ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگران ذوب آهن اردبیل، ۹ ماه بدون حقوق و بیمه

در جریان دیگر اعتراض‌های کارگری، کارگران لوله و نورد صفا پس از ۱۳ روز اعتصاب بر سر کار برگشته‌اند، اما اعتصاب کارگران «لوله سازی اهواز» همچنان ادامه دارد.

کارگران لوله و نورد صفا پس از ۱۳ روز بر سر کار برگشتند، اما اعتصاب کارگران «لوله‌سازی اهواز» همچنان ادامه دارد. همزمان کارگران «ذوب آهن اردبیل»، ۹ ماه است بدون حقوق و بیمه مانده‌اند.


حدود ۱۰۰۰ نفر از کارگران لوله و نورد صفا که ۱۳ روز در اعتصاب بودند، از روز ۲۶ بهمن به اعتصاب خود پایان دادند. به آن‌ها وعده داده شده که بخشی از معوقات حقوق‌شان تا ۱۲ اسفند ماه پرداخت خواهد شد. طبق وعده کارفرما بنا شده ۲۰ اسفند ماه، حقوق آذر ماه پرداخت شود. پس از آن هم در چند روز باقی‌مانده تا پایان سال قرار است عیدی و پاداش کارگران پرداخت شود. کارگران گفته‌اند که در صورت محقق نشدن وعده‌ها مجدداً به اعتراض‌شان ادامه می‌دهند.

اما با وجود این وعده، کارگران گفته‌اند که در دو روز گذشته، علاوه بر اخراج ۱۰ نفر از کارگران متخصص، چهار نفر دیگر از کارگران هم به دلیل ناراضی بودن از نحوه پرداخت مطالبات حقوقی خود، اقدام به تسویه حساب و ترک کار کرده‌اند.

با وجود اینکه اعتصاب کارگران فعلاً پایان یافته است، خط تولید «آر بی‌» که از خطوط تولید اصلی کارخانه است و عمده تولید کارخانه بر پایه همین خط قرار دارد، به دلیل اخراج ۱۰ کارگر در روز شنبه، نمی‌تواند شروع به کار کند.

یکی از کارگران این کارخانه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا گفته که دو نفر از ۱۰ کارگر اخراجی به خواست خودشان مجدداً به کار بازگشته‌اند و با بازگشت آن‌ها هم موافقت شده، اما بقیه کارگران با شرکت تسویه حساب کرده‌اند.

دور جدید اعتراض صنفی کارگران لوله و نورد صفا از روز ۱۲ بهمن آغاز شد. این اعتراض صنفی پس از آن رخ داد که کارفرما از پرداخت قسط دوم طلب کارگران سر باز زد.

بیشتر بخوانید:

شورای تأمین ساوه، ماه گذشته مصوب کرده بود در روزهای ۲۱ دی، ۱۰ بهمن، ۱۰ اسفند و ۲۵ اسفند مبلغی معادل یک ماه حقوق به کارگران پرداخت شود و روز ۲۸ اسفند نیز عیدی و پاداش کارگران پرداخت شود.

این مصوبه پس از تجمع کارگران در محوطه کارخانه در اعتراض به تعویق چهار ماه حقوق و بیش از ۱۶ماه حق بیمه به امضای کارفرما و اعضای شورای تأمین رسیده بود. شورای تأمین در عین حال مصوب کرده بود بیش از ۱۶ماه حق بیمه عقب افتاده کارگران قبل از روز ۲۶ دی پرداخت شود.

کارفرما قسط اول مطالبات معوقه کارگران را با یک روز تاخیر در تاریخ ۲۲ دی پرداخت کرد اما حاضر نشد بیمه عقب افتاده کارگران را به صورت کامل پرداخت کند.

پس از گذشت ۳ روز از موعد پرداخت قسط دوم نیز کارگران در اعتراض به خلف وعده کارفرما دست از کار کشیدند و تولید را متوقف کردند. آنان از روز گذشته، ۲۶ بهمن ماه با وعده پرداخت معوقات به کار بازگشتند.

۱۳ روز اعتصاب کارگران «لوله‌سازی اهواز»

حدود ۱۲۰۰ کارگر پیمانی معترض «لوله‌سازی اهواز»، صبح روز دوشنبه ۲۷ بهمن، برای سیزدهمین روز متوالی اعتصاب و در محوطه کارخانه تجمع کردند. کارگران «لوله‌سازی اهواز» به ایلنا گفته‌اند که خواستار حذف پیمانکار و انعقاد قرارداد مستقیم با کارخانه هستند و تا محقق نشدن خواسته‌شان به اعتراض ادامه می‌دهند.

این کارگران تحت مدیریت شرکت پیمانکاری «سیال سازه روشن» در سه کارخانه‌ شماره یک، ۴ و پوشش فعالیت دارند. آن‌ها حقوق دو ماه گذشته خود را دریافت نکرده‌اند.

