ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه تجمع و اعتراض کارگران کارخانه قند ورامین

تجمع‌کنندگان کارگرانی با سابقه کار زیاد هستند که با قرارداد‌های دائمی یا موقت در این کارخانه کار می‌کردند. بعد از اعلام تعطیلی این کارخانه، هنوز وضعیت‌ آن‌ها مشخص نشده است.

اعتراضات کارگران کارخانه قند ورامین برای احقاق حقوق‌شان هم‌چنان ادامه دارد. این کارگران امروز (شنبه، ۲۵‌بهمن‌ ماه) نیز در اعتراض به تعطیلی این واحد تولیدی و بلاتکلیفی شغلی‌شان به اجتماع خود در مقابل در ورودی کارخانه ادامه داده‌اند.

کارخانه قند ورامین

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گزارش داده است که تجمع‌کنندگان کارگرانی با سابقه کار زیاد هستند که با قرارداد‌های دائمی یا موقت، مشغول کار در این کارخانه بوده‌اند، اما بعد از اعلام تعطیلی این واحد تولیدی از سوی کارفرما هنوز وضعیت‌شان مشخص نشده است.

آنان به این بلاتکلیفی اعتراض دارند و هر روز به امید از سر گرفته شدن فعالیت‌ کارخانه در برابر آن تجمع می‌کنند.

این در حالی است که به نظر می‌رسد کارفرما قصد دارد به مرور زمان کارگران قرارداد موقت را پس از به پایان رسیدن زمان قرارداد کاری‌شان، با تمدید نکردن قرارداد اخراج کند.

کارگران معترض می‌گویند که کارفرما تاکنون این موضوع را با ۱۰ نفر از کارگران قرار‌دادی مطرح کرده اما تا به حال تسویه حسابی صورت نگرفته است.

کارخانه قند ورامین، یکی از قدیمی‌ترین کارخانجات تصفیه قند در ایران، بر اساس گفته کارفرما، به دلیل مشکلات در تأمین مواد اولیه تعطیل شده است. تعطیلی این کارخانه حداقل ۴۰۰ کارگر را نیز بیکار کرده است.

کارگران این کارخانه می‌گویند که وزارت جهاد کشاورزی به تازگی مانع ورود شکر خام به کشور شده و این واحد تولید قند، بدون وجود شکر خام امکان ادامه فعالیت ندارد.

به دنبال تعطیل شدن این واحد تولیدی، کارگران از اوایل بهمن‌ماه هر روز‌ در مقابل در این کارخانه تجمع می‌کنند.

کارگران معترض می‌گویند که «در کارخانه قند ورامین، ۱۶۰ کارگر رسمی با سوابق بالای ۲۰ سال و ۲۴۰ کارگر قرار‌دادی با سوابق دو تا ۱۶ سال، مشغول کار بودند که اکنون بحث اخراج کارگران قرار‌دادی قوت گرفته است.»

بر اساس گفته‌های این کارگران، وضعیت ۱۶۰ کارگر رسمی با سابقه ۲۰ سال به بالا هنوز مشخص نیست.

آنان می‌گویند: «اگر مشکلات بازنشستگی کارگران رسمی که مربوط به سختی کارشان است از سوی کارفرما رفع شود، بیشتر این کارگران امکان بازنشسته شدن بر اساس قانون مشاغل سخت و زیان‌آور را پیدا می‌کنند.»

به نظر می‌رسد مشکل اصلی کارگران رسمی کارخانه برای بازنشسته شدن این است که دو سال آخر سوابق بیمه‌شان با عنوان «شغل سخت و زیان‌آور» رد و گزارش نشده است.

کارگران معترض می‌گویند که عنوان سخت و زیان‌آور برای شغل کارگران این کارخانه، هر دو سال یک‌بار با درخواست کارفرما از سوی تأمین اجتماعی تمدید می‌شد، اما دو سال است که کارفرما این روند را تمدید نکرده است.

کارگران کارخانه قند ورامین، حقوق دی‌ماه خود را نیز از کارفرما دریافت نکرده‌اند. گفته می‌شود که فیش حقوقی دی ماه آنان صادر شده اما هنوز پولی به حساب‌شان واریز نشده است.

این کارگران درباره دیگر مطالبات صنفی‌شان نیز می‌گویند که سه سال است حق کفش و لباس کارگری نگرفته‌اند.

کارخانه قند ورامین در زمان رضاشاه پهلوی و در سال ۱۳۱۳ احداث شده است. معمار این مجتمع، نیکلای مارکوف، معمار معروف روس است و این کارخانه به دلیل اهمیت تاریخی و معماری صنعتی آن در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.