانگ حدود ۵ دلار در ماه و امکان کنسل کردن سرویس تا هفت روز بعد از خرید است. استرانگ دارای نرم‌افزار قابل نصب بر روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس و گوشی‌های موبایل اندروید و آیفون است.

TunnelBear

تونل‌بر، دارای نسخه رایگان و نسخه پولی حدود ۵ دلار در ماه برای استفاده در سه دستگاه است. می‌توانید ابتدا نسخه رایگان را تست کنید و در صورت کارآمدی نسخه پولی را سفارش دهید.

Hidemyass

هاید مای اس یکی از قدیمی‌ترین سرویس دهندهاست و قیمت خرید یک‌ساله حدود ۶ دلار در ماه  است. این سرویس امکان کنسل کردن حساب کاربری تا یک ماه بعد از خرید را دارد و می‌شود به این ترتیب کارآمدی آن را تست کرد.

PIA

پی آی ای را می توانید با حدود چهار دلار در ماه به مدت یک سال بخرید. با این قیمت، پنج کاربر به صورت همزمان می توانند از یک حساب کاربری یک ساله استفاده کنند. امکان کنسل کردن حساب تا هفت روز پس از خرید و در صورت عدم کارایی نیز هست.

  TorGuard

تورگارد را می‌توانید با قیمت حدود ده دلار در ماه برای ۵ کاربر همزمان، خریداری کنید. این سرویس، امکان کنسل کردن حساب کاربری در صورت عدم کارایی را نیز ارائه می‌دهد.

شما چه سرویسی را پیشنهاد می‌کنید؟

در نظرسنجی درباره سرویسی که برای دورزدن فیلترینگ استفاده می کنید شرکت کنید.

از تجربیات خود برای ما بنویسید و پرسش‌هاتان  را در بخش نظرات اضافه کنید تا به آن‌ها پاسخ دهیم.

آیا از سرویس Kerio استفاده می‌کنید؟ از تجربیات خود در استفاده از این سیستم برایمان بگویید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    ههههههههههه

  • m

    من از سایفون استفاده میکنم چه برای ویندوز و چه برای آندروید خیلی هم خوبه

  • دامون برخوردار

    میرزای عزیز دقت کنید که ما نمی گوییم که الزاما تمامی وی پی ان های تهیه شده را نهادهای امنیتی تهیه کرده اند و نمی خواهیم به توهم توطئه دامن بزنیم. به هیچ وجه. وجود یک امکان دلیل بر اتفاق قطعی آن نیست. در عین حال شرکتی که نام برده اید به طور مشخص درباره سرورهای وی پی ان ش اطلاعات خاصی نمی دهد و اگر شما نیاز به فعالیتی دارید که لازمه آن امنیت کامل اینترنتی است بهتر است که از سرویس هایی استفاده کنید که خودتان از سرویس دهنده های مطمئن تهیه کرده اید. استفاده از سرویس های رایگان تور و سایفون هم ممکن است راهگشا باشد.

  • میرزا

    من از 20SPEED با کارت های شبکه داخل ایران(شتا ب) اکابت VPN تهیه میکنم ایا امن است ؟یا اینکه از همان هایی است که خود نهادی های امنیتی  پشت ان قرار دارند چون همان  طورکه گفتید راه دیگری نیست  دامون و دیگر دوستان راهنمایی کنند  باسپاس

  • دامون برخوردار

    دوست عزیز از وقتی که گذاشتید و نظرات تان واقعا ممنونم. ۱- نکته مهم این که این مطلب در سطح مقدماتی تهیه شده و برای کاربرانی است که در زمینه اینترنت و فناوری اطلاعات تخصصی ندارند. بدیهی است که کاربران متخصص و دارای دانش فنی نیازی به این اطلاعات ندارند و مطالب مورد نیاز خود را به طرق دیگر تهیه می کنند. ۲- نکته شما در مورد بسته بودن PPTP صحیح است اما به طور اخص چندین گزارش و نمونه از کارکرد (برای مثال) StrongVPN در ایران وجود دارد که نشان می دهد این مورد همیشه صادق نیست. یعنی تمامی سرویس دهندگان اینترنت در ایران از یک سیاست خاص پیگیری نمی کنند و ممکن است استفاده از این روش کارآمد باشد. ۳- نکته شما درست اما در هیچ جایی در این متن به PayPal اشاره ای نشد. همان طور که گفتید سیاست فعال شرکت PayPal در بلوکه کردن این حسابها جایی برای استفاده از این امکان را برای کاربران داخل ایران باقی نمی گذارد اما اکثر قریب به اتفاق شرکت های نام برده Gateway پردازش کردیت کارت اختصاصی خود را دارند و برای این که مشتریانی از ایران هم دارند آی پی ایران - اگر از داخل ایران فیلتر نباشد- به خودی خود مشکلی را ایجاد نمی کند. ۴- مشکل همیشه بررسی پکت های SSL نیست که استفاده از HTTPSANYWHERE مشکل را حل کند. برای مثال بسیاری از وب سایت های گروه های فعال سیاسی خارج از کشور از پروتکل SSL استفاده نمی کنند و مرور وب سایت این گروه ها به صورت روزانه - که می تواند به راحتی قابل بررسی باشد- می تواند باعث مشکلاتی برای کاربر داخل ایران شود. باز هم از وقت و کامنت شما ممنونم.

