ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحرانی انسانی شرق اوکراین را تهدید می‌کند

آتش‌بس در شرق اوکراین شکننده است و درگیری‌ها بیش از همه در دبالتسوه جریان دارد. بسیاری از ساکنان مناطق جنگی در زیرزمین خانه‌های ویران و با کمترین امکانات زندگی می‌کنند.

آتش‌بس در شرق اوکراین شکننده است و درگیری‌ها بیش از همه در شهر دبالستوه جریان دارد. بسیاری از ساکنان مناطق جنگی در زیرزمین خانه‌های ویران و با کمترین امکانات زندگی می‌کنند.

با وجود اعلام  آتش‌بس، منازعه در دنباس ادامه دارد و وضعیت زندگی در مناطق تحت درگیری دشوارتر می‌شود. خانه‌ها، مغازه‌ها و جاده‌های زیادی خراب شده‌اند و مردم بسیاری در خرابه‌ها و زیرزمین‌ها زندگی می‌کنند. چیزی برای خوردن نیست.

در دونتسک، لوهانسک و دبالتسوه آب سالم و دارو به سختی پیدا می‌شود. بعضی روستاها تا سه چهارم ویران شده‌اند. مردم آب و خوراک را در زیرزمین‌ها انبار کرده و از بیم جان بیرون نمی‌آیند. بسیاری مناطق برق و گاز ندارند و این در حالی است که برودت هوا ۱۵ درجه زیر صفر است.

در منطقه «بلودوسک» حدود ۲۴ هزار نفر زندگی می‌کردند و اینک ۲۰ هزار آواره نیز به آنها پیوسته‌اند. شهر خارکف با یک و نیم میلیون نفر سکنه، پذیرای حدود ۱۳۰ هزار نفر آواره جنگی شده و امکانات موجود، کفاف حضور این تعداد را نمی‌دهد.

رویترز به نقل از ناظران حاضر در منطقه می‌نویسد، در مرزهای روسیه و اوکراین، همواره تجهیزات نظامی مدرنی جا به جا می‌شوند. تنها ۳۰۰ کیلومتر از این مرز ۴۸۰ کیلومتری در کنترل دولت اوکراین قرار دارد. از بقیه نوار مرزی همانند یک دروازه برای رفت و آمد شورشیان به روسیه استفاده می‌شود.

دولت کی‌یف می‌گوید تنها ۱۰ الی ۱۵درصد نیروهای شورشی در شرق اوکراین از مردم محلی هستند و بقیه به واحدهای نظامی روسی تعلق دارند. جن پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، شامگاه دوشنبه ۱۶ فوریه گفت: «ایالات متحده ارسال افزارهای نظامی جدید روسی به دبالستوه را با دقت زیر نظر دارد.»

رویترز می‌نویسد صبح سه‌شنبه ۱۷ فوریه/ ۲۸ بهمن، روسای دولتی آلمان، روسیه و اوکراین دوباره در تماسی تلفنی با یکدیگر درباره اوضاع شرق اوکراین صحبت کرده‌اند. گفت‌وگوی طرفین درباره توافق‌ آتش‌بس در مینسک و نقش نظارتی سازمان همکاری و امنیت اروپا در این روند بوده است. مرکل و پوروشنکو در تماس با پوتین از او خواسته‌اند از نفوذش روی شورشیان اوکراینی استفاده کند و آنها را به آتش‌بس ترغیب سازد.

آتش‌بس در شرق اوکراین از یک‌شنبه ۱۵ فوریه آغاز شده اما هر یک از طرفین مسئولیت نقض آن را به گردن دیگری می‌اندازد. در توافق میسنک قرار شده است کلیه سلاح‌های سنگین تا روز سه‌شنبه ۱۷ فوریه از منطقه خارج شوند. برای ایجاد ناحیه امنیتی در شعاع ۵۰ تا ۱۴۰ کیلومتری مرکز مناقشه نیز دو هفته وقت داده شده است. طبق این توافق، واحدهای دولتی اوکراین نیز باید جبهه‌های کنونی جنگ را ترک کنند.

کشمکش ده ماهه در شرق اوکراین تاکنون ۵۳۰۰ کشته و صدها هزار آواره بر جای گذاشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.