ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم درگیری‌ها در شرق اوکراین پیش از برگزاری نشست مینسک

شامگاه امروز در پایتخت بلاروس نشست چهار جانبه سرنوشت‌سازی پیرامون بحران اوکراین برگزار می‌شود. در این میان همچنان درگیری‌ها در اطراف بندر ماریوپل ادامه دارد.

در مینسک، پایتخت بلاروس شامگاه امروز، ۱۱ فوریه نشست چهار جانبه‌ای با حضور آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این نشست دستیابی به یک توافق جامع درباره بحران اوکراین و توقف نبردها در شرق اوکراین است. انتظار می‌رفت آتش‌بس موقتی بین جدایی‌طلبان شرق اوکراین و ارتش این کشور برقرار شود. اما چنین نشد. باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا با ولادیمیر پوتین همتای روس خود تلفنی گفت‌و‌گو کرد.

محل برگزاری نشست چهارجانبه و سرنوشت‌ساز مینسک، زنی از پشت پرده نگاه می‌کند.

شامگاه امروز، ۱۱ فوریه آنگلا مرکل (صدراعظم آلمان)، فرانسوا اولاند (رییس جمهور فرانسه)، ولادیمیر پوتین (رییس جمهور روسیه) و پترو پوروشنکو (رییس جمهور اوکراین) در مینسک برای مذاکره پیرامون بحران اوکراین گرد می‌آیند.

خبرگزاری ایتاتارس گزارش داد که طرفین درگیری شامگاه روز گذشته در پرتو برگزاری نشست مینسک و با پادرمیانی سازمان امنیت و همکاری اروپا به یک آتش‌بس موقت تن دادند. اما در عمل چنین نشد و همچنان درگیری‌ها در شرق اوکراین ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه قرار است که لئونید کوتشما، رییس جمهور پیشین اوکراین که از منافع اتحادیه اروپا دفاع می‌کند در مذاکرات مینسک شرکت کند.

دو نماینده از سوی جدایی‌خواهان شرق اوکراین، میخائیل سورادف، دیپلمات روس و همچنین هایدی تاگلیاوینی، به نمایندگی از سوی سازمان امنیت و همکاری اروپا در پایتخت بلاروس درباره برقراری یک آتش‌بس موقت با هم مذاکره کردند. رسانه‌های خبری بلاروس گزارش دادند که پس از دو ساعت شرکت‌کنندگان در نشست آتش‌بس موقت در اوکراین به مذاکراتشان پایان دادند.

ارتش اوکراین روز گذشته، در حالی‌که نشست آتش‌بس در مینسک برگزار می‌شد، یک بار دیگر به بندر ماریوپل در شرق اوکراین حمله کرد.

گفت‌و گوی تلفنی اوباما با پوتین

نشست مینسک برای آینده اوکراین سرنوشت‌ساز است. ابتدا معلوم نبود که این نشست برگزار شود. اول فوریه قرار بود نشست مشابهی در مینسک برگزار شود، اما به دلیل لغو آتش‌بس موقت و درگیری‌های شدید در شهر دونتسک لغو شد.

دیمیتری پشکو، سخنگوی کرملین اعلام کرده است که در پایتخت بلاروس مقدمات برگزاری نشست بین سران کشورهای فرانسه و آلمان و روسیه و اوکراین تدارک دیده شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در این میان با پروشنکو در یک گفت‌و‌گوی تلفنی به توافق رسیده است. کاخ سفید خواهان آن است که مسکو به شرایط توافق‌نامه سپتامبر سال گذشته تن دهد.

اوباما همچنین شامگاه دیروز با پوتین تلفنی صحبت کرد. اوباما و پوتین ظاهراً با هم توافق کرده‌اند که در جهت دستیابی به یک توافق برای خاتمه دادن به بحران اوکراین بکوشند.

رویترز گزارش داد که رییس جمهور آمریکا، ولادیمیر پوتین را تهدید کرد که چنانچه مذاکرات مینسک بی‌نتیجه بماند، و روسیه همچنان به جدایی‌طلبان شرق اوکراین کمک مالی و تسلیحاتی کند، هزینه‌ای که روسیه برای این اقدامات می‌پردازد، افزایش پیدا خواهد کرد.

فرانسه و آلمان به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات مینسک چندان خوش‌بین نیستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • َعلی فراستی

    مردم اوکراین بیش از صد سال است برای استقلال تلاش کرده اند و این تلاش با خشونت روس ها ناکام مانده است. پس از تشکیل سازمان ملل متحد، استالین یک کرسی جداگانه برای اوکراین کسب نمود و بدین ترتیب بخشی از آرزوی مردم این منطقه بظاهر محقق شد. کسب استقلال در سال 1991 تحقق آرزوی یک صد ساله این مردم بود ولی روسیه بنا به ویژگی کشورگشایانه 400 ساله اخیر خود، ارزشی برای استقلال مستعمرات سابق قائل نیست و با انواع و اقسام ترفند ها برای بازسازی امپراطوری شکست خورده تزاری تلاش میکند. مرزکشی های مصنوعی در زمان استالین و قرار دادن یک اقلیت روس در این جمهوری، همانند مابقی تقسیمات جغرافیایی استالینی به منظور ایجاد کانون های بالقوه بحران و استفاده از آنها در چنین شرایطی بود. روس های ساکن در اوکراین هیچگاه اوکراینی نخواهند شد و همواره بصورت کانون بحران (به تعبیر پزشکی همچون آپاندیس) باقی خواهند ماند. بهترین گزینه برای مردم و دولت اوکراین حفظ و تحکیم استقلال خود، جراحی عضو بیمار از بدن و اعطاء جدایی این بخش از سرزمین اوکراین در طی یک رفراندم است. ادامه مناقشه نظامی اقتصاد اوکراین را به مرز فاجعه خواهد رساند و این دقیقا هدف ولادیمیر پوتین است. ماشین نظامی روس به حرکت در آمده و اگر در این نقطه متوقف نشود تجربه هیتلر تکرار خواهد شد. علی فراستی