  • دامون برخوردار

    احمد عزیز برای امتحان در اینجا یک حساب کاربری رایگان ایجاد کن ٖhttps://hide.me/en/pricing و بعد این موارد را که در تصویر آمده است دنبال کن و https://community.hide.me/tutorials/windows-phone-8-1.47/ و نتیجه را برای ما بنویس. امیدوارم که این راه برای نصب وی پی ان از طریق پروتکل IKEv2 IPsec protocol راه گشا باشد.

  • دامون برخوردار

    کاوه عزیز، ممنون از نظرت. 1- اگر چه استفاده از آی پی ایران در استفاده از اکانت کاربری PAYPAL باعث مسدود شدن سریع حساب کاربری می شود اما خرید از بقیه سرویس های وی پی ان الزاما این طور نیست. برای مثال StrongVPN علنا برای کاربران ایرانی صفحه ای ایجاد کرده است و تبلیغ می کند. 2- در مورد مسدود بودن PPTP در بعضی از ISP ها حرف شما کاملا صحیح است اما عموم سرویس های جدید امکان استفاده از OpenVPN را می دهند (بعضا توسط یک نرم افزار قابل نصب) که باید بتواند این مشکل را حل کند. باز هم ممنون و اگر مشکلی بود همفکری می کنیم.

  • احمد

    درحال حاضر برای گوشی ویندوزفونم از وی پی ان ایرانی استفاده میکنم و نگران امنیت خودم هستم. ممنون میشم اگه وی پی ان خارجی معرفی کنید. باتشکر

  • احمد

    برای سیستم عامل ویندوزفون هم یک وی پی ان خارجی معرفی کنید. باتشکر

  • پروژه آی نیتا

    دوست گرامی متاسفانه این مقاله نکات غیر دقیق زیادی دارد. از شما انتظار میرود که مطلب دقیق تر و به روز تری منتشر کنید. ۱ - سرویس دهنده های خارجی در اکثریت غریب به اتفاق موارد، خدمات وی پی ان برپایه پروتوکل های استاندارد ارایه میکنند. تمامی این پروتوکل ها مانند L2TP و اوپن وی پی ان استاندارد و غیره در ایران از سال ۱۳۸۹ به این سو مسدود هستند و برای کار بر ایرانی غیر قابل استفاده. تنها پروتوکل های خاص و تا حدودی دستکاری شده ( کاستومایز ) میتوانند از فیلترینگ ایران عبور کنند که این معمولا شامل خدمات دهندگان پولی خارج از کشور مانند StrongVPN نمیشوند. ۲- خرید کارت های اعتباری در داخل کشور برای بخش وسیعی از مردم امکان ندارد. الف) اختلاف قیمتی زیاد دلار به ریال خرید یک کارت مثلا سی دلاری برای شما مبالغ خیلی بیشتری از نرخ دلار معمول هزینه در بر دارد، ب) نصف بیشتر این کانال هایی که شما فرمودید مانند بانک هایی که با پارتر هایی در تاجیکستان و غیره این خدمات را ارایه میکنند از حدود یک سال و نیم - دو سال پیش دیگر این خدمات را ارایه نمیکنند و ث) اینکه در موارد بسیاری این کارت ها بخاطر اینکه در بانک های متفرقه و غیر قابل اطمینان و درجه سه کشور های آسیای میانه یا امارات صادر میشوند در درگاه های پرداختی معتبر بین المللی مانند Paypal به عنوان Fraud و فعالیت مشکوک رده بندی شده و پراخت پروسس نمیشود. یا کاربر اشتباه میکند و با آی پی ایران تقاضا را پروسس میکند که کارت معمولا درجا بلوکه میشود. ۳- جدای مباحث فنی که آیا لاگ و شنود ارتباطات در درگاه خروجی خدمات دهندگان داخلی روی کاغذ و در تئوری ممکن است یا نه ( که ممکن است ) این کار در روی بسیاری از این پلاتفرم ها نیاز به تخصص بالا و نصب نرم افزار های خاصی برای این کار دارد که در اکثریت غریب به اتفاق موارد در سطح تخصص افرادی که این سرور ها را اداره میکنند نیست - به جز معدود پلاتفرم هایی مثل کریو - که آن هم به سادگی با نصب یک اکستنشن HTTPSANYWHERE بر روی بروزر امکان شنود داخل پکت ها برای اداره کننده سرور از بین رفته و ارتباط بین کاربر و مثلا سرور facebook با بروتوکل SSL به صورت end to end رمز گذاری میشود. در هر صورت، از رسانه وزینی مثل رادیو زمانه انتظار خیلی بیشتری از این میرود، نه اینکه مطالبی در حد فروم های درجه سه "فیلترشکن" و غیره را اینجا بازنشر کنید.

  • کاوه

    سلام یک مشکل دیگر هم هست: در ایران پورت‌های PPTP و L2TP‌ بسته اند (دست‌کم در آی‌اس‌پی من) پورت SSTP‌ هم در ویندوزهای قدیمی (مانند اکس پی) دستیاب نیستند. برروی هم استفاده از وی‌پی‌ان --- به گمان‌ام --- در ایران کار ساده‌ای نیست و بهتر است از سیستم‌هایی استفاده شود که با یک نرم‌افزار از سد فیلترینگ می‌گذرند. کاوه

  • کاوه

    سلام یک نکته در نوشته نیامد: در ایران اگر برای خرید در اینترنت از کارت اعتباری استفاده شود باید آی پی ایران را تغییر داد یعنی از فیلترشکن استفاده کرد که مسئله‌ی مرغ و تخم‌مرغ دوباره تکرار می‌شود. کاوه