لوله‌سازی اهواز دو هزار و ۴۰۰ کارگر دارد. ۱۲۰۰ نفر از آن‌ها قراردادی و بقیه کارگران وزارت نفت هستند که به طور مستقیم با کارخانه لوله‌سازی کار می‌کنند. کارگران دسته دوم از مزایای ویژه و شرایط کار بهتری برخوردارند. به همین دلیل کارگران پیمانکار از نداشتن امنیت شغلی به دلیل نوع قرارداد و دستمزد ناکافی ابراز نارضایتی می‌کنند.

به ادعای کارگران لوله‌سازی اهواز، با وجود اینکه همه مسئولان استان و شهرستان از موضوع اعتصاب آن‌ها باخبرند اما توجهی به خواسته کارگران نشده‌ است.

کارگران «ذوب آهن اردبیل»، ۹ ماه بدون حقوق و بیمه

کارگران «ذوب آهن اردبیل» که از اردیبهشت ماه سال جاری با تعطیلی کارخانه بیکار شده‌اند، با ادامه یافتن بلاتکلیفی‌ ۹ ماهه‌شان، چندین بار به نهادهای صنفی کارگری استان اردبیل مراجعه کرده‌اند اما نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

کارفرما به بهانه اینکه تولید در این واحد صنعتی توجیه اقتصادی ندارد، فعالیت «ذوب آهن اردبیل» را از اردیبهشت ماه سال جاری متوقف کرده و حدود ۲۵۰ تن از کارگران این کارخانه ذر ۹ ماه گذشته بیکار و بلاتکلیف بوده‌اند.

کارگران به توصیه اداره کار در ایام تعطیلی کارخانه در محل کار خود حاضر شده‌اند، اما حدود ۸ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند و بیمه آنان نیز متوقف شده است. به دنبال این روند، ۱۵۸ نفر از این کارگران به اداره کار اردبیل شکایت کرده‌اند.

کارگران ذوب آهن اردبیل در ماه جاری چندین تجمع اعتراضی برای پی‌گیری مطالبات معوقه خود در محوطه کارخانه و همچنین مقابل ساختمان استانداری اردبیل برپا کرده‌اند که تاکنون بی‌تأثیر بوده است.

بر اساس ماده ۱۵۲ قانون کار، کارفرمای کارخانه ذوب آهن اردبیل موظف به تأمین سرویس ایاب و ذهاب کارگران است، اما با قطع سرویس حمل و نقل کارگران، هزینه اضافه‌ای به کارگران بیکار تحمیل کرده است.

کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل همچنین می‌گویند کارفرما در دو سال گذشته لباس و کفش ایمنی به آنان نداده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دهوند

    کارگران ذوب آهن اردبیل، ۹ ماه بدون حقوق و بیمه هستند ؟ یعنی میفرمایید کارمندان حقوق دارند؟ در هر حال مهم نیست! اکنون به فکر تکخوانی زنها باشید ، بفکر بدحجابی باشید ، بفکر ساختن گنبد و مناره طلا در سامرا و نجف و کربلا و جاهای دیگر باشید ، مراکر متبرکه و عتبات عالیات را با صرف میلیاردها تومان پول این مردم درست کنید ، بفکر حفظ حکومت بعثی سوریه باشید ، بفکر جنوب لبنان و نیروهای سید حسن نصراله باشید ، بفکر دولت غزه باشید ، به فکر کسترش روابط بازرگانی با امارات عربی و وارد کردن آت و آشغال از چین باشید ، بفکر گسترش روابط با روسیه و باج دادن به دولت پوتین باشید ، بفکر حوزه های علمیه باشید ، بفکر مراجع تقلید و طلبه ها و روحانیت معظم باشید به فکر حفظ حکومت مقدس و حفظ مقام معظم رهبری مسلمین جهان باشید . کارگران حقوق نگرفتند ، خوب نگیرند! مگر ما برای این چیزها انقلاب کردیم؟ مگر ما انقلاب کردیم که حقوق بگیریم؟ بحول و قوه الهی ما باید همه شهید بشویم تا این انقلاب و حکومت مقدس با رهبر مسلمین جهان و روحانیت معظم بمانند. آقا ، اعوجاج نکنید ، مفسده نکنید ، بفکر اسلام باشید ، بالاتر از آن بفکر نظام مقدس باشید. ببینید مردم خوزستان و چند استان دارند از آلودگی هوا خفه میشوند ، ولی مراجع عظام بفکر جلوگیری از تکخوانی زنها هستند ! این همه فساد و فحشا و قاچاق و غارت هزارها میلیارد تومان سرمایه های کشور و گسترش فساد در بالاترین سطح حکومت و بیکاری و نا امنی هست ولی مراجع ما دارند تلاش میکنند تا جلوی تکخوانی زنها و جلوی بدحجابی را بگیرند ! شرم کنید اقا ! مفسده نکنید !